روند توسعه فین تک و تحولاتی که در خدمات مالی به وجود آمده است

روند توسعه فین تک و تحولاتی که در خدمات مالی به وجود آمده است

فین تک به معنای کاربرد نوآورانه فناوری برای عرضه خدمات مالی است و استارتاپ‌های فعال در این حوزه نیز به فین تک شهرت دارند که در چند سال گذشته رشد زیادی داشته‌اند و تحولاتی را نیز در زمینه خدمات مالی به وجود آورده‌اند.

به گزارش اکوسیستم، در طی چند سال اخیر استارتاپ‌های مالی زیادی شروع به فعالیت کردند که با بکار بردن فناوری‌های نوین سعی دارند تا سرمایه‌گذاری، پرداخت قبوض و حتی وام گرفتن را برای مردم در سطح جهان آسان سازند.

رشد روز افزون فین تک‌ها در سطح جهان باعث شده که این موضوع یکی از علاقمندی‌‌های جدید سرمایه‌گذاران شود که روز به روز نیز در حال افزایش است. بر پایه آمارهای جهانی سرمایه گذاری در حوزه‌ی فناوری‌های مالی در سال ۲۰۰۸ حدود ۹۳۰ میلیون دلار بوده که این مبلغ با افزایش چشمگیر ۱۲ برابری در سال ۲۰۱۴ به ‏بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسیده است. در اروپا حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال 2014 در شرکت‌های فین تک سرمایه گذاری شده که از این بین ۵۳۹ میلیون دلار سهم شرکت‌های فعال در لندن، ۳۰۶ میلیون دلار سهم شرکت‌های فعال در آمستردام و سهم شرکت‌های استکهلم نیز ۲۶۶ میلیون دلار بوده است.

پس از لندن، استکهلم دومین شهر اروپا است که توانسته بیشترین میزان سرمایه گذاری در ۱۰ سال گذشته را جذب کند. معاملات اروپایی‌‌ها در فین‌ تک در ۵ فصل متوالی روند صعودی داشته و از ۳۷ مورد در چهارمین فصل سال ۲۰۱۵ به ۴۷ مورد در نخستین فصل سال ۲۰۱۶ رسیده است.

بطور کلی کسب‌ و کارهای فعال در حوزه فین ‌تک در 9 دسته قرار می‌گیرند، این دسته‌ها عبارتند از: پرداخت، پول و ارزهای رمزنگاری شده مثل بیت کوین، ولث تک یا کسب و کارهای فناوری در ارتباط با بورس و سرمایه‌گذاری، مدیریت مالی شخصی، قرض دادن و تامین سرمایه جمعی، انتقال بین المللی پول یا رمیتنس‌ها، بانکداری روزمره و بانک‌های بدون شعبه، اینشورتک یا کسب وکارهای فناوری بیمه و رگ تک یا کسب وکارهای مربوط به قانونگذاری.

روند شگل گیری فین تک در ایران

طی سال‌های اخیر و همزمان با توسعه‌ی روز افزون فین تک در جهان، این فناوری مالی در ایران نیز شکل گرفت و شرکت‌هایی به ارائه‌ی این خدمات پرداختند. در این بین فروشگاه‌های اینترنتی جزو سازمان‌هایی بودند که بطور گسترده از فین تک‌ها استفاده می‌کردند، به علاوه شرکت‌هایی نیز شروع به فعالیت کردند که با استفاده از آن‌ها انواع پرداخت، جابجایی و سایر امور مالی انجام می‌شد. اما پایان این استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در زمینه فین تک چندان خوشایند نبود زیرا از طرف دادستانی بعضی از مهم‌ترین فین تک‌ها در تیر ماه سال جاری فیلتر شدند.

دادستانی دلیل فیلتر شدن استارتاپ‌ها را نبود قوانین شفاف برای فعالیت آن‌ها از طرف بانک مرکزی عنوان کرد. دادستانی کارگروهی را با حضور بانک مرکزی تشکیل داد تا وضعیت این استارتاپ‌ها مشخص شود، اما در نهایت تشکیل این کارگروه نتیجه‌ای نداشت و به دنبال آن تعدادی از فین تک‌های ایرانی از جمله زرین پال، پی‌پینگ، باهمتا و ایدی ‌پی فیلتر شدند. به دنبال این اقدام، بعضی از مقامات دولتی به ویژه معاون وزیر ارتباطات موضع‌گیری‌های خود را اعلام کردند و همین امر ابعاد جدیدی را به ماجرا افزود که در نهایت نیز به رفع فیلترینگ فین تک‌های ایرانی بعد از یک هفته منجر شد. کارشناسان معتقدند آینده دنیای مالی در سطح جهان را فین تک‌ها تشکیل خواهند داد و بانکداری سنتی را باید فراموش کرد.

    نظرات