نانو کود سبب افزایش مواد موثره در گیاه می‌شود


مدیرعامل و رئیس هئیت مدیره شرکت توسعه کشت و صنعت کودنا گل شرق گفت: نانو کود را به گیاهان دارویی می‌دهیم تا مواد موثره آن افزایش یابد.

فرشته ساقی در گفت‌وگو با روابط عمومی پارک علم‌وفناوری خراسان با اشاره به فعالیت این شرکت در حوزه تولید داروهای گیاهی، اظهار کرد: به دلیل گرانی داروهای شیمیایی، تصمیم گرفتیم به سمت تولید گیاهان دارویی با خواص درمانی برویم. بر همین اساس برای افزایش کیفیت گیاه، کود نانو را روی گیاه زعفران و گیاهان دیگر به کار می‌بریم تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. کود نانو‌ در گیاه زعفران علاوه بر اینکه مواد موثر داخل زعفران را افزایش می‌دهد، از پیاز زعفران نیز در مقابل آفات محافظت می‌کند.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ با این ایده در پارک علم و فناوری خراسان مستقر شدیم و‌ توانستیم وارد مرکز رشد فناوری تربت حیدریه پارک علم‌وفناوری خراسان شویم. همچنین با جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه و کشاورزان پیشرو وارد مذاکره شدیم تا محصول خود را به صورت غیر‌مستقیم در اختیار کشاورزان قرار دهیم که این اتفاق موجب رضایت کشاورزانی شد که به صورت تجربی از این کود استفاده کردند.

مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت کودنا گل شرق تصریح کرد: در حال حاضر این محصول فرایندهای آزمایشگاهی را می‌گذراند تا تایید علمی مورد نیاز در حوزه نانو به منظور فراهم شدن امکان صادرات محصول را دریافت کند.

وی با اشاره به فعالیت این شرکت در زمینه داروهای گیاهی، زعفران و فرآوردهای حاصل از زعفران و داروهای گیاهی، علاوه بر حوزه نانو‌کود، خاطرنشان کرد: نانو کود را به گیاهان دارویی می‌دهیم تا مواد موثره آن افزایش یابد. سپس عصاره، انساس و فرآوردهای دارویی آن‌ گیاه را استخراج می‌کنیم. البته تولیدات ما در حال حاضر به صورت غیر مستقیم است که البته امیدواریم با حمایت‌های پارک علم و فناوری و مرکز کشاورزی، بتوانیم تولیدات را افزایش و به همان نسبت استخراج عصاره، انساس و فرآوردهای گیاهی دارویی را نیز توسعه دهیم.

ساقی با بیان اینکه هدف اصلی ما، صادرات مواد اولیه زعفران است، گفت: قصد داریم فراورده‌ها و مواد موثر موجود در زعفران که در لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی کاربرد دارد را صادر کنیم، زیرا زعفران‌ به صورت خام فروشی برای کشاورز و تاجر سود‌آوری ندارد. همچنین از برخی داروهای گیاهی که در امراض خاص همچون سرطان‌ و ناباروری‌‌ موثرند، استفاده می کنیم. بر همین اساس، مواد موثره داخل گیاه را افزایش و سپس استخراج کنیم و در اختیار بازار داخل و خارج می گذاریم..

وی ادامه داد: نانو‌کود علاوه بر زعفران، بر روی گیاه پسته نیز موثر است و قصد داریم روی این‌گیاه آزمایشات لازم را انجام دهیم تا تولید این گیاه نیز افزایش یابد و سپس به سمت صیفی‌جات برویم. نکته مهم این است نانو کود در مناطق کم آب بسیار موثر عمل کرده است. همچنین شرکت در حال تولید کرم‌های ضد چروک و ضد لک است که بر پایه فرآوری‌ شده از انساس و عصاره زعفران است.

مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت کودنا گل شرق گفت: قصد داریم به بازار کشورهایی همچون آلمان، اسپانیا، سوئد نیز راه پیدا کنیم که در این زمینه ارتباطات لازم انجام شده است.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات