نکاتی قبل از شروع به مسئولیت در پارک علم و فناوری خراسان رضوی


دکتر مسعود میرزائی شهرابی، در نامه ای خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نکاتی را قبل از شروع مسئولیت جدید خود به عنوان "رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی" مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان؛ در متن این نامه چنین آمده است:

باسمه‌تعالی

جناب آقای دکتر محمدعلی زلفی گل عزیز

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

با سلام و تحیت و آرزوی سلامتی و خدمت صادقانه و مجاهدانه به ملت بزرگ و شریف ایران برای جنابعالی و همکاران محترم و تشکر از اعتماد جنابعالی که امانت بزرگ مسئولیت پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی را به اینجانب سپردید قبل از شروع به کار  نکاتی را جهت استحضار تقدیم می نمایم:

۱. گام دوم انقلاب مرحله ای مهم از نیل به تمدن نوین اسلامی است که نقش پارک علم و فناوری در این مرحله بسیار حیاتی است لذا مبنای سیاست گذاری و اقدامات موثر و تعالی بخش علمی، اجتماعی و صنعتی در مهمترین پارک علم و فناوری شرق کشور، اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب و سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی معظم له مورخ ۹۳/۶/۲۹ و سیاست های دولت مردمی  و وزارت علوم و اولویت های تاکید شده جنابعالی در حکم  ابلاغ مسئولیت است.

۲. اهتمام جدی به محورهای اصلی توسعه، مزیت ها، ظرفیت های بالفعل و بالقوه و مغفول مانده استان در دوره های گذشته.

تبصره: شاهد مثال اول: از جمله ظرفیت های مغفول مانده، بخش معدن است. با عنایت به جایگاه ممتاز ایران در ذخایر معدنی در دنیا و سهم اندک تولیدات معدنی از تولید ناخالص ملی (شش دهم درصد) و ظرفیت خراسان رضوی به عنوان یکی از مهمترین و غنی ترین منابع  و ذخایر معدنی کشور، این استان می تواند سهم ویژه ای را در رونق اقتصادی استان و کشور به خود اختصاص دهد و با همکاری مراجع ذی ربط، استان پیشران در جایگزینی معدن به جای نفت در اقتصاد نفتی کشور گردد. برای تحقق این مهم، راه اندازی آزمایشگاه مرجع مواد معدنی در شرق کشور و مرکز تحقیقات مواد معدنی در دستور کار قرار می گیرد.

شاهد مثال دوم: وجود بارگاه منور امام هشتم علیه السلام و مقبره حکیم حماسه سرای توس و سایر ظرفیت های فرهنگی منجر به موقعیت ممتاز و راهبردی خراسان رضوی گردیده و این استان را به یکی از اضلاع مهم در هندسه تمدنی و فرهنگی منطقه و کشور تبدیل کرده است. ایجاد و رونق صنایع خلاق فرهنگی در این استان می تواند در راستای ترویج فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی از یکسو و ثروت آفرینی، اشتغال و توسعه پایدار از طریق فرهنگ از سویی دیگر گردد و کار فرهنگی را از بار خاطر  به یارشاطر نظام حکمرانی تبدیل نماید.

شاهد مثال سوم: صنایع غذایی در هر کشوری یکی از  صنایع حیاتی است که رونق آن منجر به تقویت سایر صنایع از جمله صنعت گردشگری و استقلال و اقتدار کشور می گردد این استان با دارا بودن حدود یک دهم صنایع فعال غذایی کشور با تقویت بیشتر می تواند به عنوان یکی از قطب های صنایع غذایی منطقه غرب آسیا تبدیل گردد.

۳. استفاده ازهمه اساتید و پژوهشگران دانشگاهی و فعالان اقتصادی و صنعتی  و نیروی  انسانی با انگیزه و پرامید به ویژه  جوانان تحصیل کرده، خلاق و نخبه به عنوان پیشران توسعه و پیشرفت.

۴. جایگزینی  نگاه و رویکرد سیاستی بر فعالیت های پارک به جای نگاه سیاسی و  قبیله ای که این تغییر  می تواند موجب استفاده بهینه از  همه ظرفیت های ارزشمند استان بر مبنای شایستگی و تخصص گردد.

تبصره: در دوره‌ی جدید پارک علم و فناوری خراسان، حمایت‌ها و شبکه‌سازی به‌صورت وسیع شکل خواهد‌گرفت و سعی خواهدشد به تقریب از چهارصد شرکت فعال در استان، بدون دخیل‌کردن ملاحظات سیاسی و گروهی به تمام جوانان پهنه‌ی خراسان اجازه نقش آفرینی موثر داده شود.

۵. تعامل با مراکز دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان و شرکت های عمومی و خصوصی کشورهای منطقه و ایجاد قطب علم و فناوری در منطقه غرب آسیا با مشارکت کشورهای همسایه با توجه به سیاست خارجی  همسایگی در دیپلماسی دولت سیزدهم.

بدیهی است استفاده بهینه از فرصت چهار ساله خدمت برای اینجانب و همکاران عزیزم مستلزم عنایت خداوند قادرحکیم و در سایه سار امام مهربانی ها و عالم آل محمد علیه السلام و همراهی و همدلی مسئولان محترم استان به ویژه نماینده محترم ولی فقیه در استان، استاندار محترم، تولیت آستان قدس رضوی، روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی  به ویژه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از قطب های علمی کشور و منطقه، شهرداری مشهدالرضا(ع)، مجموعه مقدس بسیج اساتید به عنوان یکی از مهمترین شبکه های نخبگان انقلابی،  سایر دستگاه‌های اجرایی، صنایع خصوصی و دولتی، فعالان اقتصادی و خیرین امکان پذیر است.

در این مسیر پرفراز و نشیب نیازمند رهنمودها و حمایت های جنابعالی هستم.

برادر کوچک شما مسعود میرزائی شهرابی

۱۴۰۰/۱۲/۲۰



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات