ترندهای شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۲

ترندهای شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۲


مقدمه اکنون چند وقت است که وارد سال ۲۰۲۲ شدیم و تا به این جای کار، تقریباً ۳.۷۸ میلیارد کاربر در شبکه های اجتماعی سراسر جهان وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌های آینده همچنان افزایش یابد . بنابراین داشتن یک برنامه‌ریزی قوی برای سال‌های آینده از واجبات هر کسب‌وکاری است که قصد دارد فروش خود را چندین برابر کند. تغییرات زیادی در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱ مشاهده شده است که آگاهی و پیاده‌سازی آن‌ها در استراتژی بازاریابی‌تان در سال ۲۰۲۲، به شما کمک می‌کند تا از بسیاری از رقبایتان پیشی بگیرید. به همین دلیل لازم است به بررسی این موضوع بپردازیم که روندهای بازاریابی رسانه های اجتماعی در سال ۲۰۲۱ چگونه بوده و در سال‌های آینده چه قابلیت‌هایی بر این حوزه تسلط خواهد داشت. با ما تا انتهای نوشته همراه باشید. ۱.رسانه های اجتماعی به عنوان یک بستر خرید ظاهر می‌شوند از آنجایی که در طول همه‌گیری بیماری کرونا میزان خرید اینترنتی بیشتر از قبل شد، شبکه‌های اجتماعی نیز به یک مرکز خرید محبوب تبدیل شدند. در حقیقت طبق تحقیقات emarketer ، تعداد خریداران از شبکه‌های اجتماعی در ایالات متحده ۲۵.۲درصد افزایش یافته و به بیش از ۸۰ میلیون نفر رسیده است . همچنین پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا سال ۲۰۲۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر برسد.

مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می­شود:
کرونا و تاثیر آن بر رسانه های اجتماعی

طبق تحقیقات marketingcharts ، حدود ۱۸درصد از مصرف‌کنندگان آمریکایی در سال گذشته دکمه «خرید» را در حداقل یکی از پلتفرم‌های رسانه های اجتماعی فشار دادند؛ در حالی که در سال ۲۰۱۹ این میزان ۱۳درصد بود. همچنین۱۸درصد در سال ۲۰۲۰ کالایی را از یک Story در رسانه‌های اجتماعی خریداری کردند؛ در حالی که این عدد در سال ۲۰۱۹ تنها ۱۲درصد بود. افراد جوان به طور قابل توجهی بیشتر از شبکه های اجتماعی خرید می‌کنند؛ تقریباً ۳۷درصد از خریداران ۱۵ تا ۲۲ ساله از دکمه «خرید» در رسانه‌های اجتماعی استفاده کردند و ۳۰ کالا یا محصول را از Story های رسانه های اجتماعی خریداری کردند
.
خرید از اینستاگرام
اینستاگرام یکی از برجسته‌ترین رسانه های اجتماعی تجارت الکترونیک است. در حقیقت طبق آمار facebook ، ۷۰درصد مصرف کنندگان برای یافتن محصول مدنظرشان سراغ اینستاگرام می‌روند. همچنین طبق آمار business.instagram.com ، تقریباً ۹۰درصد از کاربران اینستاگرام حداقل یک صفحه تجاری را دنبال می‌کنند. با این حال فیس بوک همچنان به عنوان یک گزینه برتر برای تجارت اجتماعی پیشرو است . طبق داده‌های about.fb ، فیس بوک در سال ۲۰۲۰ فروشگاه‌های مجازی را به طیف وسیعی از ابزارهای خرید خود اضافه کرد که شامل Facebook Marketplace و تبلیغات قابل خریدمی‌شد. فروشگاه‌های فیسبوک به کاربران این امکان را می‌دهد یک فروشگاه آنلاین واحد ایجاد کنند که امکان خرید محصول هم از طریق فیس بوک و هم از طریق اینستاگراموجود داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود سایر شبکه‌های اجتماعی در آینده وارد میدان بازی شوند . به عنوان مثال در پایان سال ۲۰۱۹، TikTok آزمایش پیوندها یا همان Link محصول را آغاز کرد.
نمودار بازاریابی شبکه های اجتماعی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱

همچنان که فضای تجارت اجتماعی گسترش می‌یابد، بسترهایاین رسانه‌ها نیز به‌دنبال تطبیق ویژگی‌هاییمی‌روند که خرید را برای کاربران آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند . به عنوان مثال اینستاگرام در حال حاضر گزینه Instagram Checkout دارد که به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به مراجعه به سایت شخص ثالث از آن پلتفرم خرید کنند. همچنین شبکه‌های اجتماعی احتمالاً ویژگی‌هایی را برای بازاریابی محاوره‌ای آسان‌تر معرفیخواهند کرد. به عنوان مثالطبق داده‌های hubspot ، به کمک فیسبوک مسنجر می‌توان ماهانه بیش از ۲ میلیارد پیام بین مصرف‌کننده و فروشنده مبادله شود. فروشگاه‌های فیسبوک به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که از طریق مسنجر، واتساپ و یا اینستاگرام مستقیم با مشاغل تماس بگیرند و مستقیماً از طریق این چت‌ها خرید کنند.
۲.گسترش محتوای ویدئویی با فرم کوتاه
در بسیاری از موارد در رسانه های اجتماعی، پست‌های ویدئویی عملکرد بهتری نسبت به پست‌های ایستا مانند عکس دارند. حتی طبق تحقیقات searchenginejournal ، در برخی موارد مشاهده شده است که ویدئوهای اینستاگرام دو برابر عکس‌ها مخاطبان را جذب خود می‌کنند. بر اساس مطالعات Cisco ، تا سال ۲۰۲۲ حدود ۸۲درصد از محتوای آنلاین شامل ویدئو خواهد بود.

مطمئناً بسیاری از شما نام شبکه اجتماعی تیک تاک را شنیده‌اید یا در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید. TikTok یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی است که به فیلم‌های کوتاه سرگرمی و چالشی اختصاص داده شده است.طبق اطلاعاتی که wallaroomedia منتشر کرده است، در سه ماه اول سال ۲۰۲۰، TikTok ۳۱۵ میلیون بار در سراسر جهان بارگیری شد و رکورد بارگیری سه‌ماهه میان تمام برنامه‌های تلفن همراه را به ثبت رساند.

نمودار پیشرفت تیک تاک

همین موضوع سبب شد سایر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی سراغ گزینه های بیشتر برای پست‌های ویدئویی کوتاه بروند. از این رو اینستاگرام برای رقابت با TikTok ، Instagram Reels را در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد. Reels به کاربران اجازه می‌دهد تا حداکثر ۳۰ ثانیه فیلم ضبط و ارسال کنند. اینقابلیت در کنار دو گزینه ویدیویی دیگر اینستاگرام، یعنی IGTV و Stories قرار دارد. طبق گزارشی که conviva منتشر کرد، NBA دریافت که مشارکت با پست های Reel اینستاگرام آن‌ها در برخی موارد دو برابر پست‌های ویدیویی معمولی آن‌ها بوده است.

نمودار رشد استفاده از IGTV  و Reels اینستاگرام در طی سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱

مقاله زیر را حتما مطالعه کنید
اینستاگرام ریلز چیست؟

یوتیوب همچنین در سال ۲۰۲۰ ویژگی جدیدی به نام YouTube Shorts را به عنوان رقیب TikTok و Instagram Reels ارائه کرد. YouTube Shorts به کاربران امکان می‌دهد ویدیوهای ۱۵ثانیه ای ارسال کنند.اگرچه YouTube Shorts در ابتدای راه است؛ اما طبق گزارش tubefilter ، در حال حاضر روزانه ۱۵ میلیارد بازدید در سراسر جهان دارد.در حالی که گزینه های ویدئویی با فرم کوتاه در حال افزایش است، می‌توان پیش‌بینی کرد که ویدیوهای طولانی مدت آینده‌ای نخواهند داشت و به جایی نمی‌رسند.

: نمودار رشد twitch

همچنین با افزایش تعداد افراد آنلاین در طول همه‌گیری کرونا و قرنطینه، استفاده از برنامه‌های پخش مستقیم و زنده برای میزبانی رویدادها و جلسات عمومیرو به افزایش رفت. طبق داده‌های theverge ، در سال ۲۰۲۰ صنعت پخش زنده ۹۹درصد رشد کرد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲ به رشد خود ادامه دهد.محبوب‌ترین پلتفرم ویدئویی زنده سال طبق گزارش streamelements ،  ۲۰۲۰ Twitch بود که تنها از ماه مارس تا آوریل ۵۰درصد و در طول سال ۱۰۱درصد رشد کرد.کاربران ماهانه تقریباً ۱.۶۴۵ میلیارد ساعت صرف تماشای فیلم بر روی این پلتفرم می‌کنند. ۳.رسانه های اجتماعی بخشی از زندگی روزمره می شوند
میزان زمان صرف‌شده در شبکه‌های اجتماعی


طبق گزارش­های tintup ، بیش از ۷۲درصد آمریکایی‌ها تا پایان سال ۲۰۲۰ در رسانه‌های اجتماعی حضور داشتند که نسبت به سال قبل ۴.۳درصد افزایش داشته است.استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کانادا حتی بیشتر است؛ به طوری که بیش از ۸۴درصد کانادایی‌ها گزارش دادند که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.نه تنها تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش است؛ بلکه مدت زمانی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند نیز در حال افزایش است.

نمودار میزان استفاده از شبکه های اجتماعی طی ۵ سال گذشته


براساس داده‌های hootsuite ، در حال حاضر به طور متوسط مردمروزانهحدود ۱۴۵ دقیقه را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند. اینعدد حدود یک ساعت بیشتر از میزان زمان مصرفی افراد در شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۲ است.به طور کلی طبق گزارشات statista ، استفاده از رسانه‌های اجتماعی از جمله برنامه‌های پیام‌رسانی مانند Whatsapp در طول همه‌گیری جهانی کرونا ۲۱درصد افزایشیافت. همین موضوع باعث شد که رسانه‌های اجتماعی به طور فزاینده ای برای بازاریابان محبوب شود.وابستگی روزافزون جهان به رسانه‌های اجتماعی و الگوریتم های زیربنایی آن‌ها به فراخوان قطع ارتباط و ابتکارات برای کاهش وابستگی به رسانه‌های اجتماعی مانند روز ملی قطع برق و مینیمالیسم دیجیتال دامن زده است.با این حال بعید است که این کمپین ها در آینده نزدیک مسیر صعودی رسانه‌های اجتماعی را معکوس کنند.
نمودار میزان سرچ عبارت «اینفلوئنسر مارکتینگ» در ۵ سال گذشته

روند روبه‌رشد تاثیرگذاران رسانه‌های اجتماعییا social media influencers نیز وجود داردکه فقط بر نحوه برخورد مشاغل با بازاریابی دیجیتال تاثیر نمی‌گذارد؛ بلکه این روند رسانه‌های اجتماعی، میلیون ها امپراتوری کوچک را برای افراد با دنبال‌کنندگان بزرگ در Instagram و YouTube ایجاد می‌کند.

مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می شود
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ ۴.فیسبوک همچنان در صدر قرار دارد
طبق گزارش­های statista ، فیس بوک همچنان پرکاربردترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی در جهان است و پس از آن یوتیوب در رتبه سوم قرار دارد.اینستاگرام و TikTok پنجمین و هفتمین پلتفرم محبوب در جهان هستند. بنابراین باید گفت کخ علیرغم برخی پوشش‌های منفی مطبوعات، رشد فیسبوک کاهش نمی‌یابد.

نمودار میزان استفاده از شبکه های اجتماعی


طبق داده‌های FB Earnings Presentation و similarweb ، این پلتفرم در حال حاضر حدود ۱.۸۴۵ میلیارد کاربر روزانه دارد و در ژانویه ۲۰۲۱ در مجموع حدود ۲۳ میلیارد بازدیدکننده داشته است.درواقع براساس گزارش‌های broadbandsearch ، یک کاربر معمولی روزانه ۵۸ دقیقه در فیسبوک صرف می‌کند.از سوی دیگر به طور متوسط یک ​کاربر در YouTube حدود ۴۰ دقیقهاز زمانش را در این پلتفرم می‌گذراند. یوتیوب حدود ۳۰ میلیون کاربر روزانه دارد و در ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۳۳ میلیارد بازدیدکننده داشته است.اینستاگرام ۵۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارد و تقریباً ۶ میلیارد بازدیدکننده در ژانویه ۲۰۲۱ داشته است. یک کاربر متوسط ​​حدود ۵۳ دقیقه را در اینستاگرام صرف می‌کند. همچنین براساس داده‌های wallaroomedia ، به طور متوسط ​​هرکاربر TikTok روزانه تقریباً ۵۲ دقیقهرا در این برنامه می‌گذراند؛ در حالی که برخی از کاربران جوان به طور متوسط ​​روزانه حتی تا ۸۰ دقیقهنیز در این برنامه صرف می‌کنند.

نمودار رشد استفاده از اینستاگرام طی ۵ سال گذشته

با تمام این گفته‌ها، همچنان هیچ محدودیتی در راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی جدید در هر سال وجود ندارد. به عنوان مثال، Clubhouse یک شبکه اجتماعی مبتنی بر دعوت از طریق چت‌های صوتی است که در سال ۲۰۲۰، دقیقاً اوج همه‌گیری کرونا راه‌اندازی شد و مورد توجه گسترده کاربران قرار گرفت .علیرغم موفقیت برخی از پلتفرم های جدید مانند Clubhouse ، همچنان انتظار می‌رود در سال‌های آینده همچنان ۵ شبکه اجتماعی ذکرشده در بالا بر بازار تسلط داشته باشند.
۵.گستردگی توجه بیشتر به محتواهای کوتاه‌تر
بله، مردم زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند؛ اما آن‌ها زمان کمتری را صرف تعامل با پست‌های فردی می‌کنند.مطالعات muckrack نشان می‌دهد که میزان توجه افراد معمولی به پست‌ها و مطالب به طور میانگین ۸ ثانیه است که نسبت به ۲۰ سال پیش از ۱۲ ثانیه کاهش یافته است.

طبق گزارشات influencermarketinghub ، افرادی که از طریق رایانه خود به محتوای رسانه‌های اجتماعی دسترسی پیدا می‌کنند، تمایل بیشتری برای وقت‌گذاشتن برای هر محتوا نسبت به کاربران موجود در دستگاه‌های تلفن همراه دارند.به عنوان مثالافرادی که از رایانه خود به فیس بوک دسترسی داشتند، به طور متوسط ​​۲.۵ ثانیه برای یک قطعه محتوا صرف کردند.در حالی که کسانی که از طریق تلفن های خود به فیس بوک دسترسی پیدا کردند، ۱.۷ ثانیه را بر روی همان محتوا صرف کردند.سایت‌هایرسانه‌های اجتماعی با افزایش روز افزون گزینه‌های محتواهاییبا اندازه کوچک مانند ویدئوهای کوتاه و محتویات زودگذر مانند Stories ، در حال تطبیق‌دادن خود با این وضعیت هستند.
انواع محتواهای اشتراک‌گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی به ترتیب محبوبیت

در اواخر سال ۲۰۲۰ توییتر قابلیت Fleets را معرفی کرد؛ ویژگی مشابه Snapchat و Instagram Stories . Fleets به کاربران این امکان را می‌دهد که پیام ها و فیلم‌های کوتاهی را که پس از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شوند، ارسال کنند.اگرچه Fleets فقط چند ماه است که وجود دارد؛ اما بازخورد اولیه business۲community نشان می‌دهد که باعث افزایش تعامل کاربران شده است. همچنین جستجو برای ویژگی جدید Stories در LinkedIn نیز در حال افزایش است.

برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، این مقاله را مطالعه کنید. ۶.گزینه های بیشتر واقعیت افزوده ( AR )
بازار واقعیت افزوده یا Augmented Reality هنوز در مراحل اولیه خود است؛ اما پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده سرعت بیشتری پیدا کند. در واقع forrester پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۱، تقریباً ۴۸درصد از مصرف‌کنندگان به نوعی از AR استفاده خواهند کرد.انتظار می‌رود AR (واقعیت افزوده) و VR (واقعیت مجازی) با قوی‌تر و سریعترشدن شبکه‌های سلولی به جریان اصلیرسانه‌‌های اجتماعی تبدیل شوند.
Vxchnge تا سال ۲۰۲۳ پیش بینی می‌کند که بازار AR درآمد سالانه ۷۰ تا ۷۵ میلیارد دلار داشته باشد. البته شبکه‌های اجتماعی زودتر وارد این روند شده‌اند. درواقع با کمی دقت متوجه این موضوع خواهید شد که AR از سال ۲۰۱۷ در فیلترهای اینستاگرام گنجانده شده است. در سال ۲۰۱۹ اینستاگرام حتی AR را بیشتر کرد و این امکان را برای کاربران فراهم کرد تا فیلترهای خود را ایجاد کنند.آمار استفاده نشان می‌دهد که فیلترها می‌توانند زمان تعامل ویدئوها را چهار برابر کنند. طبق داده‌های منتشرشده توسط rubixmarketing ، تعامل کاربر با فیلترها تقریباً ۷۵ ثانیه است؛ همین موضوع سبب شده است که بسیاری از برندها سراغ ایجاد فیلترهای مخصوص به خود را کنند تا بتوانند از این طریق تعامل با کاربرانشان را افزایش دهند.

عینک هوشمند واقعیت مجازی فیسبوک

سیستم عامل‌ها و مشاغل رسانه‌های اجتماعی مطمئناً راه‌های دیگری برای استفاده از AR در پلتفرم‌های خود پیدا خواهند کرد و تعداد برنامه‌های مجهز به AR در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. احتمالاً بسیاری از آن‌ها به کشف و عملاً امتحان محصولات جدید اختصاص داده خواهد شد. بازی معروف Pokemon Go که بیش از یک میلیارد بار بارگیری شد، احتمالاً تازه شروع کار است.همچنین فیسبوک امسال قرار است عینک خود را روانه بازار کند؛ با این هدف که به مردم اجازه دهد بدون نیاز به استفاده از تلفن خود به‌راحتی خاطرات خود را ثبت کنند. ۷.استفاده روزافزون از محتوای تولید شده توسط کاربر
تا اوایل سال ۲۰۲۲ ما شاهد این موضوع خواهیم بود که مشاغل به طور فزاینده ای محتوای تولیدشده توسط کاربر یا UGC « User Generated Content » را در استراتژی‌های بازاریابی رسانه های اجتماعی خود قرار می‌دهند.

طبق گزارشات m۲onhold ، برندهایی که از UGC استفاده می‌کنند، ۲۰درصد افزایش بازدیدکنندگان بازگشتی و ۹۰درصد افزایش زمان مصرف‌کنندگان در وب سایت‌های خود را دارند.چندین مزیت UGC برای مشاغل وجود دارد؛ از جمله اینکه ارزانتر از تبلیغات سنتی است، بیشتر قابل ارتباط است و می‌تواند به برندها کمک کند تا معتبرتر و از نظر اجتماعی آگاه‌تر ظاهر شوند.

نمودار UGT

اصالت برای مصرف‌کنندگان اهمیتزیادی دارد. بر اساس داده‌های stackla ، تقریباً ۹۰درصد مصرف‌کنندگان معتقد بودند که اصالت در تصمیم‌گیری‌های خرید آن‌ها نقش دارد؛ در حالی که در سال ۲۰۱۷ این میزان ۸۶درصد بود.طبق آمار stackla ، مصرف‌کنندگان معتقدند که UGC ۲.۴ برابر بیشتر معتبرتر از مارک سنتی است.تقریباً ۹۲درصد از مصرف‌کنندگان نیز گزارش دادند که بیش از هر نوع محتوای بازاریابی دیگری به UGC اعتماد دارند.

UGC در فیس بوک و اینستاگرام در حال پیشرفت است و ممکن است در آینده‌ای نزدیک سایر سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی را نیز درگیر کند. به واسطه استفاده فیسبوک و اینستاگرام از UGC ، تقریباً ۷۸درصد از شرکت‌های بازاریابی این دو شبکه اجتماعی را جزو ابزارهای موثر بازاریابی می‌دانند. ۸.بازاریابی خرد تاثیرگذار
تاهمین یکی دو سال گذشته بسیاری از کاربران جذب بازاریابی تاثیرگذار سنتی می‌شدند که مدت زمان قابل توجهی بر شبکه‌های اجتماعی تسلط داشت؛ اما در حال حاضر اینفلوئنسرهای کوچک آنقدر به رشد کسب‌و‌کارهای مختلف کمک می‌کنند که لازم است شما بازاریابی برندتان از این طریقرا در استراتژی ۲۰۲۲ خود بگنجانید.
تاثیر بازاریابی خرد در شبکه های اجتماعی

اینفلوئنسرهای کوچک با اینفلوئنسرهای کلان که تعداد دنبال‌کنندگان بیشتری دارند، متفاوت هستند. ویژگی‌های اصلی چنین تاثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی میزان تعامل بالا با کاربرانشان است. بیشتر اینفلوئنسرهای کوچک دارای پیروان خاصی هستند که این امر آن‌ها را برای همکاری با مشاغل مناسب بسیار جذاب‌تر می‌سازد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده نزدیک این اینفلوئنسرهایکوچک، بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت؛ زیرا آژانس‌ها به آن‌ها در ارتباط با مارک ها و مشتریان محبوب اعتماد کرده و سبب رشد آن‌ها می‌شوند.
۹.هوش مصنوعی
همه ما شاهد این موضوع هستیم که بازاریابی شبکه های اجتماعی به‌سرعت در حال افزایش است. هوش مصنوعی به کاربران این امکان را می‌دهد که بازاریابی خود را بهینه کرده و نتایجمدنظرشان را به‌دست آورند. همچنین به کمک هوش مصنوعی می‌توان خیلی آسان تجزیه و تحلیل دقیقی از الگوهای جستجو و رفتار مشتریبه‌دست آورد. علاوه بر آن هوش مصنوعی می‌تواند بین مجموعه‌های داده ارتباطی ایجاد کند که برای انسان بسیار پیچیدهو یا وقت‌گیر به نظر می‌رسد. هوش مصنوعی در حال حاضر در زمینه‌هایی مانند فعالیت می‌کنند:
  • بازاریابی ایمیلی قابل تنظیم؛
  • تحقیق درباره کلمات کلیدی؛
  • بهینه‌سازی محتوا و جذب کاربر؛
  • معاملات تجارت الکترونیک؛
  • توصیه های محصول.
گسترش استفاده از هوش مصنوعی در رسانه های اجتماعی
ابزارهای مختلف مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند از محتوا‌، نمایه‌ها و مخاطبان برند تجاری شما بینش مفیدی را ارائه دهند وبرندها را در رسانه‌های اجتماعی تقویت کنند. رسانه‌های اجتماعیکه مجهز به هوش مصنوعیاست، می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند ارزش ویژه برند را اندازه‌گیریکرده و آن را بهبود بخشند و با شناسایی رفتار مصرف‌کننده، بتوانند مخاطبان هدف را بهتر و راحت‌تر درک کنند. هوش مصنوعی همچنین به مشاغل کمک می‌کند تا تعیین کنند چه محتوایی را برای حداکثررساندن اثر ارسال کنند. ابزارهای رسانه‌های اجتماعی مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند محتوای شما را بررسی کرده و سپس به شما توصیه کنند که چه چیزی را در چه زمانیو در کجا ارسال کنید
. ۱۰.بازاریابی چابک در رسانه های اجتماعی
بازاریابی چابک نوعی بازاریابی تاکتیکی است که از داده‌ها و تجزیه و تحلیلآن‌ها برای پشتیبانی از راه حل مشکلات و فرصت‌ها با استفاده از آزمون‌ها، ارزیابی نتایج و تغییرات سریع استفاده می‌کند. مزیت این تاکتیک این است که می‌تواند هر چند وقت یکبار چندین کمپینو ایده را اجرا کند. همچنینبازاریابی چابک مزایای بسیاری از ادغام بازاریابی محتوا و اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی را به مشاغل ارائه می‌دهد. اگر بگوییم بازاریابی چابک جذاب‌ترین عبارت در واژگان بازاریابی دیجیتال است، اغراق‌آمیز نخواهد بود.
چند عنصر مورد استفاده در بازاریابی چابک:
  • بررسی‌ها؛
  • پرسشنامه ها؛
  • بازی‌ها؛
  • آزمون ها؛
  • فیلم‌های تعاملی؛
  • نظرسنجی‌ها؛
  • مسابقات.
۱۱.جستجوی صوتی و تصویری
موتورهای جستجو در حال برنامه‌ریزی برای جستجوی صوتی و تصویری بهتر و گسترش توانایی‌های خود در سال ۲۰۲۲ هستند. در آینده‌ای نزدیک کاربران قادر خواهند بود اطلاعات محصول را فقط با استفاده از بارگذاری تصویر دریافت کنند. جستجوی صوتی در بازاریابی رسانه‌های اجتماعینیز تغییرات زیادی را ایجاد خواهد کرد. همان طور که موتورهای جستجو از نمایه‌های اجتماعی سیگنال می‌گیرند، اگر محتوای شما در جستجوی صوتییا تصویری نشان داده شود، مانند سایر تکنیک‌های بازاریابی موتورهای جستجو برای شما مفید خواهد بود.

به عنوان یک صاحب برند تجاری، باید مطمئن شوید که محتوای شما برای جستجوی صوتی مناسب است تا موتورهای جستجو بتوانند سیگنال‌های ساده‌ای از محتواهای شما دریافت کرده و نتایج مناسب را به مشتریان بالقوه شما ارائه دهند. جستجوی صوتی در حال محبوب‌شدن است و روزبه‌روز افزایشمی‌یابد. درنتیجه بازاریابان باید محتوای صفحات محصول خود را بهینه کنند تا تعداد زیاد کاربرانی که علاقه زیادی به جستجوی صوتیدارند را به سوی خود بکشانند.

ازجمله ویژگی‌هایصوتی و تصویری مورد بحث آینده در دنیای دیجیتال شامل موارد زیر هستند:
  • کنترل صوتی کامل در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک. درواقع با جستجوی صوتی قادر به انجام همه کارها ازجمله گوش‌دادن به پیام‌های نوشتاری و پاسخ به صورت متنی به پیام‌ها از طریق صدا یا تصویر خواهیم بود؛
  • از دیگر عناصر مفید جستجوی صوتی در آینده، استفاده از آن در تبلیغات است. برندها ، وبلاگ‌نویسان و اینفلوئنسرها می‌توانند یک کمپین تبلیغاتیبه‌صورت صوتی ایجاد کنند یا برای پشتیبانی از یک کمپین صدای خود را به آن بیفزایند؛
  • یکی دیگر از ویژگی‌های هیجان‌انگیزدستیار صوتی در آینده ممکن است اتصال همه فن‌آوری‌های نوآورانه شما به یکدیگر با استفاده از صدا باشد. یعنی بتوانید از طریق جستجوی صوتی در ابزار هوشمندی مانند Apple Watch یا از طریق هدفون به حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود دسترسی پیدا کنید.
۱۲.حفاظت و امنیت داده ها
شروع جدیدی در انتظار بشریت است؛ زیرا حفاظت از داده‌ها به یکی از موضوعات مهم برای هر شغلی تبدیل شده است. با ورود GDPR یا «مقررات حفاظت از داده‌های عمومی» به دنیای تجارت، چالش‌های مربوط به جمع‌آوری داده‌ها می‌تواند بر سازمان شما تاثیر بگذارد. حفاظت از داده‌های شخصی در سال ۲۰۲۲ بسیار مهم خواهد شد. همچنین در رابطه با این موضوع باید اشاره کنیم که گوگل اعلام کرده است که کوکی‌های ردیابی را تا پایان سال ۲۰۲۳ به طور کلی حذف خواهد کرد.
۱۳.افزایش فروش اجتماعی
تقریباً همه در همه جا از رسانه های اجتماعی استفاده می‌کنند. همین موضوع نقطه عطفی برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود. جای تعجب نیست که چرا اکثر نمایندگان فروش برتر و موفق برای استراتژی‌های خود به این سیستم عامل‌ها اعتماد می‌کنند.بااستفاده از شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکارتان می‌توانید از تماس‌های سرد و بی‌نتیجه کاربران تصادفی و فرآیندهای نافرجام استفاده از کوکی خداحافظی کنید.

این موضوع همچنین این امکان را به شما می‌دهد که از بینش های اجتماعیمختلف و هوش آنلاین استفاده کنید تا بتوانید پیش از آن‌که حتی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، از علایق و سلایق کلی مخاطبان باخبر شوید. علاوه بر این، می‌توانید از طریق رسانه‌های اجتماعیارتباط دو طرفه بین نمایندگان فروش و مصرف‌کنندگان ایجاد کنید.

بر اساس برخی مطالعات، بسیاری از مشاغل از فروش اجتماعی برای توسعه نقطه عطف‌ها، تحقیقات حسابداری و آماده‌سازیخود برای تماس با مشتری استفاده می‌کنند. علاوه بر این از آنجایی که خریداران مدرن در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری آگاه هستند، کم‌کم زمینه فروش سنتیاز میان برداشته می‌شود. امروزه اینموضوع فقط درباره بستر فروش نیست؛ بلکه ایجاد رابطه نیز بسیار مهم است.

برای شروع باید از ابزارهای فروش خود همراه با ویژگی‌های نرم‌افزار مدیریت شبکه های اجتماعی استفاده کنید. این اقدام به شما این امکان را می‌دهد که گردش کار فروش را مطابق با تلاش‌های رسانه‌های اجتماعی خود تنظیم کنید. همچنین جمع‌آوری داده‌ها درباره مشتریان احتمالی و همچنین استفاده از آن‌ها در مواقع ضروری بسیار ساده‌تر خواهد بود.
۱۴.سیستم تفکیک Reddit
۱۰ سال پیش سایت طبقه‌بندی‌شده Craigslist اساساً در ده‌ها قسمت عمودی جداگانه تفکیک شد.ده ها شرکت بزرگ دیگر با این سیستم وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها Airbnb و Zillow است. Discord که یک رسانه اجتماعی است و اکنون ۳.۵ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است، اولین قطعه بزرگ Reddit را با عنوان « Slack for Gaming »ایجاد کرد.این برنامه نیازهای بازی معروف و محبوب League of Legends subreddit (r/LoL) را گوش داد و با دست‌گذاشتن روی آن، سیستم خود را گسترش داد. به این صورت که یک ابزار چت صوتی استاندارد esports که گیمرها به آن نیاز داشتند را به شبکه خود اضافه کرد و از این طریق برند تجاری‌اش برای آن جامعه خاص طنین‌انداز شد.

نمودار Discord

یکی دیگر از شبکه های اجتماعی موفق با ویژگی‌های سفارشیو طبقه‌بندی‌شده، Vivino است. این انجمن شراب آنلاین دارای انتخاب‌کننده‌های طعم است که مخصوص دوست‌داران شراب طراحی شده است.
ترندهای شبکه های اجتماعی در ایران
در میان این اعداد و درصدهای جهانی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ایران نیز سهم مخصوص خود را دارد. طبق آمار منتشرشده از سوی نوین هاب (پلتفرم هوشمند مدیریت شبکه‌های اجتماعی)، در حال حاضر اینستاگرام، تلگرام و واتساپ پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در میان ایرانیان است. از آن سو پیام‌رسانی مانند سروش در جایگاهی بالاتر از توییتر و فیس‌بوک در میان کاربران ایرانی قرار دارد.

بر اساس نتایج این آمارگیری در سال ۱۳۹۹، بیش از ۶۵درصد افراد بالای ۱۵ سال در حداقل یک شبکه اجتماعی عضو بوده‌اندو متوسط حضور این افراد بیشاز یک ساعت و ۳۲ دقیقه و ۱۸ ثانیه در روز بوده است. این در حالی است که همین آمار در سال ۱۳۹۶ نزدیک ۵۳درصد بوده و متوسط حضور روزانه کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز یک ساعت و چهار دقیقه بوده است. بنابراینمی‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش بوده است و این روند رو به‌ افزایش همچنان ادامه خواهد داشت.
بر اساس آمار نوین‌هاب بیشترین پست‌هایی که توسط مردم تولید می‌شود، مربوط به شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگراماست. نکته جالب اینجاست که فعالیت ایرانیان و نوشتن پست توسط آن‌ها در فیس‌بوک رتبه سوم را در اختیار دارد. با تمام این توصیفات نمی‌توانآینده فیسبوک در ایران را درخشان دانست و ما شاهد آن هستیم که روز به روز از محبوبیت این شبکه اجتماعی کاسته می‌شود؛ اما از آن طرف با توجه به محبوبیت قالب محتوایی «عکس» در بین کاربران، استفاده از اینستاگرام مخصوصاً در حوزه کسب‌وکار در ایران به‌شدت روبه‌افزایش است.

البته نباید از دیگر شبکه‌های اجتماعی غافل شد. طبق گزارش همین مرکز، کسب‌وکارهای ایرانیبعد از اینستاگرام و تلگرام، در بسترهاییمانند فیس‌بوک و لینکدین و البته توییتر فعالیت دارند. در ادامه نیز در آپارات، پینترست،یوتوب، بله، تامبلر و گپ فعالیت می‌کنند. به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت اینستاگرام حدود ۵۸درصد از سهم کل کسب‌وکارها در فضای شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده است و پس از آن با اختلافی زیاد، تلگرام با حدود ۱۱درصد در جایگاه دوم قرار دارد. فیس‌بوک با ۹درصد، لینکدین با ۶درصد و توییتر با حدود ۴ درصد در جایگاه‌های بعدیقرار دارند. آپارات با ۳.۴۷درصد محبوب‌ترین شبکه اجتماعی کسب‌وکارهای ایرانی است و پیام‌رسان‌های بله و گپ نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. هرچند سهم این دو پیام‌رسان از کسب‌وکارها نسبتاً پایین و به ترتیب۰.۳۸درصد و ۰.۱۷درصد است. با این حال می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال‌های آینده جایگاه شبکه‌های اجتماعی داخلی بهتر شده و محبوبیت آن‌ها در میان کاربران ایرانی افزایش یابد. اکنون آنچه واضح است، اینستاگرام، تلگرام و واتساپ با قدرت هرچه تمام به پیشرفت خود در ایران ادامه داده و در کنار آن، شبکه‌های اجتماعی داخلی نظیر سروش و آپارات از محبوبیت بیشتری برخوردار خواهند شد.
نتیجه‌گیری
انتظار می‌رود که استفاده از رسانه‌های اجتماعی طی۲ تا ۳ سال آینده در یک مسیر صعودی باقی بماند. همچنین غول‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ چت علی‌رغم وجود رقابت در حال ظهور، جایی نخواهند رفت و با قدرت به کار خود ادامه خواهند داد.ویژگی‌های جدید مانندویدئوهای کوتاه و AR ، این اطمینان را به کاربران می‌دهند که قرار است هر روز به مدت طولانی‌تری به این بسترهای رسانه‌های اجتماعی متصل شوند. علاوه بر این پیش بینی می‌شود که مشارکت روزافزون در ایجاد مشاغل و درآمد از طریق شبکه‌های اجتماعی همچنان ادامه داشته باشد.در نتیجه انتظار می‌رود شرکت‌ها به دنبال راه‌های بیشتری برای تنظیم استراتژی رسانه‌های اجتماعی خود درباره تغییراتی باشند که این پلتفرم‌ها ایجاد می‌کنند.

مطالب مرتبط:
facebook sharing button
twitter sharing button
email sharing button
whatsapp sharing button
telegram sharing button
linkedin sharing button
لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات