«نرم‌افزار مدیریت تولید تجهیزات پزشکی» ابزاری برای ارتقای سطح کیفی تجهیزات پزشکی


مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری دانش رایبد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار استان خراسان رضوی در خصوص معرفی محصول این شرکت، اظهار کرد: محصول ما، نرم‌افزار مدیریت تولید تجهیزات پزشکی، ویژه تولید کنندگان تجهیزات پزشکی است که منطبق بر الزامات ایزو ۱۳۴۸۵ و نهادهای رگولاتوری طراحی و توسعه داده شده است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان، مسعود آبیار گفت: الزامات تولید تجهیزات پزشکی تعیین شده در استاندارد جهانی ۱۳۴۸۵ و قوانین داخلی مربوطه را با تولید صنعتی ادغام و محصولی مناسب تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ایجاد کردیم. تولید کنندگان با پیاده‌سازی نرم‌افزار تولید، علاوه بر مدیریت فرآیندهای تولیدی، الزامات مورد نیاز تولید تجهیزات پزشکی را نیز پیاده‌سازی می کند. شرکت پیشگامان فناوری دانش رایبد اولین و تنها شرکت تولیدکننده نرم‌افزار تخصصی تولید تجهیزات پزشکی در کشور است، این نرم‌افزار شامل یک هسته اصلی شناسایی و ردیابی و پنج زیرسیستم تکمیلی است. هسته اصلی فرآیندهای تولید اعم از مراحل، درخت مهندسی محصول، نمودار فرآیند عملیات، پارامترهای کنترل کیفیت، ایستگاه های تولیدی، ایستگاه های کنترلی، گزارشات تولید، ... و در نهایت شناسایی و ردیابی محصول از مواد اولیه تا محصول نهایی با مکانیزم خودکار LOT number را برای تولید کننده فراهم می‌کند. پنج ماژول یا زیرسیستم دیگر، شامل مدیریت عدم انطباق محصول، مدیریت مستندات کیفیت، مدیریت ممیزی و اقدامات اصلاحی پیشگیرانه، مدیریت برچسب اصالت و مدیریت سفارش و برنامه‌ریزی تولید است.

آبیار تشریح کرد: عدم انطباق محصول و عدم انطباق فرآیند از موضوعات مهم تاثیر گذار بر کیفیت وسایل و تجهیزات پزشکی است، ماژول مدیریت عدم انطباق محصول و ماژول ممیزی و اقدامات اصلاحی پیشگیرانه (CAPA) نیز دقیقاً در همین راستا و مطابق نیاز تولید کنندگان توسعه داده شده است تا تولید کننده بر روند محصولات نامطبق اشراف پیدا کرده و با ریشه یابی و رفع عوامل ایجاد موجب افزایش کیفیت محصولات گردد.

مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری دانش رایبد تصریح کرد: نزدیک به ۷ سال زمان برای تحقیق و توسعه این محصول صرف شده است. سال ۹۹ نسخه آلفای این نرم‌افزار آماده شد و همکنون بیش از سی تولید کننده در نقاط مختلف کشور از این نرم افزار بهره برداری می کنند. وی افزود در حال حاضر نرم‌افزار رایبد تنها نرم افزار تخصصی تولید تجهیزات پزشکی در کشور است که مختص تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی طراحی و توسعه داده شده است و مشابه داخلی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: محصول دیگر شرکت‌ ما «سامانه نظارت پس از فروش» است. وظیفه این سامانه ادامه فرآیند شناسایی و ردیابی تجهیزات پزشکی از محصول نهایی تا مصرف کننده است. بدین ترتیب اطلاعات مصرف کننده نهایی تجهیزات پزشکی، خصوصاً تجهیزات دو کلاس خطر C وD به تولید کننده برگردانده می شود و در صورت بروز ایراد یا اشکالی در محصولات تولید شده امکان اطلاع رسانی و اقدام مقتضی در خصوص اشکال به وجود آمده  با ضریب اطمینان بالا وجود خواهد داشت که تاثیر به سزایی در افزایش سطح سلامت افراد جامع خواهد داشت.

آبیار اضافه کرد: یک مزیت بزرگ در صنعت تجهیزات پزشکی، دستیابی به فرهنگ کیفیت است. انتخاب بهترین فناوری برای تولید کننده می تواند به معنی پیاده سازی سریعتر و هزینه های کمتر برای پذیرش آن باشد، زیرا نیازی به سفارشی سازی و صرف زمان و هزینه اضافی نیست که این می تواند منجر به پذیرش آسانتر و کاهش مقاومت کارکنان شود. مهمتر از همه، سیستم مدیریت تولید تخصصی این حوزه، می تواند به طور قابل توجهی ریسک مقررات را کاهش داده و منجر به کیفیت استثنایی تر در هر مرحله از چرخه عمر محصول شود؛ و این همسو با رسالت ما یعنی افزایش کیفیت تجهیزات پزشکی و در نتیجه آن، افزایش کیفیت زندگی مردم است.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات