وارد کردن ظرفیت‌های ایجاد شده داخلی به کشور معنایی ندارد


دکتر انوشیروان فرشیدیان‌فر، به عنوان فناور برگزیده کشوری در بیست و دومین جشنواره تجلیل از فناوران و پژوهشگران برگزیده کشوری، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فعالیت‌های شرکت طاها قالب توس در زمینه محصولات مرتبط با حوزه آب و انرژی و تعمیر تجهیزات پیچیده است و حدود هشتاد درصد از نیاز کشور به مبدل‌های انرژی را تامین می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی پارک عم و فناوری خراسان، دکتر انوشیروان فرشیدیان‌فر، مدیرعامل شرکت دانش بنیان طاها قالب توس و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در بیست و دومین جشنواره تجلیل از فناوان و پژوهشگران برگزیده کشوری که همزمان با نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار برگزار شد، توانست به عنوان فناور برگزیه کشوری در گروه فنی و مهندسی، انتخاب شود.

وی در نشست خبری که به منظور کسب همین افتخار، صبح امروز ۲۱ دی ماه سال جاری در محل دفتر سجاد پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه ما در پارکی مستقر هستیم که در سال جاری توانسته از بین ۴۹ پارک کشور، به عنوان به عنوان پارک شایسته کشوری انتخاب شود. وی افزود: انجام دادن کار اجرایی خصوصا در بخش دولتی بسیار دشوار است. معرفی توانمندی‌های پارک خراسان و شناساندن آن برای گروه‌های مختلف صنعت از جمله برنامه‌های خوب پارک علم و فناوری خراسان است. پارک علم و فناوری خراسان از فعالیت‌های درجه یکی برخوردار است که منجر به کسب رتبه برتر در کشور شده است. سال گذشته بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی لیزر در کشور را در پارک علم و فناوری خراسان سال گذشته با حضور معاون رئیس جمهور افتتاح کردیم.

پروژه‌های مرکز تحقیقاتی را در راستای حل مشکلات کشور تعریف کرده‌ایم

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان طاها قالب توس تشریح کرد: مجموعه طاها قالب توس نزدیک به ۲۱ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. در ابتدا خارج از پارک علم و فناوری قرار داشتیم و نزدیک به ۵ سال است که در پارک مستقر شده و تجهیزات لیزر و ماشین کاری‌های پیشرفته را داخل پارک انجام می‌دهیم. همچنین در زمینه مباحث مرتبط با صرفه‌جویی انرژی و آب را در مرکز تحقیقاتی خود هدف قرار دادیم تا پروژه‌هایمان در راستای رفع چالش‌های کشور باشد. پروژه‌های مرتبط با تصفیه آب و دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی بود. این پروژه از سال گذشته عملیاتی شده و در برخی از استان‌ها نصب شد.

فرشیدیان‌فر ادامه داد: پروژه‌های خوبی در کشور در زمینه‌های مختلف مانند مبدل‌های صفحه‌ای و حرارتی، تامین تجهیزات نیروگاه‌های حرارتی، تعمیر و تامین پره‌های هواپیما و... را انجام دادیم. تعمیر پره‌ها و توربین‌های هواپیما و کار کردن با صنعت هوایی بحث بسیار پیچیده‌ای است. تا به امروز در داخل کشور شرکتی توانایی تعمیر پره‌های توربین‌های هواپیماها را نداشته است. این پروژه نیز از سال گذشته عملیاتی شد. در زمینه تامین تجهیزات نیروگاه‌های غیرفسیلی و هسته‌ای نیز همکاری‌هایی داشتیم. برای نیروگاه‌های کشور روسیه، سوریه و عراق نیز تجهیزات نیروگاهی را تامین کردیم. تلاش کردیم تا تعاملاتی با خارج از کشور نیز داشته باشیم تا ایران در این زمینه‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد.

اگر بخواهیم می‌توانیم خودمان مشکلات کشور را رفع کنیم

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: رسالت دانشگاه‌های کشور بر این اساس است که علم را به ثروت تبدیل کرده و براساس نیازهای کشور قدم بردارند. بنابراین ما تلاش کردیم تا این مسئولیت را به دانشجویان به عینه بیاموزیم. من هرسال به دانشجویان خود کمک می‌کنم تا با عشق و علاقه به درس و کارشان توجه کنند تا برای کشور خود مفید واقع شوند. همواره سعی کردیم حل کننده مسائل صنعتی باشیم و این طرز تفکر را حداقل در دانشگاهی که خود مشغول کار در آن هستم را گسترش داده و حس خودباوری را به دانشجویان بدهم تا بدانند اگر بخواهیم می‌توانیم خودمان مشکلات کشور را رفع کنیم.

تنها هدف من از تدریس در دانشگاه، تزریق انگیزه و روحیه به جوانان است

وی خاطرنشان کرد: درست است که حل کردن برخی مشکلات نیازمند تکنولوژی بالا هستند اما این تکنولوژی دست یافتنی است. تنها هدف من از تدریس در دانشگاه تزریق انگیزه و روحیه به جوانان است. اکثر افرادی که در شرکت طاها قالب مشغول به کار هستند جزو دانشجویان ما هستند. از این شرکت حدود ۱۲ کتاب برخواسته است که نشان از مسیر علمی طی شده برای فعالیت‌های شرکت است. صنعت و دانشگاه خیلی به یکدیگر نیازدارند. فعالیت‌های دارای تکنولوژی بالا بسیار مهم بوده، ارزش افزوده بالایی دارد و دیگران به راحتی اجازه ورود آن به ایران را نخواهند داد. اگر بتوانیم به جوانان انگیزه دهیم ایران پیشرفت خواهد کرد. متاسفانه نتوانستیم تا به امروز این رسالت را به درستی انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان طاها قالب توس اظهار کرد: در عسلویه ۲۴ فاز گازی داریم. از فاز ۱۰ تا فاز ۲۴ مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای را برای کشور تشامین کردیم. از آن زمان خوشبختانه در کشور گاز قطع نشد. طیف وسیع محصولات ما شامل انواع مبدل‌ها و صفحات تبدیل انرژی است. تجهیزات دیگری که درحال تهیه آن هستیم مرتبط با تصفیه آب هست.

فرشیدیان‌فر گفت: یکی از پروژه‌های بزرگ ایران انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به داخل کشور است. دستگاهی  برای این پروژه ساختیم که می‌تواند با دریافت صد واحد آب، ۹۰ درصد آن را شیرین کرده و تحویل دهد. ویژگی دیگر این دستگاه از بین بردن میکروب‌های موجود در آب است که برای استفاده شرکت‌های داروسازی دارای اهمیت بسیار بالاست. اکثر دستگاه‌هایی که می‌سازیم در زمینه صرفه‌جویی انرژی عمل می‌کنند. به وسیله تجهیزات لیزر موجود در شرکت می‌توانیم تجهیزات پیچیده را تعمیر کنیم.

وارد کردن ظرفیت‌های ایجاد شده داخلی به کشور معنایی ندارد

وی افزود: فعالیت‌های شرکت در زمینه محصولات مرتبط با حوزه آب و انرژی و تعمیر تجهیزات پیچیده انجام می‌شود. نزدیک هشتاد درصد از نیاز کشور به مبدل‌های انرژی را تامین می‌کنیم. زمانی که این ظرفیت‌ها در داخل کشور وجود دارد دیگر وارد کردن این تجهیزات از خارج کشور معنایی ندارد. هزینه تولید محصولات ما عموما ۳۰ تا ۵۰ درصد با شرکت‌های اروپایی اختلاف دارد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات