رشد همکاری‌های فناورانه ایران با سایر کشورها محقق شد

رشد همکاری‌های فناورانه ایران با سایر کشورها محقق شد

این حمایت‌ها در قالب انتشار فراخوان از سوی صندوق انجام می‌شود. همکاری‌های بین المللی صندوق با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خارجی آغاز شد تا بسترهای مناسب همکاری پژوهشی بین المللی برای جامعه علمی فراهم شود.

حمایت از پژوهش‌های مشترک پژوهشگران ایرانی و آکادمی علوم چین اقدامی در این راستا است که ۵ طرح فناورانه نهایی و حمایت از آنها در سال جاری آغاز می‌شود. این طرح‌های اثرگذار از اولویت های علمی و فناروانه است.

همچنین حمایت از طرح‌های مشترک محققان ایران و روسیه نیز از دیگر برنامه های صندوق برای توسعه تعاملات بین المللی است. در این زمینه نیز پژوهش‌های مشترک میان محققان دو کشور حمایت می‌شود تا همکاری های علمی و فناورانه دو کشور شتاب گیرد. در همین راستا نیز دی ماه سال گذشته دومین فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی مشترک ایران و روسیه منتشر شد و بر اساس آن پژوهشگران تا ۵ خرداد ماه سال جاری فرصت برای ارسال طرح خود دارند. ریاضیات، فیزیک و اخترشناسی، شیمی و مواد پیشرفته، زیست‌شناسی، بیو انفورماتیک و علوم شناختی، علوم زمین (با تمرکز بر مطالعات قطب جنوب و دریاچه خزر)، تاریخ، باستان‌شناسی، قوم‌شناسی و انسان‌شناسی، اقتصاد، زبان‌شناسی و مطالعات فرهنگی، فناوری اطلاعات، سیستم‌های کامپیوتری و هوش مصنوعی، مکانیک و هوافضا مطالعات پیشرفته نفت و گاز حوزه‌های علمی مد نظر در این فراخوان هستند.

البته صندوق برنامه‌های حمایتی دیگری برای گسترش همکاری با سایر کشورها نیز دارد که می توان به همکاری با بنیاد پژوهش آلمان (DFG) و انجمن ترویج علم ژاپن (JSPS) اشاره کرد.

بر اساس تفاهم نامه همکاری منعقد شده بین صندوق و بنیاد علم آلمان ، آن دسته از پژوهشگران ایرانی که با محققان آلمانی ارتباط علمی دارند می توانند با همکاری آنها طرح مشترک تحقیقاتی تعریف کنند و در صورت تایید و تصویب طرح در کارگروه‌های صندوق آن را انجام دهند. این فراخوان محدوده زمانی مشخصی ندارد و هر دو سازمان (صندوق و بنیاد علم آلمان) در تمام ایام سال آمادگی دارند تا پیشنهادهای طرح و کارگاه مشترک پژوهشگران ایرانی و آلمانی را دریافت کنند .

همچنین عضویت صندوق در موسسه بین المللی تحلیل کاربردی سیستم ها و شورای جهانی پژوهش فرصتی دیگر برای توسعه تعاملات با سایر کشورها فراهم کرده است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* حمایت از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برتر سرعت گرفت

* آماده سازی نسل پنجم مخابرات سیار سرعت گرفت

* مشارکت ۱۲ دانشگاه برتر در برنامه پسادکتری ویژه

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات