پس از شکست در کسب و کار چه کارهایی باید انجام دهیم؟

پس از شکست در کسب و کار چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای هر کسی که مالک یک کسب و کار است، احتمال شکست نیز وجود دارد، بطور مثال طوفان فروشگاه شما را نابود می‌کند، قطع شدن اینترنت کارتان را برای مدتی مختل کند و مواردی از این قبیل که ممکن است باعث شکست در کسب و کار شود، اما در این شرایط چه باید کرد؟

اکوسیستم، آماندا ابلا (Amanda Abella) نویسنده کتاب پول را تبدیل به شیرینی کنید (Make Money Your Honey) است. وی در این کتاب به روش‌هایی پرداخته که به مالکان کسب و کارهای شکست خورده کمک می‌کند تا شرایط را بازیابی کنند. در ادامه سه نکته از این کتاب را نقل می‌کنیم.

پذیرش موضوعاتی که تحت کنترل شما نیست

نخستین گام بعد برای بازیابی شرایطی بعد از شکست در کسب و کار، پذیرفتن موضوعاتی است که کنترل آنها از اختیار شما خارج است. بطور مثال شما نمی‌توانید طوفانی که باعث خرابی و از بین رفتن فروشگاه‌تان شده را کنترل کنید، بنابراین آن را بپذیرید و استرس خود را کنترل کنید. به جای استرس و نگرانی به خود بگویید که اجازه بده تا زمان این مسائل را حل کند! در اینصورت به خود مسلط شده و کمتر احساس گناه خواهید کرد، در نتیجه وقتی مشکلات حل شود، آسان‌تر و سریع‌تر می‌توانید به کار خود ادامه دهید.

تمرکزتان را معطوف موارد تحت کنترل کنید

حال که مسائل خارج از کنترل را پذیرفتید، نوبت تمرکز بر موارد تحت کنترل و اختیار شما است. ابلا در اینباره در کتاب خود مثالی را مطرح می‌کند: فرض کنید شخصی می‌خواهد توسط ایمیل محصولات خود را بفروشد ولی در این امر ناموفق بوده، از طرفی روز به روز نیز مالیات کسب و کارش در حال افزایش است، پیشنهاد من به این فرد این بود که این روش را نیز امتحان کن که از طریق ایمیل تبلیغ کنی ولی با تلفن محصولات را بفروشی. در آخر این پیشنهاد باعث شد که وی کنترل بیشتری روی کسب و کار خود داشته باشد.

درس گرفتن از شکست

اکثر ما راحت‌تر هستیم که بعد از شکست، بیش از حد احساساتی شده و احساس یأس و ناامیدی کنیم، ولی به یاد داشته احساس یأس با غوطه ور شدن در ناامیدی متفاوت است. باید سعی کنید هرچه زودتر به حس ناامیدی خود غلبه کنید، زیرا هر چه بیشتر طول بکشد بیشتر درجا زده و دیرتر پیشرفت می‌کنید. ابلا در کتاب خود می‌گوید: از نظر من بهترین درمان برای ناامیدی، درس گرفتن از اشتباهات بدون قضاوت کردن در مورد آنها است.

شکست سدی در برابر موفقیت نیست، در حقیقت شکست خوردن بخشی از مسیر رسیدن به موفقیت است. بنابراین پس از شکست در کسب و کار، خود را بازیابی کرده و پرانرژی‌تر به مسیر خود ادامه دهید.

    نظرات