تاکید رئیس پارک بر لزوم ایجاد زیست‌بوم نوآوری

تاکید رئیس پارک بر لزوم ایجاد زیست‌بوم نوآوری

دکتر حسین نادری منش با اشاره به برنامه‌ها و اهداف پارک علم و فناوری مدرس اظهار داشت: فعالیت‌های پارک علم و فناوری مدرس دوره جدیدی را آغاز کرده است. این پارک باوجودآنکه حدود دو دهه از شروع فعالیتش می‌گذرد هنوز در رده‌بندی پارک‌های وزارت علوم در رده سوم یعنی پارک‌های در حال تاسیس است که باید در آینده به درحال‌توسعه و توسعه‌یافته ارتقا یابد. در حال حاضر بیش از ۱۷۰ شرکت در رده‌های پیش رشد، رشد و بالغ و چند شتاب‌دهنده در سایت‌های مختلف پارک و در مجموعه گردآفرید و سایت شهید بابایی، سایت پژوهش (دانشکده کشاورزی) و سایت نور (دانشکده منابع طبیعی) داریم.

وی افزود: ما یکی از ۱۱ پارک دانشگاهی کشور و از رقبای جدی پارک‌های دانشگاهی هستیم و امیدواریم بتوانیم وارد مرحله توسعه‌یافته شویم. ما به دنبال ایجاد بسترهای مختلف برای توسعه همکاری‌ها هستیم و درزمینهٔ روابط بین‌الملل و تعامل با شرکت‌های خارجی، هفته اول بهمن با هیاتی از کشور مالزی جهت همکاری‌های مشترک دیدار خواهیم داشت.

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان در کشور گفت: در کشورهایی که اساساً تولید محور نیستند، تولیدکنندگان با معضل مواجه هستند و کشور ما ازنظر کسب‌وکار در رتبه ۱۲۷ قرار دارد در این راستا باید یک زیست‌بوم خلاق نوآورانه برای رفع مشکلات و معضلات کشور ایجاد کنیم. دهه پنجم انقلاب، دهه نوآوری و کارآفرینی است و باید با ایجاد یک ساختار درست،‌ بین دانشگاه و صنعت ارتباط خوب و مناسبی برقرار شود.

دکتر نادری منش خاطرنشان ساخت: دانش دانشگاه‌ها ‌از طریق پارک‌های علم و فناوری به محیط‌های کارآفرینی می‌آیند و پارک‌ها تلاش کنند تا محیط تعاملی شکل گیرد. پارک باید محیطی باشد تا دانش و فناوری توسط خود دانشگاهیان و فارغ‌التحصیلان، وارد جامعه شود و در فازهای بعدی شرکت‌های بزرگ نیز از خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری به ایران بیایند و برای این منظور باید زیرساخت‌های لازم مالیاتی و حقوقی و تسهیلات و امکانات آن فراهم شود.

وی افزود: در جوامع دولت‌محور، خلاقیت و نوآوری کم می‌شود اما در نگاه جدید که به مارپیچ سه‌گانه معروف است دولت، ‌دانشگاه و پژوهشگاه‌ها و صنعت فصل مشترک خود را پیدا می‌کنند و محیطی شکل می‌گیرد که هر سه مجموعه احساس مزیت کنند.

دکتر نادری منش تصریح کرد: مسئول پروژه‌های تحقیقاتی، اعضای هیئت‌علمی هستند که باید کمک کنیم برونداد فعالیت آن‌ها تبدیل به شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ شود و در این راستا پارک به دانشکده‌ها کمک می‌کند تا دانش و ایده آن‌ها به پدیده و محصول تبدیل شود و لازم است زیرساخت‌ها و زیست‌بوم درون دانشگاهی و نگاه همه دانشگاهیان و محققان نسبت به پارک اصلاح شود تا از این قضیه به‌خوبی استقبال کنند.

رئیس پارک علم و فناوری مدرس یادآور شد: چهل سال و به عبارتی دو بیست سال از عمر انقلاب اسلامی و تاسیس دانشگاه تربیت مدرس می‌گذرد و ۲۰ سال سوم انقلاب دانشگاه به نوآوری و کارآفرینی نیاز داریم و اولویت دانشگاه در ۲۰ ساله سوم نیز باید ایجاد فضای کسب‌وکار حلال و شکل‌دهی اقتصاد مقاومتی باشد. در گام دوم انقلاب، کشور باید تولید محور شود و با کنترل تورم و کاهش بهره بانکی، پول بانک‌ها به‌سوی تولید هدایت شود و لازم است فضایی شکل گیرد که بخش خصوصی نیز درزمینهٔ سرمایه‌گذاری احساس امنیت کند.

وی افزود: شعار اصلی دانشگاه ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری است. در این راستا با شهردار منطقه، برای ایجاد ناحیه نوآوری در فضایی به وسعت ۳۷۰ هکتار، مذاکراتی صورت گرفته است تا مراکز نوآوری، برج فناوری و … در آن ناحیه ایجاد شود و زیست بومی جدید در فضایی نوآورانه شکل گیرد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

منبع خبر

پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس یک پارک علم و فناوری در شهر تهران می باشد

    نظرات