آیا شرکتهای خدمات مجازی به تمامی اطلاعاتی که از کاربران می‌گیرند نیاز دارند؟

آیا شرکتهای خدمات مجازی به تمامی اطلاعاتی که از کاربران می‌گیرند نیاز دارند؟

تاکنون به رایگان بودن خدمات ایمیل، موتورهای جستجو یا شبکه های اجتماعی فکر کرده اید؟ در جهانی که هر چیز بهایی دارد، عجیب نیست که این خدمات رایگان ارائه شوند؟ برای یافتن پاسخ این سوال، با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، پاسخ این سؤال چندان پیچیده و عجیب نیست، بله! هیچ چیز در جهان امروز بی هزینه به شما داده نمی‌شود. شرکتهای ارائه دهنده خدمات مجازی اطلاعات زیادی از کاربرانشان به دست می‌آورند؛ اطلاعاتی که شاید از پول هم ارزشمندتر باشد.

به تازگی مقاله ای توسط Lesley Chiou از یکی از کالجهای MIT منتشر شده است که طی آن، وی تلاش کرده تا بررسی کند آیا با حفظ حریم خصوصی و دراختیار قرار نگرفتن اطلاعات کاربران توسط شرکتها، تغییری در کیفیت نتایج موتورهای جستجو ایجاد خواهد شد یا خیر.

حقیقت این است که اکثر موتورهای جستجو طی بازدیدهای کاربران، اطلاعات آنها، از جمله آدرس IP و داده های دیگر را شناسایی و ذخیره می‌کنند که به ادعای صاحبانشان، این داده ها به شرکتهای جستجو اجازه می‌دهد تا الگوریتمهای خود را بهبود ببخشند و نتایج جستجو را برای کاربران شخصی سازی کنند.

در سال 2008 قوانین قاره سبز تغییر کرد و کمیسیون اروپا توصیه کرد که موتورهای جستجو، مدت زمانی که اطلاعات کاربر را ذخیره و نگه داری می‌کنند کاهش دهند و محققانی که پیشتر نامشان ذکر شد، نتایج را قبل و بعد از اعمال این قانون در بینگ و یاهو، مقایسه کردند.

 ابتدا یاهو در پاسخ اعلام کرد که طبق سیاست جدید خود اطلاعات کاربران را تا 90 روز نگه داری کند و پس از آن، آنها را حذف کند، اما در سال 2011 تصمیم گرفت اطلاعات شخصی کاربرانش را بیشتر ذخیره کند و به جای 90 روز، آنها را 18 ماه نگه دارد.

در سال 2010 مایکروسافت هم سیاست خود را تغییر داد و اعلام کرد آدرس IP کاربرانش را بیش از 6 ماه و تمامی اطلاعات دیگرشان را بیش از 18 ماه نگه نخواهد داشت.

گوگل در این مطالعات جایی ندارد چرا که هیچگاه حاضر نشد تغییری در سیاستهای خود اعمال کند!

محققان، تغییرات را روی ساکنان بریتانیا بررسی کردند و در کمال ناباوری اعلام کردند، حفظ حریم خصوصی هیچ تأثیری روی کیفیت نتایج جستجو نداشته است!

این نتیجه کمی هشدار برانگیز است، چراکه اگر نگه داری اطلاعات کاربران روی کیفیت موتورهای جستجو اثری ندارد، پس چرا صاحبان آنها تا این حد به دنبال ذخیره اطلاعات شخصی کاربرانشان هستند، آیا آنها همه چیز را درباره ارزشمندی این اطلاعات به محققان نگفته اند یا اینکه اصلا ماجرا این نیست و این اطلاعات محرمانه احتمالاً جای دیگری مصرف می‌شود؟!

برخی بر این باورند این اطلاعات در صنعت هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌تواند داده های بزرگ را به دقت بررسی و تجزیه تحلیل کند، احتمال دارد این صنعت توسط تکنولوژیهایی که توانایی جمع آوری و آنالیز داده های زیادی را دارند، تحت سلطه قرار گیرد و همچنین برای آموزش سیستمهای هوشمند به کار گرفته شود.

محققان این نکته را نیز خاطرنشان کردند که اطلاعات کاربران برای موتورهای جستجو، مزیتی رقابتی دارد و برای آنها اطلاعات قدیمیتر ارزشمندتر از اطلاعات جدید هستند.

این درحالی است که مایکروسافت در تناقضی آشکار، صراحتاً ادعا کرده اطلاعات کاربران می‌تواند نتایج جستجو را بهبود بخشد، حال آنکه مطالعات این محققان گواه حقایق دیگری است، اما بیش از همه سوء استفاده های امنیتی و جاسوسی را به ذهن متبادر می‌سازد.

    نظرات