نیاز صنعت کشاورزی با «کود زیستی» بومی تامین شد

نیاز صنعت کشاورزی با «کود زیستی» بومی تامین شد

کودهای بیولوژیک به علت افزایش حفظ سلامت خاک و کم آلودگی محیطی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

سیامک علیزاده مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «صنایع زیست فناوری کارا» درباره نوع فعالیت و تولیدات این شرکت گفت: این مجموعه در زمینه تولید فرآورده­های بیوتکنولوژی، به عنوان حاصلخیز کننده‌های طبیعی خاک و سموم بیولوژیک فعالیت می‌کند.

این فعال فناور درباره محصول «کود بیولوژیک نیتروکارا» توضیح داد: این کود حاوی باکتری‌های تثبیت کننده ازت شامل Azorhizobium caulinodans است که از باکتری‌های جدا شده از طبیعت و بسیار موثر در تامین نیتروژن مورد نیاز گیاه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این باکتری همیار با گیاه است و اطراف ریشه در ناحیه ریزوسفری، سطح ریشه و در فضای بین سلولی بافت‌های ساقه و ریشه گیاهان فعالیت دارند. علاوه بر این، آزورایزوبیوم تولید کننده مواد پیش برنده رشد گیاه مانند اکسین‌ها، سیتوکینن‌ها، آبسزیک اسید، لومیکروم، ریبوفلاوین و ویتامین‌ها را تولید کرده که این مواد نیز در افزایش رشد و عملکرد گیاه تاثیر ویژه­ای دارند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «صنایع زیست فناوری کارا» درباره صادرات محصولات گفت: طی سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ صادرات به کشورهای ساحل عاج، زیمباوه، ترکیه و ارمنستان صورت گرفت که ارزش این صادرات بیش از ۳ میلیون دلار بود.

علیزاده افزود: متاسفانه از اواخر سال ۱۳۹۲ به دلیل تحریم‌ها حدود ۳۰ درصد از رقم صادرات مسدود شده است که این موضوع باعث شد اهدافی که برای توسعه شرکت برنامه‌ریزی شده بود صورت نپذیرد.

ثبت دو محصول جدید در کشور ترکیه

این فعال فناور توضیح داد: اواسط سال جاری خوشبختانه موفق شدیم ۲ محصول جدید را در کشور ترکیه به ثبت برسانیم.

علیزاده همچنین بیان کرد: : در گذشته تا ۳۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار بودند ولی اکنون به دلیل شرایطی که پیش آمده است این میزان افراد شاغل به ۷ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: انواع کودهای بیولوژیک در دنیا تولید می‌شود ولی نمونه مشابه این محصول با این فرمول و دز مصرف که توصیه می‌کنیم در داخل و خارج از کشور تولید نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «صنایع زیست فناوری کارا» درباره محصولات جدیدی که در برنامه‌های شرکت وجود دارد توضیح داد: این شرکت فرمولاسیون ۴ نوع سم بیولوژیک را تهیه کرده است واین محصولات به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت ولی متاسفانه به دلیل مشکلاتی که پیش روی این شرکت قرار گرفت هنوز نتوانسته‌ایم این محصول را به تولید انبوه برسانیم.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/

اخبار مرتبط

* نقشه راه زیست‌فناوری کشاورزی ایران تدوین شد

* بررسی آماده‌سازی محیط‌ کشت‌های پایه و آنتی‌بیوتیک‌ها در پژوهشگاه زیست‌فناوری

* کشت‌بافت به تکثیر گیاهان سرعت می‌بخشد

* نخستین مجموعه زیست فناوری در حوزه کشت بافت گیاهان دارویی افتتاح شد

* تولید گیاهان تراریخت اولویت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی است

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات