ثبت نام در پانزدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی آغاز شد

پانزدهمین جشنواره ملی فن­‌آفرینی شیخ‌­بهایی، ۲۹ و ۳۰ آبان­ماه سال جاری همزمان با هفته جهانی کارآفرینی برگزار می‌­شود .

به نقل از روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، ثبت‌­نام بخش­‌های مسابقه‌­ای جشنواره پانزدهم، از اول اردیبهشت ماه آغاز شده و مهلت ثبت­‌نام تخفیف­‌دار تا پایان خردادماه و مهلت نهایی نیز پایان تیرماه خواهد بود .

پانزدهمین دوره جشنواره با تغییرات جدیدی از جمله تغییر در نحوه ثبت­‌نام متقاضیان در بخش­‌های مسابقه‌­ای کار خود را شروع کرده است. در این دوره شرکت‌کنندگان با ارائه یک ویدیو پنج دقیقه‌­ای، ثبت نام می‌کنند .

از دیگر تغییرات این دوره می‌­توان به بخش‌­بندی­‌های جدید در کارگروه­‌های مسابقه‌­ای با هدف توسعه دامنه اثرگذاری این جشنواره و نفوذ قدیمی‌ترین رویداد کارآفرینی کشور اشاره کرد .

تغییرات در کارگروه مسابقه‌ای طراحان کسب‌ وکار با نگاه ویژه به جوانان خلاق دارای ایده ­ های نو و تجاری‌­سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاهی صورت پذیرفته است .

تلاش می­‌شود در این بخش، ایده­‌های نویی که قابلیت تجاری‌­سازی آن قابل اثبات است پذیرش شده و مورد ارزیابی قرار گیرد .

در این بخش، الزامی به راه‌­اندازی کسب ­وکار وجود ندارد و صرف اینکه ایده مورد نظر در قالب فایل پاور­پوینت معرفی شده ارائه شود کفایت می‌کند .

بخش جوان نیز با شعار “یک ایده خوب، یک تیم خوب” جهت ایجاد فضای مناسب برای رقابت جوانان برنامه‌­ریزی شده است و شامل شرکت‌کنندگانی می‌شود که سن آن‌ها تا زمان برگزاری جشنواره حداکثر ۲۴سال تمام باشد. (متولدین ۱۳۷۴ و بعدتر از آن)

بخش دانشجویی نیز با شعار “از پایان‌نامه به کسب و کار” با هدف تسهیل و تشویق دانشجویان به تجاری‌­سازی دستاوردهای پژوهشی برنامه‌­ریزی شده است و شامل شرکت­‌کنندگانی می‌­شود که یکی از دستاوردهای پژوهشی خود در دانشگاه‌­ها را با اخذ مجوز از دانشگاه مربوطه تبدیل به طرح کسب و کار کنند .

بخش آزاد نیز با شعار “حل مسایل اساسی و چالش‌های کشور” برنامه‌ریزی شده است و شامل شرکت‌کنندگانی که یا شرایط شرکت در دو بخش جوان و دانشجویی را نداشته و یا علاقه­‌مند به شرکت و رقابت در بخش آزاد هستند می‌­باشد. مخاطبان این بخش شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی هستند که بتوانند امکان­‌سنجی ایده نوآورانه مبتنی بر فناوری خود را ارائه دهند. همچنین طر‌‌‌‌‌ح‌­های معرفی شده به جشنواره در زمان ثبت ­نام نباید تجاری‌سازی (درآمدزایی) شده باشند .

اضافه شدن جایزه فن­آوری صنعت­ ساز دکتر محمود شیخ زین‌­الدین در کارگروه مسابقه‌­ای فن‌­آفرینان از دیگر تغییرات جشنواره پانزدهم بوده است .

سه شرط اصلی شرکت‌ها جهت حضور در این بخش، نوآوری و فناوری در تولید محصول یا ارائه خدمت، عرضه محصول یا خدمت به بازار و تولید ثروت انجام شده باشد و نیز حداقل ۵۱ درصد سهام متعلق به بخش خصوصی باشد .

به علت انجام داوری در شرایط برابر برای شرکت‌ها، داوری در سه بخش شرکت‌های نوپا، رشدیافته و شرکت‌های فن‌آفرین دارای تاثیرات اجتماعی با توجه به تشخیص اعضای کارگروه فن‌آفرینان انجام می‌پذیرد .

شرکت‌های نوپا که عرضه محصول یا خدمات شرکت به بازار از سه سال کمتر باشد، شرکت‌های رشدیافته که عرضه محصول یا خدمات شرکت به بازار از سه سال بیشتر باشد و فن‌آفرینی در حوزه تاثیرات اجتماعی که فن‌­آفرینانی که نوآوری، فناوری و توان اجرایی خود را در خدمت علوم انسانی، فرهنگ، هنر و محیط زیست قرار داده­‌اند یا با استفاده از کسب و کاری که راه‌اندازی نموده‌اند باعث کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی، زیست محیطی و … شده‌اند از جمله بخش‌های این کارگروه هستند .

جایزه فناوری صنعت‌ساز دکتر محمود شیخ زین‌الدین نیز به برترین طرح‌های فناورانه‌ای که به مرحله تولید انبوه رسیده و بر اساس آن خط تولید یا کارخانه ایجاد شده، اعطا خواهد شد .

همچنین این جایزه به منظور گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر محمود شیخ زین‌الدین، معاون فقید نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس پیشین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و رییس جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی و توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بنیان‌گذاری شده است .

نکته مهم و قابل توجه برای شرکت­‌کنندگان جشنواره پانزدهم این است که امکان ثبت­‌نام مستقیم در بخش­ فرصت­‌های سرمایه­‌گذاری به صورت جداگانه وجود ندارد و آن گروه از شرکت‌کنندگان که در یکی از بخش­‌های “طراحان کسب­ وکار” و “فن­‌آفرینان” حداقل امتیازات لازم را کسب کرده باشند به طور مستقیم به بخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری راه پیدا خواهند کرد .

در پایان علاقمندان به حضور در بخش نمایشگاهی و رویدادهای جانبی می‌­توانند پس از مشخص شدن جزییات برنامه‌­های مذکور که از طریق سایت جشنواره به نشانی shtf.ir متعاقبا اعلام خواهد شد اقدام به ثبت‌­نام کنند .

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری همدان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری همدان

    پارک علم و فناوری همدان

    پارک علم و فناوری همدان یک پارک علم و فناوری در شهر همدان می باشد

    نظرات