سهم محصولات زیستی دریایی  در سفره مردم بیشتر می‌شود

سهم محصولات زیستی دریایی در سفره مردم بیشتر می‌شود

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این تفاهم‌نامه می‌گوید: با توجه به این‌که مصرف سرانه محصولات غذایی دریایی در سفره ایرانیان بسیار ناچیز است و ما هم یکی از اولویت‌های کاری خود را توسعه محصولات زیستی دریایی قرار داده‌ایم تصمیم به تدوین برنامه‌ای ملی برای تحقق این موضوع گرفتیم.

قرار بر این است که در قالب این توافق‌نامه و با حمایت‌ مالی ۳۵ میلیارد تومانی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری، صرفه جویی ارزی ۷۶ میلیون دلاری در کشور اتفاق بیفتد. تفاهم‌نامه‌ای که به افزایش تولید تن ماهی، جلبک و آرتمیا، امگا ۴ و آنزیم پروتئاز از ضایعات آبزیان، افزایش تولید خاویار و مواد اولیه کاربردی در صنایع غذایی می‌انجامد.

بنا به گفته قانعی، یکی از مهم‌ترین اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری که میان ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و شرکت تحفه به امضا رسیده است، کاهش مصرف گوشت قرمز و جایگزینی تن ماهی به جای آن است.

حیات دریایی یکی از پرکاربردترین گونه‌های زیستی روی زمین است. یک گستره وسیع و پرجمعیت که در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، مواد دارویی، آنزیم‌ها، مکمل‏‌های تغذیه‌‏ای و درمانی به کار می آیند. این موجودات زنده دریایی می‌توانند کیفیت سفره ایرانیان را ارتقا دهند.

قانعی در این‌باره می‌گوید: ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقق توسعه زیست دریایی در کشور گروهی با همین نام در ستاد راه‌اندازی کرده است تا اقدامات این حوزه به شکلی منسجم و هماهنگ پیش برود.

این گروه در هماهنگی کامل با دیگر بازیگران این حوزه فعالیت می‌کند و همکاری نزدیکی با آن‌ها دارد. نتیجه این کار، پیشگیری از دوباره‌کاری‌ها و هم‌افزایی اقدامات در این حوزه است.

گزارش از مرکز ارتباطات و طالاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

اخبار مرتبط:

زیست‌فناوری دریایی یکی از پردرآمدترین حوزه‌های صنایع دریایی است

استفاده از آبزیان دریایی برای تولید ترکیبات دارویی ضد سرطانی

سرطان با اسفنج دریایی درمان می‌شود

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات