آیا مسدود شدن سرویس استارتاپ گوگل، ایرانیان را از خدمات جدیدی محروم می کند؟

آیا مسدود شدن سرویس استارتاپ گوگل، ایرانیان را از خدمات جدیدی محروم می کند؟

اخیرا گوگل وب سایت جدیدی را برای استارتاپ ها راه اندازی کرده و تنها پس از گذشت یک هفته آن را برای کاربران ایرانی مسدود کرده است. ولی جای نگرانی چندانی برای کارآفرینان ایرانی وجود ندارد.

به گزارش اکوسیستم، طی روز های گذشته خبر مسدود شدن سرویس startup with Google در صدر اخبار بسیاری از خبرگزاری های ایرانی قرار گرفت. این اتفاق پس از آن روی داد که گوگل درست پس از راه اندازی این سرویس، دسترسی کاربران ایرانی را به آن مسدود کرد. اما سوال آنجاست که آیا واقعا کاربران ایرانی از سرویس جدیدی محروم شده اند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، ابتدا نگاهی به startup with Google انداخته و سپس به بررسی این موضوع می پردازیم.

startup with Google چیست؟

startup with Google (استارتاپ گوگل) در حقیقت پورتال جدیدی است که برای دسترسی آسان تر صاحبان کسب و کار و استارتاپ ها به ابزار های گوگل طراحی شده است. استارتاپ گوگل از سه بخش تشکیل شده که شامل ابزار ها، بهترین شیوه ها و پیوستن به انجمن می شود.

در بخش ابزار ها امکان دسترسی به کلیه سرویس های گوگل که می تواند برای استارتاپ ها مفید باشد، فراهم شده است. از جمله این سرویس ها می توان به Google Developers (خدمات توسعه اپلیکیشن)، Google Cloud Platform (خدمات ابری و میزبانی)، Google Analytics (خدمات تحلیل آمار وب سایت ها)، خدمات پرداخت، طراحی سایت و امنیت اشاره کرد. احتمالا شما نیز قبلا با تعدادی از این ابزار ها کار کرده و یا حداقل نام آن ها را شنیده باشید.

بخش دیگر که بهترین شیوه ها نام گرفته آموزش هایی را در اختیار صاحبان شرکت های نوپا قرار می دهد. از جمله این آموزش ها می توان به چگونگی استخدام و رهبری کارمندان و همچنین شناخت مشتریان و افزایش درآمد اشاره کرد. اما نکته قابل توجه این است که این بخش نیز به خودی خود محتوای جدیدی در بر ندارد و برای دریافت آموزش ها به سایت هایی مثل یوتیوب، rework.withgoogle و events.withgoogle ارجاع داده می شوید.

بخش آخر، یعنی انجمن ها، نیز تعدادی از وب سایت های مرتبط با استارتاپ ها را در بر می گیرد که با هدف متصل کردن کارآفرینان به یکدیگر، آگاهی پیدا کردن از آخرین رویداد ها و برقراری ارتباط صاحبان کسب و کار با شتاب دهنده ها طراحی شده است.  برای دسترسی به خدمات ذکر شده باید مثل بخش های قبل به وب سایت های دیگری مراجعه کنید که از جمله آن ها می توان به startupgrind، startupweekend، techstars و galvanize اشاره کرد.

سرویس جدیدی در کار نیست

همانطور که گفته شد startup with Google درگاهی است که مجموعه ای از خدمات و ابزار های گوگل را یک جا جمع کرده است. در حقیقت می توان این درگاه را یک مجموعه تبلیغاتی برای گوگل دانست که به وسیله آن استارتاپ ها و افراد مرتبط را به استفاده از سرویس هایش سوق می دهد. البته از طرف دیگر، چنین مجموعه ای می تواند دسترسی صاحبان کسب و کار به ابزار های مورد نیاز برای راه اندازی استارتاپ ها را آسان تر کرده و روند این کار را تسریع کند. با این حال کارآفرینان ایرانی باید بدانند که با مسدود شدن این درگاه، سرویس جدیدی را از دست نداده اند و گوگل صرفا قفلی بر قفل های قبلی زده است. پیش از این بسیاری از ابزار های موجود در این مجموعه برای کاربران ایرانی مسدود شده بود و برخی دیگر نیز از طریق مراجعه مستقیم به آدرس آن ها قابل دسترس است.

 

    نظرات