پنج استراتژی برای بازگشت به دنیای کسب و کار پس از تجربه شکست

پنج استراتژی برای بازگشت به دنیای کسب و کار پس از تجربه شکست

اگر اخیرا استارتاپ شما با شکست مواجه شده است و یا چندین بار تجربه تلخ از دست دادن کسب و کارتان را تجربه کرده اید، ما در اینجا ۵ کلید طلایی برای یک بازگشت موفقیت آمیز را به شما معرفی می کنیم.

اکوسیستم – متاسفانه بیش از دو دهه است که تعداد کسب و کار های کوچک نجات یافته، ثابت باقی مانده است. تنها ۲۰ درصد از کسب و کار های جدید می توانند سال اول تولد خود را جشن بگیرند. ۵۰ درصد از کسب و کار های نوپا طی پنج سال اول فعالیت خود شکست می خورند و فقط یک سوم از آن ها سالگرد ۱۰ سالگی خود را تجربه می کنند.

کارآفرینانی که در استارتاپ خود شکست خورده اند، نه تنها باید با تشریفات قانونی تعطیل کردن شرکت خود دست و پنجه نرم کنند، بلکه باید با احساس ناخوشایند داشتن یک کسب و کار ناموفق نیز کنار بیایند. به باد رفتن تمام تلاش های انجام شده و شروع مجدد، کار واقعا دشواری است. بازگشتن مجدد به دنیای کسب و کار به شجاعت، اعتماد به نفس و استراتژی حساب شده ای نیاز دارد. چه باور بکنید، چه نه، این ها همان چیز هایی است که یک استارتاپ ناموفق و شکست خورده به شما هدیه داده است.

اگر کسب و کار اول شما ناموفق بوده است، در این جا به شما می آموزیم که چگونه با درس گرفتن از شکست خود، قدرتمندانه به میدان بازگردید.

۱ . از شکست به عنوان فرصتی برای اندیشیدن استفاده کنید

از لحظه شکست خود به عنوان ابزاری برای فکر کردن و باز اندیشی در مورد حوادث روی داده بهره بگیرید. اشتباه شما کجا بود؟ آیا رویکرد شما موجب شکست شد؟ آیا شما بازار خود را دست کم گرفتید؟ آیا بیش اندازه خرج کردید و سعی کردید بسیار سریع رشد کنید؟ آیا پشتیبانی و راهنمایی نمی شدید؟ هر آنچه که از این تجربه خود آموخته اید را بررسی کنید و از اشتباهات خود به عنوان درس های ارزشمند برای بهبود کسب و کار بعدی خود بهره ببرید. حتی ممکن است ایجاد یک وبلاگ و نوشتن تجربیات در آن، باعث آرامش شما شود. شفافیت برای مخاطبین شما مهم بوده و به اشتراک گذاشتن گزارش صادقانه ای از حوادث و مشکلات پیش آمده به شما کمک می کند تا خودتان و کسب و کارتان را به صورت واضح برای مخاطبان به تصویر بکشید.

۲ . به دنبال بازخورد باشید

یکی از دلایل شکست استارتاپ ها از عدم گرفتن بازخورد سرچشمه می گیرد. برخی از کارآفرینان ایده هایی را به دست می آورند و از دسترسی دیگران به آن جلوگیری می کنند. معمولا دلیل انجام این کار هم این است که آن ها از رقبا و دزدیده شدن ایده خود واهمه داشته و می خواهند به این وسیله نظر یک سرمایه گذار را به صورت آنی جلب کنند. حال که کسب و کار شما از دست رفته است، از این فرصت استفاده کرده و از شرکا، تامین کنندگان و حتی کارمندان بخواهید تا بازخورد و نظرشان را ارائه دهند. آن ها را به راحت بودن با خودتان تشویق کنید و بخواهید تا نظراتشان در مورد چگونگی اداره کسب و کار از منظر خود را توضیح دهند. با خودتان در مورد مشکلات پیش آمده صادق باشید و آن ها را بپذیرید، به خصوص اگر مسائل مشترکی توسط افرادی که برایتان کار کرده اند مطرح می شود.

۳ . برای ورود به کسب و کار جدید استراتژی داشته باشید

شما در مرحله اول از زمان خود برای فکر کردن در مورد مشکلات پیش آمده و اشتباهات استفاده کردید. اکنون وقت آن است که از تکرار شدن این مشکلات و اشتباهات موجود در استارتاپ قبلی خود جلوگیری کنید. به همین جهت، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر پولتان تمام شده، بر روی بازده سرمایه گذاری (ROI) بیشتر تمرکز کنید. مطالعات نشان داده است که بیش از نیمی از کسب و کار ها به دلیل سرمایه نا کافی و یا عدم سود دهی از ابتدای کار تعطیل شده اند.
  • اگر شریک هایتان عملکرد خوبی نداشته اند، سعی کنید تلاش های ماجراجویی بعدی خود را به تنهایی انجام دهید. برای موفق شدن یک استارتاپ، کل تیم آن از کارمندان گرفته تا شرکا باید برای کسب این موفقیت به سختی تلاش کنند.
  • اگر سرمایه گذرانتان شما را تنها گذاشتند، سعی کنید به دنبال رشد ذاتی باشید. کار خود را از ابتدا کوچک و محدود شروع کنید تا شکست های بزرگ نخورید و از دانستن این موضوع که موفقیت شما کاملا متعلق به خودتان است، لذت ببرید.

۴ . از رویکرد ثروتمند شدن سریع فاصله بگیرید

کسب و کار شما با شکست مواجه شده؟ اگر اینطور باشد، به احتمال زیاد با بدهی هایی مثل وام های تجاری اندک مواجه هستید و می خواهید هر چه سریع تر آن را پرداخت کنید. اگر پول را در لیست اولویت های خود قرار دهید، احتمالا هدف برنامه های شما هم چیزی جز کسب میلیون ها دلار پول نخواهد بود. اما این کار را نکنید! استارتاپ شما مثل بچه شماست. استارتاپ چیزی است که شما پول، وقت و انرژیتان را در آن سرمایه گذاری می کنید، پس آن را به گونه ای مدیریت کنید که علاوه بر حل مشکلات مشتریان، خودتان را نیز پر شور نگه دارد.

۵ . عجله نکنید! شما هنوز آماده نیستید

در برخی موارد، بازگشتن به دنیای کسب و کار به دست و پنجه نرم کردن با ورشکستگی شباهت داشته و موجب می شود شما فورا به اولین ارتباطی که پیدا می کنید، روی بیاورید. همه این ارتباطات موفقیت آمیز نیستند، چرا که شما هنوز دلایل شکست خود را بررسی نکرده و اولویت هایتان را باز چینی نکرده اید. در وارد شدن به ماجراجویی های کارآفرینی جدید اصلا عجله نکنید. بهتر است به خودتان استراحت دهید و از این فرصت برای پاکسازی ذهنتان استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید برای مدتی به عنوان یک کارمند در شرکتی مشغول به کار شده تا بتوانید تجربیات بیشتری کسب کنید.

انتخاب با خودتان است، اما هر کاری که می کنید، در ورود به فعالیت بعدی خود عجله نداشته باشید. اجازه دهید تا شور و اشتیاقتان شما را به طور طبیعی به جلو حرکت دهد. اگر به سرعت فعالیت بعدی خود را آغاز کردید، برای آن استراتژی داشته باشید و روی شغل خود متمرکز شوید. ممکن است کسب و کار بعدی شما همانی باشد که تمام زندگی آینده تان را به خود اختصاص می دهد.

    نظرات