٤ روش استفاده از علم داده برای بهبود کسب و کار

٤ روش استفاده از علم داده برای بهبود کسب و کار

امروزه تولید اطلاعات بسیار سریعتر شده است و هر کسب و کاری که داده‌ها را دقیق‌تر تحلیل کند، شانس بیشتری برای کسب موفقیت دارد.

اکوسیستم - داده‌های خامی که تولید می‌شوند بسیار سودمند خواهند بود. همه دستگاه‌های متصل به اینترنت، پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی و سوابق جستجوی ما در اینترنت حاوی اطلاعات باارزشی هستند که دائما مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند. شرکت‌ها زیادی این اطلاعات را داده کاوی می‌کنند تا بتوانند کمپین‌های تبلیغاتی موثری را برگزار کنند و برند خود را توسعه دهند. اطلاعاتی که از علم داده‌ها به دست می‌آید بسیار سودمند و ارزشمند است؛ اما علم داده‌ها به دانش تخصصی نیاز دارد؛ به دست آوردن اطلاعات از داده‌های خام مانند این است که بخواهید از سر و صدای پیرامون، موسیقی گوشنوازی تولید کنید؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این موضوع نیازمند مهارت است و صاحب یک کسب ‌و کار با دانش متوسط نمی‌تواند آن را انجام دهد.

اکثر مردم به اشتباه تصور می‌کنند که علم داده‌ها بسیار پیچید است و صاحبان کسب و کار نیز فکر می‌کنند این علم به زمینه کاری آنها مربوط نمی‌شود؛ اما حقیقت این است که هر کسب و کاری به علم داده‌ها نیاز دارد و هر چه ارتباط برند با مشتری‌ها بیشتر می‌شود، اهمیت آن نیز بیشتر خواهد شد.

علم داده‌ها همانند یک سلاح مخفی برای کسب و‌کارها است و زمانی که کارآفرین از کاربردهای بی‌شمار آن اطلاع پیدا کند، می‌توانید آن را در جنبه‌های مختلف کسب و‌ کار خود اعمال کنید. در ادامه چها روشی که علم داده‌ها می‌تواند به کسب و کارها کمک کند را بررسی می‌کنیم.

جذب مشتری بیشتر

علم داده‌ها چشم انداز خوبی از فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی را به شما می‌دهد. روش‌های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد، اما هر کدام از این روش‌ها برای نوعی از کسب و کارها مناسب است، نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها به کارآفرین کمک می‌کند که روش بازاریابی مناسب کسب و کار خود را برگزیند و به این ترتیب منابع مالی و انسانی خود را روی روش‌های اثر گذارتر هزینه کند. می‌توان بخش کوچکی از درآمد شرکت را برای استخراج داده‌های مفید در نظر گرفت و درآمد شرکت را از این طریق افزایش داد.

تعیین مخاطبان هدف

داده‌ها اطلاعات جامع‌تر و مفیدتری از تعداد کلیک‌های تبلیغاتی را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند. اطلاعات به دست آمده ارزشمند هستند، ولی اینکه چه کسی روی تبلیغات ما کلیک می‌کند بسیار مهم‌تر است. در حقیقت داده‌ها تصویری از مشتری‌ها را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند و بزرگ‌ترین هواداران یک برند را مشخص می‌کنند. بطور مثال مادران خانه‌دار، عاشقان تکنولوژی، کارمندان شرکت‌های مالیاتی ۳۲ تا ۴۶ سال که فرزندان جوان دارند، نمونه‌هایی از جامعه هدف یک برند هستند. داده‌ها می‌توانند هر جزئیاتی که مدنظرتان است را شامل شوند. وقتی یک کسب و کار مخاطبان خود را بشناسد، قادر خواهد بود خدمات بهتر و مفیدتری را ارائه دهد.

یافتن افراد مناسب برای استخدام

داده‌ها فقط برای پیدا کردن و ترغیب مشتری‌ها بکار نمی‌رود؛ بلکه برای استخدام نیروی جدید نیز مفید خواهد بود. این روزها کارشناسان داده با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین می‌توانند بهترین افراد را برای شغل مورد نظر شناسایی کنند؛ به علاوه می‌توانند با استفاده از جستجو کردن کلمات کلیدی به رزومه‌های آنلاین دسترسی داشته باشند و فرد مورد نظر خود را پیدا کنند. مطالعه هزاران درخواست شغلی و رزومه‌هایی که ارسال شده است را فراموش کنید، تحلیل داده‌ها می‌تواند این کار را راحت‌تر انجام دهد.

تعیین هدف برای آینده

تحلیل داده‌ها کمک می‌کنند که میزان اثر گذار بودن کارمندان خود را اندازه‌گیری کنید. ابزارهایی مثل Toggl این امکان را فراهم می‌کنند که دریابید هر کارمند چه مقدار زمان برای انجام کارها سپری کرده است. به این ترتیب هر ۳ ماه می‌توانید شاخص کلیدی عملکرد (KPI) شفاف‌تری بگیرید و مطمئن شوید که کارمندتان بهترین عملکرد را دارند.

نرم‌افزار 15Five نیز یکی دیگر از ابزارهایی است که به مدیران کمک می‌کند که با صرف زمان اندکی، به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنند. روش کار از این قرار است که کارمندان هر هفته به مدت ۱۵ دقیقه به سوالات، پاسخ می‌دهند و سپس مدیران به مدت ۵ دقیقه به پاسخ‌ها را بررسی خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که یک نیروی کار به اندازه کافی عملکرد خوبی دارد یا خیر.

اگر تا کنون از علم داده‌ها استفاده نکرده‌اید، بهتر است هر چه زودتر به فکر استفاده از آن باشید تا بتوانید چشم انداز بهتری از موقعیت کسب و‌کار خود داشته باشید و موفقیت آن را ضمانت کنید. به یاد داشته باشید که شرکت‌های زیادی از این علم استفاده می‌کنند و این احتمال وجود دارد که رقبا از شما نزدیک‌تر باشند.

    نظرات