مرکز حمایت از فعالیت‌های نوآورانه موسسه بیت‌المهدی(عج) در محله پنجتن مشهد افتتاح شد


هم زمان با اختتامیه رویداد کارآفرینی خلاق، تفاهم‌نامه همکاری میان کانون فرهنگی تبلیغی بیت‌المهدی (عج) و پارک علم و فناوری خراسان منعقد و مرکز حمایت از فعالیت‌های نوآورانه بیت‌المهدی (عج) افتتاح شد. شایان ذکر است در اختتامیه این رویداد، ۴ گروه به عنوان برگزیدگان این رویداد انتخاب شدند. گروه شایسته تقدیر در بخش شناسایی مسئله، گروه «خادمیاران» و گروه «راهیان علم» انتخاب شد. گروه شایسته تقدیر در بخش پتانسیل درآمدزایی، گروه «آشپزخانه برتر» و گروه شایسته تقدیر در بخش پتانسیل رشد بازار نیز گروه «میم رسانه» شناخته شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان؛ رویداد کارآفرینی خلاق که از ۲ تا ۴ اسفند ماه در محل کانون فرهنگی تبلیغی بیت المهدی (عج) برگزار شده بود و عصر یکشنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰، مراسم اختتامیه این رویداد برگزار شد.

در این رویداد، ۱۳ تیم در محورهای مختلف به ارائه فعالیت‌ها و شرح وظایف خود پرداخته و تحت داوری مهندس فهیمه حسامی، معاون پردیس ICT پارک علم و فناوری خراسان، نرگس خنده‌رو، رئیس اداره توسعه مراکز فناوری و ارتباط با دانشگاه پارک علم و فناوری خراسان و هادی زواشکیانی، مدیر شتابدهنده هاوش قرار گرفتند. در انتها در سه محور اصلی، ۴ گروه شایسته تقدیر انتخاب شدند. گروه شایسته تقدیر در بخش شناسایی مسئله، گروه «خادمیاران» و گروه «راهیان علم» انتخاب شد. گروه شایسته تقدیر در بخش پتانسیل درآمدزایی، گروه «آشپزخانه برتر» شناخته شد. گروه شایسته تقدیر در بخش پتانسیل رشد بازار نیز گروه «میم رسانه» شناخته شد. ۸۰ درصد از افراد تشکیل دهنده این تیم‌ها برخواسته از محله پنجتن هستند که با استعداد و تلاش خود درحال فعالیت و خدمت رسانی به هم‌نوعان خود و تلاش برای کسب درآمد هستند. اکثر این افراد از سنین پیش دبستانی در موسسه بیت‌المهدی فعالیت خود را آغاز کردند.

دکتر رضا قنبری، رئیس پارک علم و فناوری خراسان در این مراسم درخصوص همکاری میان پارک علم و فناوری خراسان و موسسه بیت‌المهدی، اظهار کرد: شاید این منطقه از نظر جغرافیای شهری جزو مناطق محروم باشد، اما از لحاظ جغرافیای انسانی شاید جزو پربارترین مکان‌هایی باشد که تا به امروز به چشم دیده‌ایم. پارک علم و فناوری خراسان در سال‌های اخیر از شبکه‌سازی صحبت کرده است، اما در این موسسه، چندین مرحله بالاتر از شبکه‌سازی را به چشم می‌بینیم. امیدوارم شاهد خروج سرمایه‌های بزرگ برای شهرمان از این معدن استعداد و تلاش در چندین سال آینده باشیم.

وی افزود: دفتر حمایت از فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه را در این موسسه تاسیس می‌کنیم. قنبری گفت: در این دفتر، نیرویی از پارک، مستقر نخواهد شد، اما برخی از سرویس‌های پارک در آن ارائه خواهد شد. یکی از این سرویس‌ها، ایجاد بستر فعالیت افراد و اتصال آن به مدل‌های کسب‌وکار خواهد بود. در این حوزه‌ها ما استانداردهای خود را حفظ کرده و برای توانمند کردن تیم‌ها تلاش خواهیم کرد.

دولتی شدن می‌تواند آفت تشکل‌های مردمی باشد

دکتر حسامی، معاون اداری و مالی شهرداری مشهد در ادامه این مراسم بیان کرد: موفقیت به طور قطعی با تکیه بر مردم، اتفاق خواهد افتاد. یکی از ظرفیت‌های خیلی خوب موسسه بیت‌المهدی، وجود ظرفیت‌های مردمی در هسته اصلی آن است. اما برخی آفت‌ها از جمله دولتی شدن می‌تواند به این چنین تشکل‌هایی آسیب برساند. هر زمان که این تشکل‌ها به شکلی وابسته به درآمد دولتی شوند، از حرکت خواهند ایستاد. چرا که سرعت و پایداری تشکل‌ها در بخش خصوصی بسیار بیشتر است.

دکتر بهنام طالبی، سرپرست دفتر سیاستگذاری، برنامه ریزی و توسعه فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به صورت مجازی در این مراسم حضور داشت، تشریح کرد: کارآفرینی در شرایط جنگ اقتصادی موجود یک جهاد است، حتی اگر یک نفر را مشغول به کار کند. پارک خراسان رضوی یکی از موفق‌ترین و بزرگترین پارک‌های کشور است که در اکثر مسیرها پیش قدم بوده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا خیلی اوقات از محله‌های کم بضاعت شهرهای بزرگ شروع کردند. لذا این فعالیت و فرهنگ‌سازی می‌تواند زمینه‌ساز کارهای بزرگی باشد.

فرهمندی، عضو شورای شهر مشهد، در ادامه این مراسم خاطرنشان کرد: هرکس در هر گوشه شهر که زندگی می‌کند بایستی به فکر حل مشکلات محله خود باشد. می‌توانیم شهر مشهد را به شهری سزاوار علی ابن موسی الرضا (ع) برسانیم. امروز با دیدن این مجموعه به آینده شهر مشهد و کشورمان امیدوار شدم. شهرداری و مجموعه شهری با تمام توانی که دارند، در این راستا، کمک خواهند کرد.

دکتر آیدا مهربانی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد، در ادامه این مراسم اظهار کرد: دیدار با بانوانی محجوب، باوقار و توانمند در این مرکز برای من بسیار ارزشمند بود. وی گفت: در کارخانه نوآوری، تلاش کردیم تا همه افراد فعال در زمینه نوآوری را در کنار هم داشته باشیم. به نمایندگی از مجموعه شهرداری خود این تعهد را می‌دهم که کارخانه نوآوری در کنارتان در زمینه دانشی، مهارت آموزی و در اختیار قراردادن فضا در کنار شما خواهد بود. از طرفی دیگر می‌توانیم به هر روشی که علاقه‌مندید، بازار کار را به شما اتصال دهیم.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات