تغییر نام برند چه پیامدهایی خواهد داشت؟

تغییر نام برند چه پیامدهایی خواهد داشت؟

برندهای مطرحی در جهان وجود دارند که در دوره‌ی موفقیت خود، تغییر نام را تجربه کرده‌اند؛ اما این اقدام چه مزایا و معایب را به دنبال دارد؟ با ما همراه باشید. اکوسیستم - دانکینز دوناتز یکی از برندهای بزرگ و معتبر در حوزه غذا است که اخیرا اعلام کرده قصد دارد نام تجاری برند خود را کمی کوتاه سازد و آن را به  دانکین (Dunkin) تغییر دهد. این برند بین مشتریان به خوبی جا افتاده و آنها با این نام ارتباط برقرار کردند. اما واقعا چرا یک برند شناخته شده مثل دانکینز دوناتز باید نام خود را تغییر دهد. دانکینز به عنوان رهبر صنعت دونات در جهان پادشاهی می‌کند، این شرکت هم اکنون با ۱۱۳۰۰ شعبه در سراسر دنیا فعالیت داشته و بالغ بر 60 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است. تغییر نام در چنین شرایطی قطعا به هزینه‌های بسیاری برای اطلاع رسانی به مشتریان دارد. اساسا تغییر نام برند با هدف انتقال مزایا و خصوصیات مثبت یک برند به نام جدید و فراموش کردن خصوصیات و نقاط منفی و ضعف برند صورت می‌گیرد، در بعضی از موارد نیز این تغییر با هدف برقراری ارتباطی نزدیک‌تر با مخاطب و شفافیت بیشتر انجام می‌شود. زمانی برای تغییر نام مناسب است که استراتژی تمرکز شرکت نیز تغییری داشته باشد و مدیران برند بخواهند با یک بلندگو آن را به گوش مخاطبان برسانند. به علاوه اگر بخواهند ارزش برند و مفهوم آن را در ذهن مخاطب تغییر دهند نیز باید به فکر استراتژی تغییر نام برند باشند. به نظر شما تغییر اسم دانکینز دوناتز به دانکین ارزش آفرینی بیشتری برای برند خواهد داشت؟ یا صرفا در راستای ترندهای جدید تغییر نام برندها و کوتاه کردن آنها صورت گرفته است؟ ولی نکته مهم در تغییر نام برندها، پذیرفته شدن آن توسط مشتریان است، بنابراین قبل از تغییر دادن نام یک برند، مدیران آن باید خوب به پیامدهای آن فکر کرده و سپس بر اساس گزینه‌های موجود تصمیم بگیرند.

نظرات