شرکت دانش بنیان مانا ابتکار مهر ایرانیان موفق به طراحی و ساخت پلنوم کامپوزیتی توربین ملی گاز شد

شرکت دانش بنیان مانا ابتکار مهر ایرانیان موفق به طراحی و ساخت پلنوم کامپوزیتی توربین ملی گاز شد



معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر گفت: شرکت مانا ابتکار مهر ایرانیان به عنوان یکی از شرکت‌های دانش بنیان این پارک موفق به طراحی و ساخت پلنوم کامپوزیتی توربین ملی گاز شد.

عبدالحسن بهرامی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این شرکت با استفاده از توان داخلی و تکیه بر متخصصان خود برای نخستین بار در کشور اقدام به ساخت پلنوم کامپوزیتی توربین ملی گاز  کرده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان مانا ابتکار مهر ایرانیان نیز اظهار داشت: پلنوم قطعه از توربین گاز است که نقش دهانه ورودی هوا را ایفا می‌کند که این قطعه در گذشته از جنس آلیاژ ضد زنگ ۳۱۶ با وزن تقریبی ۲ هزار کیلوگرم تولید می‌شد.

جلال سویزی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های ساختی در نمونه فلزی در کشور و شرایط تحریمی این شرکت با تحقیق و توسعه موفق به طراحی و ساخت نمونه کامپوزیتی پلنوم توربین گاز شده است.

وی عنوان کرد: طراحی پلنوم کامپوزیتی از نظر هندسی به گونه‌ای است که سرعت  و فشار هوای ورودی در همه جای پلنوم یکنواخت بوده و این در حالی است که در نمونه فلزی به دلیل مشکلات ساختی نمی‌‍ توان چنین طراحی را انجام داد.

سویزی گفت: در نمونه کامپوزیتی انحناهای ایجاد شده بر روی بدنه موجب توزیع یکنواخت سرعت و فشار هوای ورودی می‎ شود.

جلال سویزی افزود: وزن پلنوم کامپوزیتی ۳۰۰ کیلوگرم است  و بطور کلی مزایای پلنوم کامپوزیتی نسبت به فلزی شامل سبکی، توزیع یکنواخت فشار هوای ورودی، بهبود عملکرد توربین گاز، هزینه تعمیر و جابجایی پایین، هزینه پایین ساخت نسبت به نمونه فلزی و مقاومت به خوردگی بالا است.

وی یادآورشد: این قطعه نسبت به نمونه خارجی آن (ساخته شده توسط شرکت معتبر آلمانی) ۶۰ درصد کاهش قیمت داشته است و موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

منبع خبر

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر) یک پارک علم و فناوری در شهر بوشهر می باشد

    نظرات