گفتگویی با رییس مرکز رشد علم و فناوری شهرستان دشتستان

گفتگویی با رییس مرکز رشد علم و فناوری شهرستان دشتستان



روابط عمومی پارک علم و فناوری خلیج فارس گفتگویی با محمد باقرزاده رییس مرکز رشد علم و فناوری شهرستان دشتستان انجام داده است که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

لطفا ابتدا جهت آشنایی بیشتر مخاطبان با مرکز رشد علم و فناوری دشتستان بطور مختصر توضیحات لازم بفرمائید.

مرکز رشد علم و فناوری دشتستان در سال ۱۳۹۴ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی و تاسیس شد. زمینه فعالیت این مرکز با توجه به ظرفیت‌های شهرستان ۸۰ درصد در حوزه کشاورزی و ۲۰ درصد در سایر حوزه‌ها، از جمله فناوری اطلاعات، آبزیان، نفت و گاز و پتروشیمی و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی می باشد.

فرآیند پذیرش طرح برای راه‌اندازی هسته یا واحد فناور در مرکز رشد چگونه است؟

فرآیند جذب و پذیرش در مرکز رشد دشتستان بر اساس آیین‌نامه جذب و پذیرش تیم‌ها و واحدهای فناور صورت می‌گیرد که طبق این آیین‌نامه سیاست‌های مرکز رشد در پذیرش واحدهای فناوری شامل پذیرش هسته‌ها و شرکت‌های فناوری خصوصی مستقل نوپا( در دوره رشد یا پیش‌رشد) ، پذیرش واحدها بر اساس ظرفیت مرکز رشد و همچنین شامل یک سری الزامات است که داشتن ایده‌های کاری دانش‌محور با پتانسیل اقتصادی، داشتن نیروهای متخصص مرتبط با زمینه فعالیت واحد به صورت تمام‌وقت در هیات موسس، بکارگیری نیروی متخصص ارشد و با تجربه حداقل به عنوان مشاور، قابلیت محصول برای عرضه به بازار، تطبیق فعالیت‌های واحد در محدوده فناوری و همینطور داشتن شخصیت حقوقی برای متقاضیان استقرار در دوره رشد یا آمادگی ثبت شرکت یا موسسه برای استقرار در دوره پیش‌رشد از آن جمله است.

لطفا شرایط پذیرش واحدهای فناور در مرحله پیش‌رشد را هم بطور مختصر بیان بفرمائید.

دارا بودن ایده نوآورانه دانش‌محور و دارای پتانسیل اقتصادی که متناسب با زمینه فعالیت واحد فناور باشد، تشکیل تیم کاری متخصص متناسب با ایده مورد نظر، کسب حداقل نمره قبولی توسط واحد فناور و پذیرش واحد فناور توسط شورا از جمله شرایطی است که برای پذیرش واحدهای فناور در مرحله پیش‌رشد مد نظر قرار می‌گیرد که واحدهای پذیرفته شده در دوره پیش‌رشد می‌توانند پس از پذیرش توسط شورا، به مدت ۶ ماه در فضای پیش‌بینی شده، مستقر شوند. این مدت در صورت تصویب شورا حداکثر برای مدت سه ماه قابل تمدید خواهد بود.

حمایت های مرکز رشد شامل چه کسانی می شود؟

حمایت های مرکز شامل آن دسته از واحدهای فناور پذیرش شده و مستقر در مرکز رشد می‌شود که در مرحله پیش‌رشد یا در مرحله رشد هستند.

آیا در این مرکز دوره های آموزشی نیز برای ذی‌نفعان برگزار می شود؟ میزان حمایت مالی این مرکز از صاحبان طرح‌ها به چه صورت است؟

معمولا خدمات آموزشی عمومی و تخصصی و مشاوره مدیریتی و فنی، خدمات مالکیت فکری و ثبت برند توسط اداره خدمات فنی و تخصصی پارک ارائه می‌شود و طبق معرفی‌نامه مرکز رشد به این اداره، واحدهای فناور از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

حمایت‌های مالی نیز در قالب تسهیلات تحقیقاتی، خدماتی و سرمایه در گردش به ترتیب تا سقف ۱۸۰ میلیون تومان، ۲۰ میلیون تومان و ۲۰۰ میلیون تومان صورت می گیرد. همچنین تسهیلات گرنت فناوری و سایر تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله تسهیلات تبصره (۱۸) با توجه به ظرفیت و توانمندی واحدهای فناور شامل آنها می‌شود. در صورتی که واحدهای فناور بتوانند مجوز شرکت خلاق و دانش‌بنیان را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بگیرند مشمول حمایت‌ها و خدمات متنوع این معاونت خواهند شد.

آیا در کنار حمایت مالی از هسته‌ها و واحدهای فناور حمایت‌های دیگری هم صورت می‌گیرد؟

تامین فضای مجهز استقرار اداری و کارگاهی، معافیت‌های مالیاتی، خدمات مالکیت معنوی، خدمات آموزشی و مشاوره، پروژه‌یابی، کمک به جذب اعتبارات از منابع مختلف، خدمات بازاریابی و تبلیغات و فروش، شرکت در نمایشگاه‌ها و سمینارها را از مهم‌ترین حمایت‌های مرکز رشد می‌توان برشمرد.

آماری از طرح‌هایی که تا کنون به مرکز رشد ارائه شده و نتایج آن طرح ها را بفرمائید و اینکه چه تعداد از این طرح ها پذیرفته شده‌اند؟

در طی ۶ سال فعالیت مرکز رشد، تقریبا صد طرح به این مرکز ارائه شده که حدود ۶۰ واحد فناور پذیرش شده و در حال حاضر ۲۵ واحد فناور مستقر و فعال داریم که از ۳۵ واحد خارج شده، ۱۵ واحد بصورت موفق وارد بازار شده اند، پنج واحد به عضویت پارک علم و فناوری در آمده‌اند و ۱۵ واحد نیز خروج ناموفق داشته‌اند.

و سخن پایانی؟
تمام تلاش مجموعه پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان بوشهر و از جمله مرکز رشد دشتستان این است که با تعامل مستمر با جامعه هدف و مخاطبین، ضمن معرفی بیش از پیش خود به ذی‌نفعان، بتواند گردش اطلاعات و کار و انرژی را در اکوسیستم فناوری و نوآوری شدت ببخشد و با ترویج و تشدید حمایت‌های خود، زمینه‌ساز توسعه همه جانبه واحدهای فناوری باشد که خود زمینه‌ساز شکل گیری اقتصاد دانش‌بنیان خواهند بود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

منبع خبر

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر) یک پارک علم و فناوری در شهر بوشهر می باشد

    نظرات