قرارداد پژوهشی دستگاه بوسنج گازطبیعی منعقد شد


قرارداد پژوهشی دستگاه بوسنج گازطبیعی و طراحی و ساخت تست بنچ بین شرکت گاز استان خراسان رضوی و پارک علم و فناوری خراسان منعقد شد. این دستگاه ساخته شرکت سامانه های دقیق نوین افراز مستقر در پارک علم و فناوری خراسان می باشد. همچنین از پروژه "core unit توربو اکسپندر پارس جنوبی" توسط شرکت‌های دانش بنیان کاوش صنعت توس و پروژه "هوشمندسازی شبکه توزیع گاز" توسط بهپویان امین منتظر بازدید شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان؛ امروز سه شنبه ۹ آذر ماه ۱۴۰۰، پارک علم ‌و فناوری خراسان میزبان حضور دکتر مظلوم فارسی‌باف «مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران» و حسین افتخاری مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی بود.

در این دیدار ضمن عقد قرارداد پژوهشی "دستگاه بوسنج گازطبیعی" با امضای دکتر رضا قنبری، رئیس پارک علم و فناوری خراسان و مهندس حسین افتخار، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی، از پروژه core unit توربو اکسپندر پارس جنوبی توسط شرکت‌های دانش بنیان کاوش صنعت توس و پروژه هوشمندسازی شبکه توزیع گاز توسط بهپویان امین منتظر بازدید شد.

در این مراسم دکتر مظلوم فارسی‌باف، مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ تصمیم بر این شد تا موضوعات مرتبط با فناورهای راهبردی و چالش‌های موجود در این حوزه را شناسایی کنیم. بر همین اساس بر سه بخش تولید که شامل حوزه پالایش، انتقال و گازهای استانی است، متمرکز شدیم.

وی افزود: این امر منجر به شناسایی ۲۹ قلم راهبردی مورد تقاضا صنعت گاز شد که شامل ویژگی‌هایی همچون تعداد و تکرار، ارزبری، پیچیدگی تکنولوژی فناوری و چالش محدودیت‌های دسترسی می‌شدند. لذا در همین راستا برنامه‌ریزی جامع برای تعیین تکلیف و تولید اقلام انجام دادیم.

مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران گفت: قراردادی که امروز میان شرکت گاز استان خراسان رضوی و پارک علم و فناوری خراسان امضا شد حاصل این بررسی‌ها است. همچنین قرارداد تولید ۲۸ قلم کالای راهبردی دیگر نیز توسط مجموعه پارس جنوبی و شرکت انتقال گاز با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است.

فارسی باف تاکید کرد: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و در حال حاضر می‌توانند خواسته‌ها و نیازهای حوزه گاز را تامین کنند و با توجه به کسب استانداردهای لازم، شرکت گاز به این نتیجه دست یافت که از این شرکت‌ها حمایت کند.

وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران حامی شرکت‌های دانش بنیان است، عنوان کرد: شرکت ملی گاز ایران از شرکت‌هایی که در خودکفایی اقلام و کالا پیشرو هستند حمایت کرده و همکاری با شرکت‌هایی که با تولید قطعات راهبردی با تکنولوژی بالا و قطعاتی که وابستگی ما را کشورهای خارجی را کاهش می‌دهد در مرکز توجه قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: برآورد هزینه خرید این اقلام از خارج از کشور ۲۵۰ میلیون یورو است که با داخلی‌سازی این اقلام، ارزبری به حداقل رسیده و به دانش ۱۰۰ درصد داخلی خواهیم رسید. لذا در تلاش هستیم تولید داخلی اقلام راهبردی حوزه گاز را به حداکثر برسانیم. همچنین هزینه تمام شده ساخت این اقلام در کشور کمتر از خرید آن از خارج از کشور است که این امر سبب صرفه‌جویی ارزی در کنار توسعه دانش، مهارت علمی، کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای مجموعه دانش‌بنیان کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری خراسان جزو پارک‌های پیشرو در حوزه نفت و گاز است، گفت: این شرکت با تمام پارک‌‌های علم و فناوری کشورقراردادهایی در جهت داخلی‌سازی اقلام منعقد کرده است.

فارسی‌باف اضافه کرد: شرکت ملی گاز پیشرو بومی‌سازی اقلام مورد استفاده بوده و توانسته در حوزه توزیع، ۱۰۰ درصد به خودکفایی برسد. همچنین در حوزه انتقال در تولید توربو‌کمپسورهای انتقال گاز طبیعی که مهم‌ترین قطعه این حوزه است به خودکفایی رسیده‌ایم. در حوزه پالایشگاهی نیز ظرف حداکثر دو سال آینده  به خودکفایی ۱۰۰ درصدی خواهیم رسید.

در ادامه این مراسم حسن افتخاری «مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی»، گفت: نمونه اولیه و آزمایشگاهی دستگاه بوسنج گاز طبیعی ساخته شده بود و با امضای این قرارداد، ۱۰ نمونه صنعتی این دستگاه ظرف یک سال آتی به همراه بستر تست کالیبراسیون دستگاه‌های بوسنج و طراحی و ساخت آزمایشگاه مربوطه ساخته خواهد شد.

وی افزود: تاکنون نمونه آمریکایی این دستگاه مورد استفاده شرکت‌ها بوده که با این تولید، وابستگی ما کاملا قطع خواهد شد. این دستگاه را شرکت گاز استان خراسان رضوی و به دنبال آن شرکت‌های گاز سراسر کشور می‌توانند استفاده کنند. همچنین امکان صادرات این دستگاه نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: از نظر قیمت، دستگاه بوم سنج گاز طبیعی، ۶۰ درصد از قیمت نمونه خارجی کمتر است و این امر علاوه  بر اینکه خرید ما از ارز را به ریال تبدیل می‌‌کند، سبب کاهش هزینه و قیمت تمام نیز می‌شود.

وی درخصوص پروژه هوشمند‌سازی شبکه توزیع گاز گفت: اکنون در بحث هوشمندسازی قصد داریم پروژه‌ای که در حاضر پارک توسط شرکت های علم ‌و فناوری خراسان در حال انجام است را نهایی کنیم. در این پروژه بحث یکپارچه‌سازی و بهینه‌‌سازی در اولویت قرار دارد.

در حاشیه این مراسم، رسول خارکش، مدیرعامل شرکت سامانه های دقیق نوین افراز گفت: شرکت سامانه های دقیق نوین افراز فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ با برند تجاری CNCسازان و شعار " تخصص، تمرکز و تعهد"  در پارک علم و فناوری خراسان آغاز کرده است.

وی افزود: ساخت دستگاه بوسنج گاز گاز طبیعی که امروز به عقد قرارداد پژوهشی رسید، دستگاهی برای اندازه‌گیری بوی گاز طبیعی است که شرکت CNCسازان، سومین تولید کننده این دستگاه در جهان است.

خارکش گفت: قرارداد پروژهی که با شرکت ملی گاز ایران و شرکت گاز خراسان رضوی منعقد شد، برای ساخت ۱۰ دستگاه بوسنج گاز طبیعی با استانداردهای جهانی ضدانفجار و همچنین تجهیز آزمایشگاه کالیبراسیون برای این دستگاه است.

در پایان این مراسم، شتاب‌دهنده کسب و کار فردوسی نیز به ارائه پروژه‌ای درخصوص طراحی و اجرای زیست بوم فناوری در صنعت گاز کشور با ایجاد شبکه توسعه نوآوری و اکوسیستم در صنعت گاز ایران پرداخت.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات