سفر با موشک، از رویا تا واقعیت

سفر با موشک، از رویا تا واقعیت

ایلان ماسک، مدیرعامل کمپانی اسپیس اکس گفته موشکی که به منظور سفر در منظومه شمسی طراحی و ساخته شده باشد، انقلابی بزرگ را در سفرهای زمینی به وجود خواهد آورد.

به گزارش اکوسیستم، به گفته ماسک با استفاده از موشک BFR که حداکثر سرعت آن حدود 29 هزار کیلومتر در ساعت است، قادر خواهیم بود در کمتر از یک ساعت به هر نقطه از زمین که بخواهیم، سفر کنیم.

وی در شصتم و هشتمین کنگره بین المللی فضانوردان در استرالیا این برنامه بلند پروازانه را اعلام کرد و برنامه‌های اسپیس اکس با هدف انجام ماموریت‌هایی در مریخ و قمر این سیاره را به نمایش گذاشت. ماسک گفت: این نوع از سفرها باعث می‌شود تا اکثر سفرهای طولانی ظرف کمتر از نیم ساعت صورت گیرد.

سفر با موشک، از رویا تا واقعیت

BFR نام موشک جدید اسپیس اکس بعد از Falcon Heavy است که به گفته مدیرعامل کمپانی اسپیس اکس، انتظار می‌رود تا آخر سال 2017 میلادی پرتاب شود. برخلاف موشک‌های پیشین، این موشک جدید قابلیت چند بار استفاده را داشته و امکان سوخت گیری در فضا را نیز دارد، که نکته‌ای کلیدی برای ماموریت‌هایی از جمله تامین ایستگاه بین المللی فضایی، فرود روی سیاره ماه یا ماموریت ارسال فضانوردان به مریخ تا سال 2022 میلادی محسوب می‌شود.

BFR قابلیت حمل 150 تن بار را داشته که به مراتب بیش از ظرفیت 30 تنی Falcon Heavy است. دماغه این موشک به قدری بزرگ است که ماسک ادعا کرده می‌تواند آینه‌ای 10 برابر بزرگتر از آینه تلسکوپ هابل را به فضا حمل کند و احتیاجی به خمیدگی آن ندارد.

سفر با موشک، از رویا تا واقعیت

با بکار بردن چند موتور، موشک BFR قادر است به عنوان هواپیمایی قابل اتکا نیز عمل کند که برخلاف فالکون 9 حتی در صورت از کار افتادن تمام موتورهایش قادر به فرود خواهد بود.

اگر چه این وعده‌های ماسک خیلی جاه طلبانه به نظر می‌رسد ولی او و اسپیس اکس قصد دارند با BFR، روش مقرون به صرفه و سریع را برای سفر روی زمین و فراتر از زمین در اختیار مردم قرار دهند.

    نظرات