چگونه با استراتژی بوت استرپینگ سرمایه جذب کنیم؟

چگونه با استراتژی بوت استرپینگ سرمایه جذب کنیم؟

اگر یک استارتاپ به سرمایه گذاران مناسب دسترسی نداشت، این موضوع لزوما به معنای شکست این کسب و کار نیست. روش‌های مانند بوت استرپینگ اگر درست و آگاهانه بکار گرفته شوند این فقدان را جبران خواهند کرد.

به گزارش اکوسیستم، بوت استرپینگ روشی نوین در کسب و کار است. در شرایط ایده آل استارتاپ‌ها به یک یا چند سرمایه گذار دسترسی دارند ولی این شرایط همیشه وجود ندارد، در این صورت استراتژی بوت استرپینگ راهکاری برای این استارتاپ‌ها است. اجرای این روش به این صورت است که مؤسسان درصدی از موجودی سرمایه را تقبل کنند یا قسمتی از درآمد جاری که در طول زمان حاصل می‌شود را به افزایش سرمایه اختصاص دهند.

چرا روش بوت استرپینگ را انتخاب کنید؟

استفاده از این روش مزایایی در پی خواهد داشت، از جمله اینکه نیاز نیست سازوکار استارتاپ را برای اشخاص دیگری جز مشتریان توضیح دهید، با خلاقیت تیم خود می‌توانید پیشرفت کسب و کارتان را کنترل کنید، اجتناب از اخذ وام، استرس کمتر در انتخاب پروسه‌های تولید و افزایش پتانسیل خلاقیت و نوآوری.

کلید اجرای صحیح روش بوت استرپینگ این است که اطلاع داشته باشید این روند به زمان احتیاج دارد و حتی ممکن رشد استارتاپ شما نیز کند شود زیرا به سرمایه‌ی مورد نظر خود دسترسی ندارید. البته این شرایط لزوما بد نیست به ویژه برای افرادی که همزمان با تاسیس استارتاپ خود، در حال یادگیری اصول مورد نیاز برای کسب وکار نیز هستند، زیرا این افراد اگر از همان آغاز راه به سرمایه‌ی دلخوه خود دسترسی داشته باشند ممکن است در بکار بردن آن دچار سردرگمی شوند.

اگر تصمیم دارید برای تامین سرمایه استارتاپ خود از روش بوت استرپینگ استفاده کنید، نکاتی که در ادامه مطرح شده می‌تواند به شما در اجرای صحیح این روش و پیشگیری از شکست یاری رساند:

اجتناب از مقیاس دهی سریع

یکی از اشتباهات بزرگی که کسب وکارها مرتکب می‌شوند، مقیاس دهی سریع است. این اقدام سبب وارد شدن فشار زیادی به استارتاپ می‌شود که قابل مدیریت نیز نخواهد بود. حتی استارتاپ‌هایی که سرمایه گذاران مطلوبی دارند نیز گاها درگیر این اشتباه می‌شوند.

اگر از بوت استرپینگ استفاده می‌کنید، سرعت خود را آهسته کنید. مقیاس‌دهی آرام این فرصت را به کسب و کار شما می‌دهد که در طول زمان پایه‌های کسب و کار خود را قوی کنید. همه‌ی ما داستان مسابقه‌ خرگوش و لاک‌پشت را به خاطر داریم، در پایان راه افرادی برنده می‌شوند که آهسته و پیوسته حرکت کرده‌اند.

تمرکز روی پروژه‌هایی با درآمدزایی بیشتر

چنانچه با استفاده از استراتژی بوت استرپینگ سرمایه استارتاپ خود را تامین می‌کنید، می‌دانید که بخش عمده‌ای از درآمد حاصل از کسب و کار باید به سرمایه افزوده شود. بر اساس اصل پارتو که به قانون ۲۰-۸۰ نیز معروف است، باید بدانید که منابع محدود خود را کجا و چطور سرمایه گذاری کنید که پول بیشتری را برای شما بیاورد.

به طور مثال اگر در زمینه‌ی بازاریابی فعال هستید و متوجه شده‌اید که با ایمیل مارکتینگ فروش بیشتری خواهید داشت، با سرمایه‌گذاری روی تبلیغات فیسبوک و مدیریت اینستاگرام می‌توانید شاهد رشد لیست ایمیل‌های خود باشید.

ریسک‌پذیری استراتژیک

درحالی‌که استفاده از وام و قرض گرفتن برای رشد استارتاپ توصیه نمی‌شود ولی بسیاری از موارد با در نظر گرفتن تراز بدهی‌ها و طلب‌ها، استفاده‌ی استراتژیک از تسهیلات بانکی می‌تواند کمک چشمگیری به کسب و کار کند.

با این وجود به خاطر داشته باشید اگر از روش‌های اعتباری مثل چک‌های مدت‌دار، پرداخت‌های قسطی یا خریدهای اعتباری استفاده می‌کنید، باید برای پرداخت به موقع بدهی‌های خود حتما به دقت برنامه‌ریزی داشته باشید. نگذارید ریسک پذیری‌تان به ضرر کسب و کار شما تمام شود، به بیان دیگر اگر ریسک پذیر هستید، مطمئن شوید که استراتژی خوبی پشت تصمیم‌تان وجود دارد.

اگر تنها گزینه شما استفاده از روش بوت استرپینگ است، موارد فوق به شما کمک می‌کند آن این شیوه را هوشمندانه‌تر بکار ببرید. در پایان به یاد داشته باشید که خیلی از کسب و کارهای موفق در آغاز کار خود از روش بوت استرپینگ استفاده کرده‌اند و دلیلی ندارد که شما هم این راه را در پیش نگیرید.

    نظرات