برخی از نیازهای اصلی و چالش‌های اشتراکی شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی


مهندس سیدمهدی حسینی سمنانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اکسیر رایانه صبا ظهر امروز ۱۱ فروردین ماه در نشست با فعالین عرصه تولید دانش‌بنیان که با حضور رئیس جمهور و هیئت‌دولت در محل پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شده بود، به ارائه برخی از نیازهای اصلی و چالش‌های اشتراکی شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان رضوی؛ متن سخنرانی مهندس سیدمهدی حسینی سمنانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اکسیر رایانه صبا در این مراسم به شرح ذیل می‌باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم،

عرض سلام، تبریک و خوش آمدگویی، خدمت رئیس جمهور عملگرا و هیئت محترم دولت و مسئولین و نخبگان کشور عزیزم،

جناب آقای رئیس جمهور،

امروز نخبگان و شرکتهای فناور و دانش بنیان خراسان رضوی، با برگ برنده و برکت افزای حضور در بهشت عالم آل محمد (ص) ، گوش به فرمان هوشمندانه ی حضرت آقا در تحقق و عمل به شعار "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" و در خط مقدم همراهی با دولت مردمی و انقلابیِ حضرتعالی هستند.

جناب آقای دکتر رئیسی،

خلاصه برخی از نیازهای اصلی و چالشهای اشتراکی شرکتهای دانش بنیان استان، به شرح زیر تقدیم میگردد:

اول: چالش تعدد متولیان و حجم زیاد موازی کاری ها بشدت آزار دهنده است.

افزایش کمّی تعداد پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، اگر چه با نیت خیر صورت میگیرد ولی سوء استفاده دانش بنیان نماها را از یکایک منابع جزیره ای و حمایتی افزایش میدهد.

پیشنهاد میکنم در هر استان، پارک علم و فناوری مرکزی را محور و مسئول نظارت، ایجاد هماهنگی، تقسیم کار و جلوگیری از رقابت کاذب، بین تمام اجزای زیست بوم، اعم از پارکها و مراکز رشد استانی قرار دهید و حتما به افزایش اختیارات روسای پارکهای مرکزیِ استان جهت اصلاح امور دستور دهید.

دوم: زیست بوم فناوری استان از تبعیض شدید و تمرکز منابع و حمایتها در تهران رنج میبرد.

به نظر میرسد مجموع سهم کلیه استانها بجز تهران در حمایت و تجاری سازی و منابع ، کمتر از ۲۵٪ است. انتظار ما در دوره حضرتعالی تمرکز زدایی از پایتخت است.

سوم: سرمایه های انسانیِ جوانِ نخبگانی، مهمترین دارایی و ثروت یک کشورند.

عاجزانه درخواست دارم با اعتماد و سپردن مسئولیت های ماموریت گرا ، فرصت تصمیم سازی و حمایت همه جانبه؛ در بدنه دستگاهها، با تمام توان جوانگرایی کنید و مطمئن باشید نتیجه آن پیشرفت کشور است.

چهارم: یکی از مشکلات فناوران استان، مسئله استقرارِ داخل شهر برای ICT ها و خارج شهر برای صنایع است. از طرفی دشمن با فراخوان های فریبنده و طرح اقامت استارتاپی، برای مهاجرتِ این نخبگان دام پهن کرده است.

یکی از راهکارهای موثر توسعه انگیزه، تولید امید و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، حل مسئله استقرار شرکتهای دانش بنیان با راهکار طرح اجاره به شرط تملیک بلند مدت از محل منابع صندوق نوآوری و شکوفایی است.

پنجم: نفوذ فناوری در علوم پایه، صنایع معدنی، صنایع غذایی و سایر شاخه های مغفول مانده علمی، در دولت های قبلی بسیار کند بوده و بایستی با حمایت شما شتاب بگیرد.

مشهد قطب هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات کشور است و فعالان نخبه آن آمادگی کامل در حل این مشکل و همراهی با دولت دارند.

ششم: سرعت رشد تکنولوژی و تحولِ شرایط بازار، طول عمر پروژه های فناورانه را پایین آورده و از طرفی با این حجم فشار، جوانان صبر ایوب ندارند.

عدم شفافیت، بروکراسی زیاد، فرایندهای مازاد وقت گیر، نبود شاخص زمان در اجرای تصمیمات و عدم پاسخگویی اقناع کننده،‌ امان ما را بریده است و لطفا شاخص زمان را ملاک اصلی ارزیابی عملکرد دستگاه ها قرار دهید.

هفتم: افزایش زیرساخت ها برای شرکت های دانش بنیان

هشتم: تامین مالی و وصول به موقع مطالبات شرکت های دانش بنیان

در انتها دعای حقیر برای دولتِ عملگرایِ حضرتعالی پایه گذاری نهضت دانایی، گفتمان تبلور حکمت و جنبش بصیرت افزایی در عرصه علم، برای استقرار دولت اسلامی و حرکت به سمت تحققِ تمدن اسلامی در جهان است.

متشکرم،



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات