سال آینده ۵ واکسن تخصصی در کشور تولید می‌شود

سال آینده ۵ واکسن تخصصی در کشور تولید می‌شود

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در همایش تقدیر از توانمندی‌های تولیدی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی، گفت: همکاری‌های بی‌منت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک کرده است تا بهتر بتوانیم به زیست‌بوم دارو و تجهیزات پزشکی کشور خدمات ارائه کنیم.

به گفته ستاری، همه اجزای زیست‌بوم دارویی و تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد. دانشگا‌ه‌های فوق‌العاده، نیروی انسانی متخصص، شتاب‌دهنده‌های فعال و شرکت‌های دانش‌بنیانی که به خوبی در پیشبرد اهداف این صنعت با هم همکاری می‌کنند. این موضوع از مهاجرت متخصصان این حوزه پیشگیری کرده است.

وی ادامه داد: به لطف شکل‌گیری زیست‌بوم دارویی در کشور، میزان خروج نخبگان در حوزه دارو کاهش یافته است.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: یکی از پایه‌های شکل‌گیری این زیست‌بوم را سازمان غذا و دارو می‌دانم. حتما انتقاداتی به این سازمان وجود دارد ولی ای کاش این سازمان را در دیگر صنایع هم داشتیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه بیان کرد: وجود سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت به عنوان تسهیل‌گر یک اتفاق خوب است و امیدواریم که سازمانی مشابه در تمام صنایع کشور ایجاد شود.

وی افزود: ما از سالیان گذشته با جدیت بر روی حوزه غذا و دارو تمرکز کرده‌ایم منتها از سال گذشته که تحریم‌ها جدی‌تر و بیشتر شد، یک برنامه نوشته شده و اجرایی برای این حوزه تعریف کردیم.

تولید ۱۳۵ داروی تخصصی در کشور

ستاری با اشاره به تحقیقات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در هفت ماهه اول سال ۹۷ حدود یک میلیارد دلار ارزبری دارو در کشور داشتیم که عدد بزرگی بود.

وی با تاکید بر همت مضاعف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رفع مشکلات این صنعت، بیان کرد: در بسته اول تعریف شده در معاونت علمی و فناوری مقرر شد، ۱۳۵ دارو و ماده اولیه دارویی که بیشترین میزان واردات به کشور را داشت به غیر از انسولین، در کشور تولید شود.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: به زودی نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اعلام برنامه زمان‌بندی قطعی کاهش واردات ارزی این داروها ارسال می‌کنیم. در بسته دوم هم تولید ۹۰ قلم دارو و ماده اولیه را پیش‌بینی کردیم که این داروها در مرحله انعقاد قرارداد هستند.

ستاری ادامه داد: برای سال آینده ۵ واکسن تخصصی که تاکنون در کشور تولید داخلی نداشته را در لیست تولید قرار داده ایم. همه این واکسن‌ها توسط بخش خصوصی تولید خواهد شد.

وی با بیان این‌که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عدد قابل توجهی از بودجه های خود را به دو حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده است، گفت: تلاش می‌کنیم در همکاری با همه بازیگران این عرصه، تولیدات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را توسعه دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به فعالان صنایع دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: به شما توصیه می‌کنم که از فرصت مغتنم تحریم‌ها برای تحکیم پایه‌های علمی و تولیدی دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کنید.

بنا به گفته ستاری، در حوزه تجهیزات پزشکی هم متخصصان ما توانسته‌اند پیچیده‌ترین و گران‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی را تولید کنند. تولید این دستگاه‌های ایران‌ساخت یکی از افتخارات محقق شده به مدد شرکت‌های دانش‌بنیان است.

ستاری با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ورود بخش خصوصی به حوزه دام، طیور، آبزیان و سموم کشاورزی، گفت: این حوزه های بکر، آماده حضور دانش‌بنیان‌ها و دانش و علم متخصصان داخلی هستند. ما می‌توانیم این حوزه‌ها را با توان داخلی رونق دهیم.

به گفته وی، واردات سموم کشاورزی سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون یورو ارزبری برای کشور دارد که باید توانمندان این حوزه را برای تولیدات بومی ترغیب و حمایت کنیم.

پایان پیام/۲۳

اخبار مرتبط:

توانمندی‌های صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی معرفی می شود

اما و اگر‌های مشکلات دارو و تجهیزات پزشکی

ایران؛ رتبه نخست تولید دارو و تجهیزات پزشکی در منطقه

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات