دوران شکوفایی استارتاپ‌ها پس از کرونا

دوران شکوفایی استارتاپ‌ها پس از کرونا

همه چیز تمام شد باید به زودی خودمان را برای بازگشت به کسب و‌کار و‌شروع زندگی و‌دورانی جدید آماده کنیم. اگرچه مثل همه تکانه‌های عبرت آموز باز هم همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود و دوباره به چرخه تکرار زندگی قبلی بازمی‌گردیم.

اما چه بخواهیم و‌ نخواهیم جهان بعد از کورنا تفاوت‌های جدی و‌ بنیادین را در همه ابعاد زندگی اعم از اقتصاد، سیاست، جامعه، قانون گذاری و … روابط بین دولت ها و‌ ملت‌ها و فضای کسب و‌کار ایجاد خواهد کرد.

شاید همچون فرو‌ریختن دیوار برلین و‌فروپاشیدن اتحاد جماهیر شوروی اینبار شاهد فروپاشی یا تغییراتی بنیادین و دمینووار در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و روابط بین دیگر کشورها همچون اتحادیه‌هایی مثل اتحادیه اروپا و… باشیم.

تاثیراتی که نمونه‌های آن را می‌شود در بزنگاه‌های تاریخی رصد کرد می‌توان به شکل گیری اروپای بعد از جنگ جهانی اول اشاره کرد.

گذر از اروپای قومی عشیره‌ای که توسط عمو و عمه‌زاده‌ها اداره می‌شد تا رسیدن به اروپای جمهوری و دموکراتیک.

در حوزه اقتصاد نیز تحولات پس از کورنا قابل توجه خواهدبود مانند فرو‌افتادن سیاست‌مداران ‌ و‌دولت‌های ناکارآمد از همین حالا می‌شود ادغام و ‌یا تعطیلی برخی شرکت‌های بزرگ و صاحب نام را نیز حدس زد.

تغییر بیزنس مدل ها و‌محصولات شرکت‌های استارتاپی نیز قابل تصور است. صنعت تبلیغات و ‌مارکتینگ دوره طلایی را پیش رو دارند همچنین صنعت فین تک و رمز ارزها و… جهان با سرعت بیشتری به سمت آنلاین شدن خواهد رفت.

تحولات جهان پس از کورنا به اندازه خود کورنا عجیب و ویرانگر خواهد بود. ویرانی که از درون آن دوره جدید شکوفایی سرباز خواهد زد.

تغییرات جامعه جهانی بر جامعه ایران نیز تاثیر گذار خواهد بود اما بر این باورم در هر کشوری کورنا به صورت خاص باعث‌تغییرات و‌تحولاتی جدی در آن کشور خواهد شد.

باید باور کنیم مردم ایران دیگر مردم قبل از کورنا نیستند. این تغییر بجز در مواردی اندک در همه ابعاد مثبت خواهد بود. تغییراتی که برای محقق شدن آنها باید دهه‌ها صبر می‌کردیم در چند هفته اتفاق افتاد.

یکی از این تحولات که می‌تواند بر زندگی و کسب و‌کار ما استارتاپی‌ها تاثیر جدی بگذارد سرعت رشد اقتصاد آنلاین است.

سال‌ها بود که سهم ما از اقتصاد یک درصد بود اما به واسطه کورنا و استفاده اجباری مردم از اینترنت برای خریدها و حتی کسب خبر و… جهش قابل توجهی در زیست آنلاین مردم و ‌مسئولان صورت گرفت که نتایج آماری آن در پایان سال ۹۹ مشخص خواهد شد.

اما آیا ما این تغییر را باور کرده‌ایم؟ آیا شرکت‌های ما خواهند توانست به سیل مراجعه افزایشی که پیش روست پاسخ گو‌ی مشتریان جدید باشند.

حرف آخر : کورنا همچون تحریم تبعات اقتصادی سختی به همراه دارد باید خودمان را برای یک دوره طاقت فرسای اقتصادی در سطح کلان اقتصاد آماده کنیم اما در دل هر بحران فرصتی وجود دارد.

باید باور کنیم علی رغم مصیبت بار بودن کورنا معجزه‌ای روی داده است و دوران شکوفایی اقتصاد آنلاین پیش روی ماست باید خودمان را آماده کنیم برای گرفتن سهم بیشتر از این بازار بزرگ و بکر. شما به چند درصد فکر می‌کنید؟

امروز هم در این مصیبت پیش آمده که متاسفانه ابعاد وسیع ترى در جهان خواهد یافت، در این لحظه چه اهمیتى دارد بر سر کسب و کارمان چه آمده. یک چیز مهم است؛ اینکه ابتدا خودمان را دوست داشته باشیم و مراقبت کنیم.

این بحران چند ماه بعد تمام خواهد شد. عرب ها مثلى دارند که وقتى مصیبت فراگیر شود، تحمل آن براى همه آسان تر مى شود. ما هم به تبع تعطیلى کشور، استارتاپ ها و…مثل هر کسب و کار دیگرى در شنبه، آسیب هاى مالى دیدیم ولى مثل یک خانواده قرار گذاشتیم به جاى تعدیل، کنار هم بمانیم شنبه را آنلاین منتشر و هر درآمدى که به دست آمد را بین هم تقسیم کنیم تا این بحران را پشت سر بگذاریم.

باید یادم باشد و یادمان باشد ما کسب و کار را براى کسب و کار راه نینداخته بودیم، هر بیزینسى فقط محلى براى امرار معاش است و اصل انسانیت و مهر ورزى است.

نمى دانم هفته دیگر یا هفته هاى دیگر زنده خواهم بود که سرمقاله بنویسم یا نه، اما الان تنها یک چیز مهم است؛ در خانه بمانیم، از دور هواى همدیگر را داشته باشیم، آنچه داریم را بین هم تقسیم کنیم کم یا زیاد و همدیگر را دوست داشته باشیم.

این روزها به زودى تمام خواهد شد و این بار بازگشت ما که بر بستر اقتصاد دیجیتال زیست مى کنیم، بازگشتى شکوهمند خواهد بود. این مصیبت تلخ و ویرانگر در کنار همه ویرانى و مرگ هایش، براى اقتصاد دیجیتال ایران نقش پیشران را داشت؛

راهى را که باید در ۱۰سال مى پیمودیم، در چند ماه پیمودیم و این بار که استارتاپ ها بازگردند، دیگر سهمشان از اقتصاد ایران یک درصد نیست. این مردم و مسئولان هم دیگر آن مردم آفلاین گذشته نیستند.

آینده امیدبخش انتظار همه ما را مى کشد.

پی‌نوشت : این نوشته، از ترکیب دو سرمقاله اکبر هاشمی، سردبیر هفته نامه شنبه تهیه شده است.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

      نظرات