موفقیت زیست بوم فناوری ونوآوری در مواجهه با کرونا ویروس

موفقیت زیست بوم فناوری ونوآوری در مواجهه با کرونا ویروس

هنگامی که خبر آغاز یک اپیدمی در چین منتشر شد، جهان پیش‌بینی نمی‌کرد که کار تا جایی بالا بگیرد که بیشتر از ۲۰۵ کشور جهان با آن درگیر شوند. اما خیلی زود این مهمان ناخوانده منحوس توانست مردم جهان را با بحرانی تازه، سریع و غیر قابل پیش‌بینی روبه رو کند.

کوید۱۹به هر کشوری پا گذاشت جز تحمیل مرگ و تعطیلی، بحران کمبود لوازم بهداشتی همچون شست وشو دهنده‌ها، مواد ضدعفونی کننده‌، ماسک‌های نانو، دستگاه ها و تجهیزات پزشکی را باعث شد.

ایران اما با کادر پزشکی کارآمد و ایثارگر و همت نوآوران و فناوران در یک همکاری بین بخشی و در زیست بوم فناوری و نوآوری شکل گرفته طی این سالها با کمک معاونت علمی و فناوری که در آن شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی ونیروی انسانی خلاق و متخصص با فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد زیست بوم خود را برای روزهای بحرانی به هرشکلی آماده و قوی کرده بود. فتوحات جهاد علمی و فناوری در دوران تحریم در رویارویی با کوید ۱۹ باعث شد این زیست بوم رفع وتعدیل نیازهای فوریتی کشور را در دستور قرار داده و موفقیت‌هایی را کسب کند.

این در حالی است که شرایط مقابله با کرونا در ایران در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته به دلیل پهناوری و پراکندگی جمعیتی، تراکم جمعیتی بالا در کلانشهرها و همچنین مواجهه با تحریم های ظالمانه کار مشکلی به نظر می‌رسید، با این حال استراتژی‌های مقابله با کوید ۱۹ در ایران به شکلی پیش رفت که خیلی زود نگرانی‌های وارد شده به مردم که توسط برخی رسانه‌های بیگانه و از سر دشمنی شکل گرفته بود تبدیل به آرامش و امید شود.

با همت جوانان خلاق، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و همیاری وهمکاری مردم توانستیم تولید ماسک نانو را با افزایش چرخه تولید و همچنین تولید ماشین آلات مورد نیاز برای تولید ماسک بالا ببریم و چند برابر کنیم. همچنین به کمک دانش بنیان‌ها کیت تشخیص «کووید ۱۹» ایران ساخت به فوریت و با استاندارد بالا تولید شد و در زمینه ساخت و عرضه داروهای ویژه رفع کننده صدمات کرونا به بدن نیز توانستیم خیلی سریع عمل کنیم.

در این شرایط یک شرکت دانش بنیان دیگر نیز با استفاده از حمایت‌های معاون علمی و فناوری، تولید مهمترین تجهیز مقابله با کوید۱۹ یعنی دستگاه ونتیلاتور مهمترین دستگاه ICU را روزانه به ۳۵ عدد رساند تا در این زمینه نیز آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس ناشناخته را داشته باشیم.

هنگامی که ایران شروع به رفع نیازهای داخلی کشور کردکوید ۱۹ که یک بحرانی جهانی است باعث شده بود هیچ کشوری حتی اگر می خواست هم چیزی برای صادر کردن به دیگر کشورها نداشته باشد چرا که هر کشوری که بتواند روی پای خود بایستد بی‌شک بحران را بهتر و آسان‌تر پشت سر گذاشته است.

متاسفانه آن چنان که در رسانه های غربی و بین المللی شاهد هستیم، در شرایط کنونی بسیاری از کشورهای توسعه یافته در مواجهه با کوید۱۹ به سالمندان و قشر آسیب پذیر اولویت درمان نمی‌دهند، اما خوشبختانه و با عنایت الهی در ایران نیازی به اولویت بندی بیماران پیدا نکرده و نخواهیم کرد.

اما مبارزه با کرونا در حوزه آی تی و هوش مصنوعی نیز موفقیت داشت. سامانه هوشمند تشخیص کوید ۱۹ نیز توسط محققین یک شرکت دانش بنیان از دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور و معاونت علمی و فناوری رونمایی شد.

یکی از بهترین روشهای تشخیص کوید ۱۹ که دقت بیشتر و هزینه کمتری دارد استفاده از هوش مصنوعی و بهره‌گیری تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه برای تشخیص پنومونی کوید ۱۹ است. در این سامانه که به عنوان دستیار متخصصین رادیولوژی فعال شده است، سرعت و دقت شناسایی بیماری بسیار بالا است، هوش مصنوعی باعث می شود تا در روند تشخیص این بیماری خطای انسانی که بر اثر خستگی و کار زیاد در تیراژ بالا و فشرده به وجود می‌آید به صفر برسد. سامانه هوشمند تشخیص کوید۱۹، اطلاعات زیادی در زمان کوتاهی بدست می‌آورد، آرشیو می کند و در پایش، بررسی و تصمیم‌گیری کمک می‌کند. همچنین این سامانه به صورت آماری و دقیق میزان ابتلای فرد را تشخیص داده که خود برای درمان دقیق بیمار بسیار با اهمیت است. سامانه تشخیص پونومی کوید۱۹ بر اساس پزشکی نوین و هوش مصنوعی شکل گرفته است.

به امید روزهای بهتر واخبار خوب‌تر.

* مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان

پایان پیام/

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات