با کارساز فرهنگ‌سازی در حوزه کسب و کارهای نو رونق می‌گیرد/تبدیل ایده‌ها به محصول

با کارساز فرهنگ‌سازی در حوزه کسب و کارهای نو رونق می‌گیرد/تبدیل ایده‌ها به محصول

«کارساز» با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی از ۲۴ اسفند روی آنتن شبکه مستند می‌رود و تلاش می‌شود تا فرهنگ‌سازی و ترویج کسب و کارهای نوآورانه در قالب یک برنامه تلویزیونی، به ثمر بنشیند.

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره این برنامه می‌گوید: این برنامه با ساختاری نوآورانه به دنبال تبدیل ایده‌ها به محصول است. ایده‌های بسیاری در ذهن جوانان خلاق و نوآور خصوصا دانشجویان وجود دارد که به مرحله اجرا نمی‌رسد. پس در «کارساز» این فضا مهیا است.

کرمی ادامه می‌دهد: این برنامه در ایده‌پردازی و رسیدن به محصول شرکن کنندگان را همراهی می‌کند و در این مسیر مشکلات و چالش‌های پیش رو را بررسی می‌کند.

کسب و کارهای نو توسعه می‌یابد

این برنامه دو بخش اصلی دارد و در فضای داخل استودیو و فضای بیرونی تصویربرداری شده است. دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی درباره این موضوع بیان می‌کند: سه منتور و مربی متخصص در حوزه کسب و کار به نام های فرزین فردیس، محسن باستانی و علی اصغر سعدآبادی در فضای استودیو حضور دارند، با حضور این افراد دارای تجربه شرکت کنندگان در قالب گفت و شنود، سوال و پاسخ موضوعات فناورانه و کارآفرینی، کسب و کار  نوپا را به تصویر می‌کشند . همچنین ایده پردازان در مرحله اول که در استودیو ضبط می‌شود باید بتوانند از ایده خود دفاع کنند و به چالش‌های مد نظر داوران پاسخ دهند تا بتوانند امتیاز لازم را برای صعود به مراحل بعدی و تولید محصول کسب کنند .

او با بیان اینکه این برنامه همچون یک شتابدهنده در حوزه توسعه کسب و کارهای نو ایفای نقش می‌کند، می‌افزاید: حضور افراد با تجربه و مجرب این برنامه را تبدیل به یک شتابدهنده کرده است. زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور دارای بازیگران مختلفی مانند شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد، شتابدهنده‌ها، استارتاپ‌ها، دانشگاه‌ها، کارخانه‌های نوآوری و پارک‌های علم و فناوری است. هریک از آنها با ایفای نقش خود از مرحله تولید علم تا تبدیل به محصول را حمایت می‌کنند. این برنامه نیز در کنار این بازیگران و ساخت برنامه‌ای مستند به ترویج و فرهنگسازی در این حوزه کمک می‌کند.

ایده‌ها معرفی می‌شود

کرمی با اشاره به پخش برنامه‌هایی چون «میدون» در حوزه کارآفرینی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی، می‌گوید: «کارساز» را می‌توان به نوعی تایتل برنامه‌هایی مانند میدون که خوب درخشیده، دانست؛ چراکه علاوه بر طرح موضوع کسب و کارهای نوپا، چگونگی تبدیل ایده تا محصول را در ذهن و توان دانشجویان و کارآفرینان به چالش می‌کشد. امیدواریم این برنامه ضمن معرفی ایده‌ها و ایده پردازان به جامعه، فضای روبه رشد زیست گون را با ارائه کارهای خوب و قابل قبول در پی داشته باشد و با یک جهش به سمت جلو پیش برود .

مشاور معاون علمی فناوری رییس جمهوری در ادامه درباره نحوه حضور شرکت‌کنندگان و انتخاب ایده‌ها در «کارساز» بیان می‌کند: فراخوان حضور در این برنامه در سایت آن منتشر شد و به اطلاع کارآفرینان، دانشگاهیان و فعالان حوزه علم و فناوری رسید. پس از آن کار داوری و ارزیابی ایده‌های ارسال شده آغاز شد و در این میان ۲۰ ایده انتخاب شد تا در رقابتی همگن محصول خود را تولید و عرضه کنند. پس می‌توان گفت در این مسیر بینندگان با مراحل شکل گیری ایده و سپس تجاری‌سازی و تولید آن در بستر اصلی خود آشنا می‌شود.

به گفته او، «کارساز» نقش حمایتی از برگزیدگان مسابقه دارد. در حال حاضر کشور با اتکا به نیروی انسانی خلاق و نوآور خود در حال حرکت به سوی تقتصاد دانش بنیان و گذار از اقتصاد نفتی و سنتی است. خوشبختانه نبروی انسانی جوان و خلاق لازمه تحقق این هدف است که در کشور ملزومات این موضوع مانند وجود ۴ و نیم میلیون دانشجو وجود دارد. واقعیت این است که تمامی این فارغ التحصیلان امکان جذب در کارهای دولتی و دفتری ندارند، همچنین زیر ساخت‌های خوبی که در حوزه‌های مختلف علمی، فنی و تحقیقاتی وجود دارد یا ساختارهایی همچون پارک های علم و فناوری، مراکز رشد شتاب دهنده‌ها، کارخانه‌های نوآوری، قانون مترقی و پیشرو حمایت و تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، همگی موجب شده‌اند تا جوانان ما ایده‌های خود را در حوزه‌های مختلف در شکل شرکت دانش بنیان اجرایی کنند .

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی همچنین می‌گوید: «کارساز» برای فرهنگسازی درست گام برداشته است تا جوانان به صورت تمرینی ایده خود را به ایده پردازان ارائه کنند و در برنامه مورد تاکید قرار دهد. هر چند که در این راه مشکلات و زمین خوردن‌هایی نیز وجود دارد که هر کارآفرینی با آن‌ها مواجه می شود والبته در نهایت بالبخند رضایت از آن سختی‌ها یاد می‌کند .

مستندمسابقه «کارساز» تولید جدید استودیو نوبین و محصول سازمان هنری رسانه ای اوج از شنبه بیست و چهارم اسفند هر شب ساعت ۲۱ در ۱۰ قسمت از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و روز بعد ساعت ۹ صبح بازپخش می‌شود .

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری


پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

*جادوی تبدیل ایده به محصول

*صفر تا صد ایده تا محصول در قاب «میدون»

*برنامه‌ای برای تبدیل ایده به نمونه اولیه یک نانومحصول فناورانه


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات