برای رشد صنعت بیمه استارتاپ‌ها باید به این حوزه وارد شوند

برای رشد صنعت بیمه استارتاپ‌ها باید به این حوزه وارد شوند

موفقیت استارتاپ‌ها به واسطه حضور در بخش‌های بانکداری، حمل و نقل، فروشگاه‌ها و... سبب شده تا صنعت بیمه نیز که سال‌ها در یکنواختی و فقدان ایده‌های نوین برای بیرون رفتن از چالش‌ها به سر می‌برد، اکنون به منظور رشد و توسعه پذیرای استارتاپ‌ها شود.

به گزارش اکوسیستم، در چند سال اخیر کلمه استارتاپ در بین مدیران و فعالان اقتصادی رونق زیادی پیدا کرده، این کلمه به معنای کسب و کارهای نوپایی است که با بکار بردن فناوری‌های نوین ارتباطی، اینترنت، نوآوری و خلاقیت توانسته‌اند علاوه بر کارآفرینی، انحصار کسب و کارهای سنتی را از بین برده و تحولاتی را در بخش‌های مختلف به وجود آورند.

به بیان دیگر می‌توان گفت استارتاپ‌ها، عقب‌ماندگی به وجود آمده در شرکت‌ها و مشاغل قدیمی را شناسایی و تحلیل می‌کنند و ایده‌های جدیدی را مطابق با شرایط روز برای انجام آنها به صاحبان سرمایه، مدیران و علاقمندان به ایجاد فرصت‌های کاری نوین ارائه می‌کنند. این ایده‌های نوین را می‌توان در به وجود آمدن شرکت‌های پرداخت در حوزه بانکداری، تاکسی‌های اینترنتی در حوزه حمل و نقل و نیز فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه عرضه کالا به مشتریان و… یافت.

واضح است که برای اصلاح بازار بیمه باید ایده‌های نوین و راهکاریی جدید به این حوزه وارد شود تا تحولاتی را در مدل‌های بازاریابی و فروش، برای اجرای مدیریت ریسک به منظور تحول در شیوه پرداخت خسارت به وجود آورد. این موضوع مورد توجه فعالان صنعتی بیمه قرار گرفته و بیمه آرمان نیز برای ورود به این حوزه پیشگام شده است.

به گفته‌ی علیرضا بیانیان، مدیرعامل این شرکت، به همین منظور اولین ماراتن برنامه نویسی بیمه تک با همکاری بیمه آرمان از ۲۶ تا ۲۸ مهر ماه سال جاری در محل دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار خواهد شد تا طی این رویداد دانشجویان مستعد و کارآفرینان علاقمند، ظرفیت‌های بازار و فناوری‌های بیمه را بشناسند و ایده‌های خود را برای شکل گرفتن فناوری‌های نو در صنعت بیمه عرضه کنند.

در راستای همین رویداد مدیرعامل شرکت بیمه آرمان در مورد جزئیات و چگونگی بهره‌وری از استارتاپ‌ها در صنعت بیمه توضیحاتی را بیان کرد.

به گفته‌ی وی هدف از برگزاری این رویداد استفاده از تجارب و ایده‌های نو و خلاق دانشجویان برای برطرف کردن مشکلات و چالش‌های صنعت بیمه است. ۴۰ تیم در این ماراتن حضور خواهند داشت و در نهایت برای تیم‌های برتر این فرصت فراهم می‌شود تا ایده‌های خود را با سرمایه‌گذاری ما، توسعه داده و اجرایی کنند. در جریان برگزاری این رویداد قصد داریم تا قسمتی از چالش‌های صنعت بیمه را به وسیله راهکارهایی با بکار گرفتن فناوری‌های نوین حل کنیم، چالش‌ها و کشکلاتی که عمدتا در حوزه‌هایی از جمله بازاریابی، صدور بیمه‌نامه، ارزیابی خسارت، مدیریت ریسک و… با آنها مواجه هستیم.

وی در مورد اینکه ورود استارتاپ‌ها به صنعت بیمه چطور مشکلات و چالش‌های این بخش را از بین می‌برد نیز توضیحاتی داد. وی معتقد است بیمه‌گذاران از صاحبان اصلی شرکت‌های بیمه هستند، به همین علت نیز شرکت بیمه باید بتواند خدمات مطلوب و شایسته‌ای را به آنان ارائه دهد و شرکت‌های بیمه با وارد شدن به حوزه‌ی کسب و کارهای نوین می‌تواند ارائه‌ی این خدمات را تسهیل کنند. صنعت بیمه باید نیازهای جامعه را در نظر گرفته و با توجه به آنها به سوی نوآوری حرکت کرده تا بتواند خدمات جدیدی را ارئه دهد، در این راه استارتاپ‌ها می‌توانند با نیازسنجی مداوم جامعه خطرات احتمالی را شناسایی کرده و اقدام به ارائه محصولات بیمه مرتبط با آن کنند.

از نظر بیانیان ورود این کسب و کارهای نوپا در صنعت بیمه با مزایایی همراه است از جمله مدیریت زمان و تسهیل در فرآیندهای صدور و پرداخت خسارت است. برای همه روشن است که در زمینه فروش ما با مشکلات فراوانی مواجه هستیم که می‌توان با استفاده از ایده‌های جدیدی که استارتاپ‌ها ارائه می‌کنند، این مشکلات را تا حد زیادی کاهش دهیم و بیمه گذار در شرایطی مناسب، کوتاه‌ترین زمان و با نرخ مناسب خدمات را دریافت کند. شیوه‌ی بازاریابی بیمه در کشور سنتی است و این صنعت باید بل جذب استارتاپ‌ها به سوی مدرن شدن پیش رود.

در زمینه بیمه عمر نیز با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه هستیم که استارتاپ‌ها می‌توانند در این حوزه نیز مفید باشند. مشکل عمده در مورد بیمه‌های عمر این است که بیمه‌نامه هر فرد باید با نیازها و خواسته‌های وی متناسب باشد ولی در شرایطی فعلی شاهد آن هستیم که بیمه عمر در یک قالب معین به گروه‌های مختلف جامعه عرضه می‌شود که تنسبی نیز با نیازهای آنان ندارد.

مدیرعامل بیمه آرمان در خصوص این موضوع که آیا ورود استارتاپ‌ها می‌تواند شبکه‌های فروش را کمرنگ کرده و اعتراضات فعالان این بخش را درپی داشته باشد، تشریح کرد که تجربه حاکی از آن است که نوآوری د رهز حوزه‌ای با مقاوت‌هایی مواجه می‌شود. ولی باید به جوانان امیدوار بوده و بر اساس ایده‌های آنها هدف گذاری کنیم. احتمالا ورود کسب وکارهای نوین به عرصه صدور بیمه نامه باعث بروز نگرانی‌هایی در کارگزاری‌ها و نمایندگی‌های فروش شرکت‌های بیمه که انحصار در بازار را در اختیار دارند، خواهد شد ولی باید انحصار طلبی شکسته شده و خدمات بیمه به سوی مدرن شدن پیش بروند.

برای دست یافتن به این هدف نیز باید صنعت بیمه به سمت استفاده از نوآوری‌ها و کسب وکارهای نوین حرکت کند و در این راه از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فضای مجازی بهره بگیرد. البته فعالان صنعت بیمه باید در نظر داشته باشند که حرکت به این سمت، باعث می‌شود خدمات رسانی آسان‌تر و سریع‌تر انجام گیرد و این یعنی رضایت مشتری. در شرایط موجود و با در نظر گرفتن حرکت فرهنگ جهانی به سوی کسب و کارهای نوین، اهالی بیمه نیز چاره‌ای جز قدم برداشتن در این مسیر نخواهند داشت.

وی در خصوص برخورد احتمالی بیمه مرکزی با این موضوع اینگونه شرح داد که بیمه مرکزی همیشه ایده‌های نو در صنعت بیمه را مورد استقبال قرار داده و در مورد ورود استارتاپ‌ها به این عرصه نیز دیدگاه مثبتی دارد، به علاوه چنانچه کسب وکارهای نوین در صنعت بیمه منجر به رونق و رشد این صنعت شود، بیمه مرکزی و دیگر اهالی این صنعت نیز از آن استقبال خواهند کرد. در این راستا از بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه درخواست کرده‌ایم تا به منظور اجرای این طرح از کارشناسان خبره‌ای که در این زمینه فعالیت دارند، کمک بگیریم تا طرح با سرعت بیشتری اجرایی شود.

در هر صورت باید این موضوع را بپذیریم که جامعه اکنون در مرحله‌عبور از شیوه‌های سنتی به نوین است و چنانچه صنعت بیمه به حوزه فناوری‌های نوین وارد نشود، دچار عقب‌ماندگی خواهد شد، ازاینرو باید انحصارها شکسته شده و کسب وکارهای نوین در این عرصه گسترش و رشد یپپیدا کند.

در شرایط کنونی در زمینه فروش بیمه نامه مشکلات زیادی داریم و همچنان بیمه نامه‌ها به سنتی‌ترین نحوه‌ی ممکن به مشتریان ارائه داده می‌شوند، حتی هنوز بیمه نامه‌ها بصورت کاغذی ارائه می‌شوند و مشتری برای دریافت آن باید به نمایندگی‌های فروش مراجعه کند، در حالی که با استفاده از سامانه هوشمند و یکپارچه می‌توان بیمه‌ها را در شرایطی ایده‌آل با نرخ مناسب و در زمان کوتاه به‌دست بیمه‌گذاران برسد. بیانیان گفت: به نظر بنده ورود صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه به این رویکرد جدید را باید اتفاق خوبی دانست و امیدوار باشیم که اهالی این صنعت از این حرکت استقبال کنند.

باید این نکته را در نظر گرفت که در صنعت بیمه جهان، فناوری‌های نوین در حال توسعه و گسترش است. بازار بیمه در کشور نیز باید با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و فضاهای اینترنتی به نوآوری پرداخته و خدمات خود را گسترش دهد. نمی‌توان از حرکت صنعت بیمه به سمت فناوری‌ها و کسب وکارهای نوین دوری کرد و رویکردهای راهبردی در صنعت بیمه باید به این سمت باشد.

علیرضا بیانیان در مورد اینکه چه میزان جای امیدواری برای حل مشکلات صنعت بیمه با ورودی استارتاپ‌ها و فناوری‌های نوین است، شرح داد که این موضوع بر کسی پوشیده نیست که صنعت بیمه ایران چالش‌ها و مشکلات زیادی دارند که رفع این مشکلات فراوان در زمانی کوتاه و به آسانی میسر نخواهد شد. ولی حضور دانش فنی و بهره‌گیری از ایده‌های جوانان متخصص با ظرفیت بالا می‌توان صنعت بیمه را در این راه یاری کند و مشکلات زیادی را در این حوزه حذف کند.

با ورود استارتاپ‌ها و فناوری‌های نوین می‌توانیم خدمات بیشتری را ارائه دهیم و نیازهای مشترین را پاسخگو باشیم، در حقیقت کسب و کارهای نوین می‌توانند، کمک کنند ضریب نفوذ بیمه را در کشور بالا ببریم و بیمه‌های عمر را گسترش دهیم.

    نظرات