بومی سازی تجهیزات دریانوردی توسط جوانان بوشهری



امروزه با گسترش صنایع دریانوردی و حمل‌ونقل دریایی، حضور در آب‌های آزاد و تامین امنیت دریایی شناورها بسیار حایز اهمیت است؛ هم زمان که کشورها به فکر استفاده بهینه‌تر از ترابری زمینی برای مقاصد گوناگون خود هستند، توجهی ویژه نیز به ترابری دریایی دارند تا در عرصه آب و دریا از همسایگان و رقیبان خود بازنمانند.

در کشورهایی که به آبراه‌ها و مرزهای دریایی اتصال دارند، شاخه‌های بسیاری از عوامل اثرگذار در اقتصاد و حتی امنیت وابسته به حضور پیشرو در آب‌های سرزمینی و فرامرزی است؛ به‌این‌علت، همواره مهندسان و پژوهشگران بسیاری می‌کوشند تا فناوری‌های نوین مرتبط با شناورها و دریانوردی را به صنایع دریایی کشور خود معرفی کنند.

معدود کشورهایی در دنیا توان طراحی و تولید صد درصد بومی تجهیزات دریانوردی را دارا هستند که در این میان جمهوری اسلامی ایران جزو برترین‌های آن‌ها است.

استان بوشهر با دارابودن بیش از ۶۰۰ کیلومتر مرز دریایی، همواره نقش اثرگذار و کلیدی در صنایع دریایی کشور ایفا می‌کند؛ مهندسان جوان بوشهری با بومی‌سازی تجهیزات دریانوردی نیز گام‌های بسیار مهمی برداشتند.

در این میان، می‌توان از شرکت خلاق ایده نوآور به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی بومی برای شناورها نام برد؛ این مجموعه دانش‌بنیان در مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری خلیج‌فارس مستقر است.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری فارس با آقای مهندس زیارتی، مدیرعامل این شرکت، به گفت‌وگو نشست.

فارس: لطفاً خود و شرکت دانش‌بنیان تحت مدیریتتان را معرفی کنید.

محمد صدیق زیارتی هستم مدیرعامل شرکت خلاق ایده نوآور مبنا؛ این شرکت در سال ۱۳۹۶ تاسیس و در سال ۱۳۹۸ موفق به اخذ مجوز دانش‌بنیان سطح یک شد.

همچنین در سال ۱۳۹۹ برند سیبکو (CIBCO) برای این شرکت ثبت گردید که این نام مخفف عبارت انگلیسی Creative Idea Innovation Base است.

محل استقرار این شرکت در مجموعه پارک علم و فناوری خلیج‌فارس بوشهر است و به‌صورت مداوم از کارشناسان در حوزه بازاریابی و برخی مواقع علمی این مجموعه استفاده می‌شود.

مجموعه ما در حوزه طراحی و تولید تجهیزات کمک ناوبری دریایی فعالیت دارد و تاکنون توانسته دستگاه‌ها و سامانه‌های مهمی در این حوزه طراحی و تولید نموده و کشور را از ورود این سامانه‌ها بی‌نیاز کند.

فارس: محصولات شما چه نیازی از صنایع دریایی را برطرف می‌کند؟

تمامی شناورهای فعال در دریا، برای تردد نیازمند سامانه‌های کمک ناوبری هستند. شرکت صنایع الکترونیک دریایی سیبکو، در حوزه طراحی و تولید سامانه‌های کمک ناوبری دریایی فعالیت دارد. پس به‌تبع ارگان‌ها و سازمان‌هایی که مرتبط با دریا هستند می‌توانند از محصولات این شرکت استفاده کنند.

در حال حاضر نیز دو سامانه بسیار مهم کمک ناوبری دریایی در حال R ;D  است که مراحل پایانی طراحی آن می‌باشد. این دو سامانه عبارت است از سامانه ایستگاه هواشناسی نسیم و سامانه عمق‌سنج سراج.

اخیراً نیز سامانه اینترفیس وصل در پارک علم و فناوری خلیج‌فارس بوشهر با حضور معاون محترم وزیر علوم به بهره‌برداری رسید.

طراحی و تولید تجهیزات ناوبری پیشرفته

فارس: ویژگی‌های بارز این محصولات در چیست؟

از محصولاتی که در شرکت R ;D  آن‌ها به طور صد درصد انجام شده و محصول صنعتی تولید گردیده است، می‌توان به هدینگ سنسور جهاد (قطب‌نمای مغناطیسی)، اینترفیس وصل، نمایشگر اطلاعات ناوبری سکان و غیره اشاره کرد.

برای مثال هدینگ سنسور، با اندازه‌گیری خطوط میدان مغناطیسی زمین در چند محور، جهت شناور را محاسبه کرده و به‌صورت فرمت استاندارد جملات تجهیزات دریایی به سایر دستگاه‌های کمک ناوبری موجود بر روی شناور ارسال می‌کند و یا بر روی دستگاه کنترل یونیت (دستگاه نمایشگر مجزا) نمایش می‌دهد. اطلاعات خروجی این دستگاه برای کاپیتان و سکان‌دار و همچنین برای تجهیزات هدایت و کنترل شناور بسیار کاربردی و حیاتی است.

لازم به ذکر است سامانه‌هایی که طراحی و تولید آن‌ها به اتمام رسیده است، به علت استفاده آن‌ها در داخل کشور، مجوزهای لازم داخلی را اخذ نموده‌اند و در حال حاضر عملیاتی هستند.

فارس: برتری محصولات شما نسبت به نمونه‌های خارجی ؟

برخی از محصولات نمونه مشابه خارجی دارند و برخی دیگر ندارند؛ محصولاتی که مشابه خارجی ندارند، طرح و ایده آن، از طرف مشتریان بوده است که مهندسین فنی این شرکت توانسته‌اند نیازهای آن‌ها را برطرف نمایند.

مهم‌ترین امتیاز محصولات این شرکت به نسبت نمونه مشابه خارجی آن، این است که به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور عزیزمان، هیچ پشتیبانی از محصولات خارجی مشابه در داخل کشور انجام نمی‌گیرد.

این شرکت با ضمانت کردن محصولات خود و همچنین پشتیبانی دائم، توانسته است این مزیت را نسبت به نمونه‌های خارجی داشته باشد.

تکنولوژی استفاده شده در این محصولات بنا به مستندات موجود و گفته کارشناسان در این حوزه و بخصوص مشتریان، هم‌رده محصولات مشابه خارجی بوده یا بعضاً از آن‌ها پیشی نیز گرفته است.

فارس: از تحریم‌ها نام بردید، در حال حاضر به دلیل همین تحریم‌ها تولید قطعات الکترونیکی در کشور بسیار دشوار است؛ لذا شما به چه میزان از دانش و فناوری‌های نوین بومی و ملی برای طراحی و تولید محصولات استفاده کردید؟

دانش فنی استفاده شده در تمامی محصولات این شرکت، به طور صددرصد بومی می‌باشد. طراحی سامانه‌ها نیز طوری انجام پذیرفته که کم‌ترین نیازی به واردات قطعات از بقیه کشورها است و یا قطعات عام موجود در بازار کشور می‌باشد.

با پشتیبانی از این محصولات می‌توانیم به کمک توان دفاعی کشور بیاییم به طوری که این سامانه های کمک ناوبری بر روی ناوگان نیروهای دریایی همچون ارتش و سپاه یا نفتکش‌ها نصب شده تا شناورها بتوانند رصد کاملتری را در دریا داشته باشند.

فارس: سهم شرکت شما در ایجاد اشتغال و ارزآوری چگونه خواهد بود؟

در حوزه اشتغال، سیاست ما استفاده از جوانان خبره و تحصیل‌کرده می‌باشد به‌طوری که در ۹۰ درصد حوزه‌های فعالیتی شرکت، افراد زیر ۳۵ سال مشغول به کار هستند.

در حال حاضر محصولات شرکت فقط در داخل و به مشتریان داخلی به فروش می‌رسد. مدیریت و کارشناسان فروش امیدوار هستند که در آینده نزدیک بتوانند این محصولات را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر نمایند که در این صورت به طور قابل‌توجهی از خروج ارز در این حوزه جلوگیری می‌گردد.

مسوولان به نمونه داخلی محصولات اعتماد کنند

فارس: مهمترین نیازمندی‌ها و مشکلات شما؟

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه امروز شرکت‌های دانش‌بنیان، واردات بی‌رویه و بدون برنامه محصولاتی هست که مشابه آن در داخل کشورمان تولید می‌شود. از مسوولین عزیز تقاضامندیم تا جایی که ممکن است پس از شناسایی این شرکت‌ها و محصولاتشان و نیازسنجی بازار داخل، به این شرکت‌ها اعتماد نموده و پس از حمایت از آن‌ها که به گفته مقام معظم رهبری، از وظایف اصلی آن‌ها می‌باشد از ورود آن محصولات جلوگیری نمایند.

فارس: سپاس و تشکر فراوان از وقتی که در اختیار بنده قرار دادید.

به گزارش فارس، امید است مسوولان استانی و کشوری، بیش‌ازپیش به مهندسان و پژوهشگران جوان بوشهری و فعال در حوزه طراحی و تولید تجهیزات دریانوردی توجه کنند، چرا که استفاده از این پتانسیل‌های بومی و گنجینه‌های طلایی نیروی انسانی، کمک شایانی به صنایع دریایی مستقر درون استان و خارج از استان خواهد کرد؛ این صنایع نیز می‌توانند نیازهای خود را با سهولت بیشتری رفع کرده و دراین‌بین اشتغال‌زایی نیز ایجاد گردد.

خبرگزاری فارس بوشهر- محمدامین خلجی

لینک اصل خبر در سایت پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

منبع خبر

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر) یک پارک علم و فناوری در شهر بوشهر می باشد

    نظرات