شرکت صنایع هواپیمایی ایرباس اولین تاکسی هوایی خود را آزمایش کرد

شرکت صنایع هواپیمایی ایرباس اولین تاکسی هوایی خود را آزمایش کرد

نخستین آزمایش مدل تاکسی پرنده شرکت صنایع هواپیمایی ایرباس با نام CityAirBus با موفقیت انجام شد.

به گزارش اکوسیستم، چندین شرکت در سراسر مشغول طراحی و ساخت تاکسی‌های پرنده هستند ولی هیچکدام به اندازه‌ی این غول هواپیما سازی جهان سابقه و دانش کافی را ندارند. سال گذشته میلادی ایرباس پروژه‌ای را به نام ایرباس شهری (CityAirBus) معرفی کرد، این پروژه طراحی و تولید تاکسی‌های هوایی خودران شهری را به عمده داشت و اکنون پس از یکسال اولین نمونه‌ی آن مورد آزمایش قرار گرفت.

بر اساس گزارشاتی که سازمان جهانی بهداشت (WHO) منتشر کرده، جمعیت شهری از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۴، بین ۳۴ تا ۵۴ درصد بیشتر شده و نشانه‌ای نیز مبنی بر کاهش سرعت رشد وجود ندارد. با افزایش جمعیت در شهرها و روند روبه رشد آن، ترافیک و آلودگی‌ها نیز افزایش داشته و خواهد داشت. در این بین مدیران ایرباس، پرواز کردن بر فراز جمعیت و ترافیک شهری را راهکاری برای این این موضوع می‌دانند و پروژه‌هایی را برای اجرایی شدن این راهکار راه اندازی کردند.

اولین تاکسی هوایی ایرباس

متخصصان ایرباس در حال حاضر مشغول کار روی این پروژه‌ها هستند. پروژه‌های فوق شامل سرویس اشتراک هلیکوپتری ووم (Voom)، سرویس تحویل مرسوله با پهپاد اسکای‌ویز (Skyways) و هواپیمای خودران تک‌سرنشین و عمود پرواز با نام واهانا (Vahana) است. ایرباس در حال مزاکره با شرکت اوبر می‌باشد، شرکت اوبر درپی ارائه‌ی خدمات تاکسی هوایی برای کاربران است.

در بین پروژهای ایرباس در این زمینه، احتمالا ایرباس شهری احتمال بیشتری برای اجرایی شدن دارد، زیرا در ابتدا مانند یک هلیکوپتر با خلبان استفاده می‌شود. با تغییر مقررات در آینده، ایرباس شهری نیز هواپیمایی خودران مبدل خواهد شد.

ایرباس شهری

مدل این تاکسی هوایی در نمایشگاه تجهیزات هوایی پاریس که در اوایل سال جاری میلادی برگزار شد، به نمایش درآمد. این هواپیمای عمود پرواز الکتریکی نیروی مورد نیاز برای پرواز را از موتورهای برقی ۱۰۰ کیلو واتی خود تامین می‌کند، این تاکسی هشت پروانه داشته و می‌تواند با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت چهار سرنشین را حمل کند. اکنون ایرباس شهری توانسته نخستین آزمایش خود و به کار گرفتن دو عدد از پروانه‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد و یک گام به موفقیت نزدیک‌تر شده است.

ماریوس ببسل، مدیر تیم مهندسی این پروژه گفت: بعد از آنکه این آزمایش را انجام دادیم، درک بهتری از پیشرانه‌های برقی ایرباس شهری را به دست آوردیم و برای اجرایی کردن آن آزمایش‌های سخت‌تر و بیشتری را در آینده انجام خواهیم داد. درعین‌حال مشغول ساخت مدل اصلی ایرباس شهری نیز هستیم.

تاکسی هوایی ایرباس

مدیران ایرباس انتظار دارند که روزی این محصول بتواند مسافران را بر فراز کلان شهرها جابجا کرده و مثل فرودگاه‌های استاندارد و ایستگاه‌های راه‌آهن، مکانی مخصوص به خود را داشته باشد. برنامه‌ی بعد شرکت ایرباس آزمایش این محصول در حالت فعال بودن کامل سیستم‌های برقی آن است و چنانچه این آزمون موفقیت آمیز باشد گام بعدی را شروع کرده و ایرباس شهری اولین پرواز خود با نمایش عمومی را در اواخر سال 2018 میلادی انجام خواهد داد.

    نظرات