سه روش برای تاسیس شرکت های دورکار یا تبدیل به آن

سه روش برای تاسیس شرکت های دورکار یا تبدیل به آن

امروزه دورکاری به یکی از شیوه های رایج کار و استخدام تبدیل شده است که می تواند علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، بهره وری کارمندان را نیز افزایش دهد. اما روش های تاسیس یک شرکت دورکار و یا تبدیل کردن شرکت های موجود به دورکار کدام اند؟

اکوسیستم - تا همین چند سال پیش مفهومی به نام دورکاری وجود خارجی نداشت و همه شرکت ها فعالیت های خود را در محیطی فیزیکی انجام داده و اعضای آن ها با هم همکاری چهره به چهره داشتند. اما امروز صد ها و شاید هزاران شرکت دورکار در سراسر جهان وجود دارد و حتی بسیاری از شرکت هایی که فعالیت فیزیکی دارند، از کارمندان دورکار نیز در کنار آن بهره می برند. با این حال، هنوز هم در مورد چرایی و چگونگی تاسیس شرکت های دورکار سخن چندانی به میان نمی آید و نحوه انجام آن برای همه مشخص نیست.

به همین جهت ما تصمیم گرفتیم با 125 تیم و شرکت دورکار مصاحبه کرده و با آشکار کردن اسرار آن ها، این وضعیت را دگرگون کنیم. مدیران تیم ها و شرکت های دورکار موفق معتقدند که برای تشکیل یک شرکت دورکار سه روش اصلی وجود دارد. برخی از ابتدا شرکتی دورکار تاسیس می کنند، برخی مجموعه خود را به دورکاری تغییر می دهند و برخی دیگر هم علاوه بر فعالیت عادی، تیم های دورکاری تشکیل می دهند.

روش اول: بنیانگذاری یک شرکت دورکار

بسیاری از شرکت هایی که بر پایه دورکاری بنا شده اند، برای این کار یکی از این سه دلیل را دارند: صرفه جویی در هزینه ها (با کاهش هزینه استخدام و...)، علاقه به دورکاری، و یا صرفا به صورت اتفاقی و برنامه ریزی نشده.

امی اوشانسی، مدیر عامل شرکت مسافرتی Ciao Bambino! می گوید انتخاب مدل دورکاری برای این شرکت هم به خاطر ماهیت این مجموعه و هم مقرون به صرفه بودنش برای آن ها ضروری بوده است. Ciao Bambino! که از روز اول دورکار بوده کسب و کاری متمرکز بر خانواده ها دارد.

او می گوید: "مدل کاری ما به مادران بچه دار اجازه می دهد که هم مادری کنند و هم شغل داشته باشند. آن ها هر موقع که بخواهند می توانند از خانه و یا هر جای دیگر در جهان کار کنند. مدل دورکاری مقرون به صرفه بوده و به ما اجازه می دهد که کارمندان خود را از میان افراد مستعد و باهوش از سراسر جهان استخدام کنیم."

روش دوم: تبدیل یک شرکت فیزیکی به دورکار

شرکت های مختلفی در جهان دفاتر کاری سنتی خود را به یک محیط دورکاری تبدیل کرده اند و همه آن ها یکی از این سه دلیل را برای انجام آن بیان کرده اند: گرایش صنعت به این سمت، خدمات دهی بهتر به مشتریان یا پشتیبانی از ماموریت شرکت، و یا خلاص شدن از محدودیت هایی مثل: تامین هزینه دفتر، اتلاف وقت برای رفت و آمد و استخدام کارمندان جدید.

دبی کاروو، مدیر عامل و بنیانگذار شرکت سرمایه گذاری InspiredHR می گوید: "ما کار خود را از یک محیط کاری بسیار سنتی شروع کردیم...دفتر کاری در مرکز شهر کالگری که ما هر روز در آن کار می کردیم. ما بر پایه تحقیقات خود و نیاز مشتریان تصمیم به این تغییر گرفتیم."

Codebusters نیز یک شرکت مشاوره ای و مدیریت نیروی انسانی مراکز بهداشتی و درمانی است که کار خود را از دفتری در شهر سانتاکروز شروع کرد ولی آینده صنعت کدنویسی پزشکی را دورکاری دید. تیفانی امی، مدیر ارشد استخدام این شرکت می گوید: "ما مشاهده کردیم که صنعت ما به این سمت حرکت می کند و خواستیم که کاملا برای آن آماده باشیم."

آنتونی توماس، مدیر عامل شرکت تولید برچسب های سفارشی Sticker Mule می گوید که با رشد این شرکت، آن ها تصمیم گرفتند کارمندان دورکار استخدام کنند، چرا که استعداد های درخشانی در خارج از ناحیه جغرافیایی آن ها وجود داشت. او می افزاید: "اکثر این افراد محلی نبودند، ولی مشخص بود که عملکرد بسیار خوبی خواهند داشت، به همین خاطر تاکیدی روی محل زندگیشان نداشتیم. پس از مدتی نیز تیم ما به مجموعه ای کاملا دورکار تبدیل شد."

روش سوم: ایجاد یک تیم دورکار در یک شرکت فیزیکی

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، امکان ایجاد یک تیم دورکار یا توزیع شده در یک شرکت عادی نیز وجود دارد. اکثر کارمندان چنین شرکت هایی به صورت سنتی در کنار هم در دفاتر کار می کنند ولی علاوه بر آن ها، تیم هایی هم تشکیل می شوند که به صورت دورکاری فعالیت دارند. این کار بیشتر برای بهبود و تکمیل خدمات دهی به مشتریان یا پشتیبانی بهتر و رشد دادن یک تیم خاص یا یک واحد تجاری انجام می گیرد.

American Express شرکتی با 165 سال سابقه است که با تکامل یافتن کسب و کارش، دورکاری را نیز به فعالیت هایش افزود. یکی از معاونین این شرکت به نام ویکتور اینگالز می گوید: "این شرکت برای خدمات دهی شایسته و در حد انتظار مشتریان از American Express به روش های جدیدی نیاز داشت." همین باعث شد که پنج سال قبل بخش خدمات تلفنی این شرکت به صورت تیم های دورکار فعالیتش را آغاز کند.

اینگالز می گوید: "داشتن نیروی دورکار به ما اجازه می دهد که تور گسترده تری را پهن کرده و کارمندان مستعدی را که در محدوده یکی از دفاتر فیزیکی ما نیستند، جذب کنیم." این کار همچنین به آن ها اجازه می دهد افرادی را که دارای نیاز های خاص بوده و با دورکاری سازگارند، استخدام نمایند، مانند والدین، دانشجویان، جانبازان و افرادی که قادر به حرکت نیستند.

Sutherland Global Services یکی از بزرگترین شرکت های برون ‌سپاری فرآیندهای تجاری است. این شرکت نیز یک واحد دورکار راه اندازی کرده است. این واحد که CloudSource نام گرفته به شرکت اجازه می دهد از سراسر کشور افرادی را برای خدمات مشاوره ای استخدام کند و نیازی به احداث و مدیریت دفاتر جداگانه در هر شهر نیز نیست.

 

    نظرات