گسترش همکاری پارک علم و فناوری با معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در حوزه ارتقای مهارت‌های دانشجویان برای ورود…

گسترش همکاری پارک علم و فناوری با معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در حوزه ارتقای مهارت‌های دانشجویان برای ورود…

نشست مشترک پارک علم و فناوری، معاونت فرهنگی و اجتماعی و دبیران انجمن‌های علمی دانشکده/پردیس‌های دانشگاه تهران با حضور دکتر عباس زارعی هنزکی ریاست پارک علم و فناوری، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر محمدعلی زارع چاهوکی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی و دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی  دانشگاه تهران روز شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

این نشست در سه بخش معرفی پارک و برنامه‌های حمایتی آن، ظرفیت انجمن‌های علمی دانشجویی در همکاری مشترک با پارک و در نهایت پرسش و پاسخ و با هدف هم اندیشی در راستای آشنایی با فضای کسب و کار پارک علم و فناوری دانشگاه و حمایت از ایده‌های فناورانه دانشجویان برگزار شد.

دکتر عباس زارعی هنزکی با تاکید بر استقبال پارک از ایده‌های فناورانه دانشجویان و اشاره به اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی در حقیقت سفیران پارک در بخش علمی دانشجویی در دانشگاه هستند گفت :

پارک علم و فناوری دانشگاه در تمامی این سال‌ها تلاش خود را را در راستای بومی سازی چالش‌ها، مشکلات، چگونگی بازتعریف معانی مراکز علم و فناوری برای تطابق این تعاریف با فرهنگ خودمان انجام داده است. و اکنون و در این عصر تکنولوژی و در راستای ایجاد فضای کسب و کار دانش بنیان پارک به دنبال انتقال مهارت نرم به دانشگاه‌‌ها است تا گامی وسیع برای توسعه کشور برداشته شود.

ایشان در ادامه و در خصوص حمایت همه جانبه پارک از ایده‌های خلاق و فناورانه با قابلیت کسب و کار گفت : پارک علم و فناوری در حقیقت سکویی برای تبدیل ایده به کسب و کار است. ایده‌های فناورانه و خلاق در شرایط اقتصادی کنونی در حقیقت ایده‌هایی هستند که علم را به ثروت ملی تبدیل کنند. طرح‌های حمایتی ایجاد شده در پارک علم و فناوری این فضا را فراهم می‌‌کند تا مسیر تبدیل ایده به واقعیت و واقعیت به یک بازار خاص برای ایجاد کسب و کار ثروت‌زا تسهیل شود.


در ادامه این نشست، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با تاکید بر جایگاه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان مرکز ثقل دانشگاه و با اشاره ویژه به اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه پل مهم ارتباطی دانشگاه با اقتصاد و صنعت می‌باشد گفت: آینده دانشگاه‌ها به نگاه‌های خلاق و فناورانه و ارتباط با صنعتی گره خورده است که پارک‌های علم و فناوری مراکز و پل‌های اصلی ارتباطی برای دانشگاه ‌ها در این موضوع می‌باشند. پارک‌ها علاوه بر ایجاد فضای خدمتی در راستای توسعه و رفع مشکلات کشور نمونه‌هایی برای ایجاد فرهنگ کارآفرین شدن و آموزش مهارت ایجاد کسب و کار هستند.

ایشان در ادامه و در خطاب به دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی در راستای حضور و مشارکت قدرتمند انجمن‌ها برای همکاری با پارک علم و فناوری دانشگاه گفت : وجود پارک‌های علم و فناوری به عنوان مراجع حمایتی برای حل بسیاری از مشکلات کشور و همچنین رفع مشکلات حمایتی در بهره‌گیری از ایده‌های فناور بستری ایجاد کرده است تا دغدغه دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی ما از بین برود. انجمن‌ها باید با برگزاری جلسات درون انجمنی، معرفی و ارائه درستی از وجود این حمایت‌ها صورت دهند تا تمامی دانشجویان از این فضای حمایتی آگاه شده و برای مشارکت اقدام نمایند.

معاونت فرهنگی و اجتماعی در همین راستا با همکاری دیگر بخش‌های دیگر دانشگاه و با پیگیری‌های لازم به دنبال آگاهی هرچه بیشتر دانشجویان نسبت به وجود چنین فضاهای حمایتی و در نهایت هدایت آن‌ها به سمت پارک و علم و فناوری دانشگاه برای آشنایی با تبدیل ایده به محصول و فعالیت‌های کارآفرینانه می‌باشد.


در این نشست امین صادقی نماینده دبیران انجمن‌های دانشجویی علمی دانشگاه تهران با ارائه آمار و ارقام مربوط به پیشرفت‌‌های علمی کشور در خصوص چگونگی نحوه همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی به عنوان مجموعه‌های فعال علمی با پارک علم و فناوری خاطر نشان کرد  همانطور که می‌دانیم تولید علم زمانی مفید خواهد بود که باعث پیشرفت و توسعه همه جانبه در کشور شود. با بررسی آمار مربوط به پیشرفت در مباحث علمی در کشور می‌توان دید که با وجود افزایش چشمگیر و حدود ۵۰ درصدی در بخش خروجی‌های آکادمیک علمی در چند سال اخیر میزان بهره ‌وری از آن بسیار کم بوده است.

در راستای رفع این مشکل و با توجه به اینکه حلقه مفقوده موجود میان پارک و انجمن‌ها، چگونگی ورود موثر دانشجویان به پارک‌ها می‌باشد حضور دانشجویان با ایده‌های خلاق در پارک‌های علم و فناوری و در جهت تبدیل ایده به ثروت می‌­تواند الگویی باشد تا بهره‌وری علمی در دانشگاه‌های ما جدی گرفته شود.



    لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

      منبع خبر

      پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

      پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

      پارک علم و فناوری دانشگاه تهران یک پارک علم و فناوری در شهر تهران می باشد

      نظرات