اسباب‌بازی‌های مجموعه فناور هوشا، کپی‌برداری از نمونه‌های داخلی و خارجی نیست


رئیس هئیت مدیره مجموعه فناور هوشا گفت: فعالیت واحد فناور هوشا، طراحی خلاقانه، تولید بازی و سرگرمی‌های فکری، آموزشی و مهارتی است. در هر محصول کارکردهایی در زمینه‌های مختلف فکری، آموزشی، مهارتی یا ترکیبی از آنها پیش‌بینی شده است، به‌گونه‌ای که هر محصول جنبه‌های مختلفی از هوش و مهارت کودک را ارتقا می‌بخشد. تمامی جوانب مختلف طراحی محصولات کاملا نو و خلاقانه است که این امر سبب ثبت ایده در شورای نظارت بر اسباب‌بازی شد. لازم به ذکر است که در شورای مذکور محصولاتی قابل ثبت است که کپی‌برداری از نمونه‌های داخلی و خارجی نباشند.

سید طاها طالبیان در گفت‌وگو با روابط عمومی پارک علم‌ و فناوری خراسان اظهار کرد: گروه تولیدی هوشا از سال ۱۳۹۵ با نگاه چندجانبه و با هدف طراحی خلاقانه، تولید بازی‌های فکری جذاب و متناسب با فرهنگ ایرانی شکل گرفت. سپس اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به عنوان واحد فناور در پارک علم و فناوری خراسان پذیرفته شد. تاکنون در مجموعه تلاش‌های زیادی انجام شده و چندین محصول مدنظر قرار گرفته و به تولید نهایی رسیده است.

طالبیان عنوان کرد: جنس محصولات عمدتا از مواد دوستدار طبیعت اعم از مقوا و بالاخص چوب است. بازی‌ها عمدتا به‌صورت گروهی و برای سنین بین ۳ تا ۱۲ سال طراحی شده و میانگین زمان انجام هر بازی حدود ۱۵ تا ۲۰  دقیقه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت واحد فناور هوشا طراحی خلاقانه و تولید بازی و سرگرمی های فکری، آموزشی و مهارتی است، تصریح کرد: متاسفانه در ایران حدود ۹۰ درصد اسباب‌بازی‌ها وارداتی، غیر‌فکری و به‌صورت تفننی است و رشد چندجانبه کودکان را شکوفا نمی‌کند. اسباب‌بازی‌های تولید داخل نیز به همین صورت غیرفکری و کپی از محصولات خارجی است و با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما مغایرت دارد.

رئیس هئیت مدیره مجموعه فناور هوشا ادامه داد: با توجه به اینکه بازی در ابعاد مختلف روحی و جسمی موجب رشد کودکان می‌شود، نیاز به اسباب‌بازی‌هایی است که مخاطرات زیست محیطی و جسمی برای کودکان نداشته باشد. همچنین طراحی خلاقانه، تولید بازی و سرگرمی‌های فکری، آموزشی و مهارتی با مالکیت معنوی ایرانی نیز باید در اسباب‌بازی‌های کودکان وجود داشته باشد. ما نیز برای تحقق این امر وارد این حوزه شدیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بنکداران و مراکز پخش مشتریان، فروشندگان خرد، مهدکودک‌ها، مدارس، کلیه مراکز آموزشی و کلینیک‌های درمانی مرتبط با اختلالات یادگیری و حتی بدون واسطه تمامی فرزندان هر خانواده از مشتریان بالقوه ما محسوب هستند.

طالبیان درخصوص برنامه و اهداف آینده مجموع فناور هوشا، گفت: امید داریم با توسعه فعالیت‌ها و بهره‌مندی از حمایت‌های مناسب سهم قابل ملاحظه‌ای از بازار موجود را به دست آوریم و به یکی از برندهای مطرح در این زمینه تبدیل شویم. همچنین دستیابی به دانش فنی غنی با فناوری پیشرفته، کاهش واردات محصولات خارجی و صادرات محصولات تولید شده از اهداف آتی گروه هوشا است.

رئیس هئیت مدیره مجموعه فناور هوشا افزود: پارک علم‌ و فناوری خراسان در زمینه اختصاص فضا، ارائه تسهیلات و برگزاری دوره‌‌‌های آموزشی و مشاوره‌ها  کمک‌تای شایانی به ما داشتند.

‌وی اضافه کرد: در ایران مشکلات و انتظارات ساخت اسباب‌بازی بدون طراحی و زیرساخت‌های آکادمیک است. در قوانین و مقررات پیش بینی‌هایی برای حمایت از تولیدکنندگان وجود دارد، اما همکاری بین‌بخشی و حمایت‌های مادی و ارائه خط مشی برای تولیدکنندگان اسباب بازی وجود ندارد. ورود بی‌رویه محصولات و بازی‌های خارجی قطعا به ضرر تولید کننده و فعالان در این صنعت است.

طالبیان اضافه کرد: انتظار داریم واردات اسباب بازی، علی‌الخصوص بازی‌های چینی کاهش پیدا کند و برای شناختن تولیدکنندگان به ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف بیشتر تلاش شود و در صادرات نیز از آن‌ها حمایت شود.

گفتنی است دوستداران بازی‌های فکری می‌توانند هوشا را در فضای مجازی (اینستاگرام) به آدرس hooshatoys دنبال کنند و از تازه‌ترین محصولات و مطالب آموزشی بهره ببرند.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات