بیت کوین نمی‌تواند با ارزش ذاتی طلا رقابت کند

بیت کوین نمی‌تواند با ارزش ذاتی طلا رقابت کند

به گفته‌ی تحلیلگران اقتصادی بانک گلدمن ساچ آمریکا، بررسی صورت گرفته در مورد معیارهای بیت کوین و طلا، حاکی از برتری طلا برای سرمایه گذاری نسبت به بیت کوین بوده است.

به گزارش اکوسیستم، بانک گلدمن ساچ آمریکا اعلام کرده که طلا به دلیل دارا بودن ارزش ذاتی و ماندگاری نسبت به ارزهای رمزپایه برتری دارند. علیرغم سود نسبی که فلزات گران‌بها دارند، این فلزات در کلاس سرمایه مدرن در بازار بورس قرار می‌گیرند.

هر زمان که بازار دچار بلاتکلیفی شود، قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند و در دراز مدت نیز طلا به علت پایداری رشد تقاضا در بازارهای نوظهور افزایش قیمت خواهد داشت.

کارشناسان اقتصادی گلدمن ساچ بر اساس معیارهایی از جمله ماندگاری، قابلیت حمل، ارزش ذاتی و واحد محاسبه مقایسه‌ای را بین طلا و بیت کوین انجام داده‌اند که نتیجه آن بجز به نفع طلا بوده، بجز در مورد معیار قابل حمل بودن که برتری از آن بیت کوین شد.

اگر چه هر دوی آنها برای ذخیره دراز مدت را دارند، اما بیت کوین به دلیل آسیب پذیر بودن در برابر هک شدن از طریق کیف‌های پول آنلاین، کاربران کامپیوتر یا گوشی‌های هوشمند آسیب پذیر بوده، به همین علت نیز طلا نسبت به بیت کوین در اولویت است.

جابجا کردن شمش‌ها طلا علاوه برداشتن وزن زیاد و هزینه‌بر بودن نیازمند امنیت بالایی نیز می‌باشد. همچنین در بعضی از کشورها از جمله هند واردات طلا مستلزم پرداخت مالیات سنگینی می‌شود، این در حالیست که بیت کوین‌ها خیلی سریع و با هزینه‌ی کمتر قابلیت جابجایی دارند.

در مورد عرضه طلا محدودیت‌ وجود دارد، در نتیجه از این نظر بیت کوین برنده‌ی رقابت می‌شود؛ در عوض طلا در حفظ قدرت خرید عملکرد بهتری داشته و با نوسانات خیلی کمی مواجه است.

افزایش قیمت بیت کوین در سال جاری میلادی حدود ۶۰۰ درصد بوده است، ارزش این ارز رمزپایه در ابتدای سال 2017 میلادی کمتر هزار دلار بوده و پس از گذشت ۱۰ ماه به حدود شش هزار دلار رسیده است.

قیمت طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده، در حالی که مجموع ارزش بیت کوین در جهان در حال رسیدن به ۱۰۰ میلیارد دلار است.

    نظرات