خانه استارتاپ اهواز افتتاح شد

خانه استارتاپ اهواز افتتاح شد

به گزارش مرکز ارتباطات و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری ستاری که امروزبه استان خوزستان سفر کرده است با حضور در مراسم افتتاح خانه استارتاپ اهوازگفت:محیط مناسب زمینه ساز پرورش دانشمندان بزرگ است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد:در خانه استارتاپ اهواز در دل پارک علم و فناوری خوزستان، محیطی فراهم شده است تا ایده پردازان، متخصصین و سرمایه گذاران در حوزه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدلی از کسب و کار خود را بسازند و محصول یا خدمت خود را به بازار تجاری عرضه کنند.

رونق زیست بوم دانش بنیان نیازمند عزم و همدلی همه بخش های استانی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفر به استان خوزستان در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید نبی‌الله موسوی‌فرد، تبدیل اقتصاد و فرهنگ کشوراز نفت‌محور و خام فروشی به جوان محور و نوآور را بحث اصلی اقتصاد دانش بنیان و اولویت اصلی تلاش های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و گفت: بیش از ۴ونیم میلیون دانشجو ظرفیتی است که راه را برای رسیدن به این هدف هموار می کند. شرکت های دانش بنیان در حوزه‌های پیشرفته فناوری فعالیت می کنند و به دستاوردهایی رسیده‌اند که کشور را در مدار توسعه و پیشرفت قرار می‌دهد.

وی با بیان این‌که به کمک شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی، بخشی از چالش اشتغال و ارزش‌آفرینی حل شده است تاکید کرد: باید برای حل معضل اشتغال جوانان تحصیل کرده، اقتصاد دانش بنیان را ستون اصلی خود قرار داده و زمینه بروز و شکوفایی این نوآوری را فراهم کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که شرکت های دانش بنیان و استارتاپی بهانه ای برای بازگشت  جوانان خلاق مستعد و نخبه به استان و محیط بومی خود است، اظهار کرد: برای ماندگار شدن جوان های خلاق و تحصیل کرده، بخش های مختلف استان باور کنند این جوانان و خلاقیت هایشان ارزنده ترین سرمایه استان است و برای فراهم کردن محیط مساعدو شکوفایی این نوآوری‌ها کمر همت ببندند. در گام نخست باید تمامی بخش های جامعه هم‌دل و همراه با یکدیگر از جوان خلاق و کارآفرین حمایت کنند.

ستاری ابراز کرد: برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان برنامه های جدی داریم و در حالی که اکنون بیش از ۹۷ درصد داروها توسط شرکت های دانش بنیان داخلی تامین می شود، تامین کالاهای دانش‌بنیان و برخوردار از فناوری‌های پیشرفته، در دستور کار امسال این شرکت‌ها است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، با بیان این‌که یکی از چالش های جدی کشورهای متکی به درآمدهای حاصل از خام فروشی، فرهنگ وابستگی است، افزود: در چنین جوامعی، عمدتا آمال و آرزوی جوانان را تا حد استخدام تنزل پیدا می‌کند و ارزش واقعی نوآوری جوان خلاق به حاشیه می‌رود. شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، در خط مقدم مبارزه تمام عیار با این فرهنگ ایستاده‌اند.

ستاری از اهمیت وجود یک زیست‌بوم برای تسهیل فعالیت این کسب و کارها و ظهور دوباره جایگاه والای کارآفرین گفت و ادامه داد: برتری کشورمان بر خلاقیت ها و نوآوری هایمان استوار است؛ هیچ کدام از دانشمندان برجسته کشور ما که تاریخ‌ساز و ماندگار شدند با تکیه به درآمدهای نفتی ظهور و بروز پیدا نکردند بلکه محیطی مساعد، زمینه ساز پرورش و ماندگاری چنین دانشمندانی بوده است؛ بر همین اساس، در سال‌های اخیر، به طور جدی بر روی شکل گیری این زیست بوم کار کردیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ماحصل این تلاش را رونق اقتصاد دانش‌بنیان به کمک بیش از ۴هزار شرکت دانش بنیان و ۶هزار استارتاپ دانست و گفت: نسل تازه ای از کارآفرینان به بازار تزریق شدند که ساختارهای کم رمق و قدیمی را متحول کردند. فعالان جوان و خلاق این کسب و کارها، در هر شرایطی توانسته اند خود را با مشکلات و سدهای موجود، وفق دهند و کار استارتاپی و دانش بنیان خود را پیش ببرند.

به گفته وی، شرکت هایی وجود دارند که توانایی شان بیش از ۱۰۰ برابر شده و تعداد این شرکت های رو به افزایش است؛ اما رونق و فزونی این دست کسب و کارها، به شناخت جامعه از اهمیت کارآفرین و همراهی صنایع و سرمایه گذاران سنتی با نوآوری ها بستگی دارد.

خودباوری و هویت ارمغان شرکت‌های دانش‌بنیان است

در این دیدار، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان به نقش ویژه انقلاب اسلامی در هویت بخشی و خودباوری اشاره کرد و گفت: امام خمینی با یک عزم ارزنده این خودباوری را به خوبی در جامعه متبلور می کند. ایران دارای پیشینه‌ای درخشان در علم، دانش و نوآوری است؛ شیخ الرییس بوعلی سینا به عنوان تنها یک نمونه از افتخارآفرینان کشورمان، قرن ها را متحول می کند؛ هرجا که هویتمان را باور داشته ایم و به خودباوری رسیدیم، از وجود و توانمندی‌های دانشمندان و بزرگان برجسته برخوردار بودیم.

حجت‌الاسلام  موسوی‌فرد، کم‌رنگ شدن خودباوری و هویت فردی را عارضه ای فرهنگی و نیازمند اصلاح دانست و گفت: تصوری به جوانان القا شده است که بر مبنای آن، اشتغال پایدار فقط در استخدام دولتی خلاصه می شود. باور جوانان بر این است که مدرک برابر با اشتغال است و فکر می کنم باید این رویه تغییر پیدا کند. کم توجهی به مراکز علمی و دانشگاهی به واسطه سرخوردگی ناشی از عدم اشتغال با وجود اخذ مدرک ایجاد شده است. باید با فرهنگ سازی و برگزاری یک دوره عمومی ، جوان را از ضرورت های حرکت در مسیر کارآفرینی و اشتغال آگاه کرد.

وی با تاکید بر این که شرکت های دانش بنیان می تواند در باور به خویشتن و هویت ملی و اسلامی اثرگذار باشد، اظهارکرد: شرکت های دانش بنیان با اشتغال پایدار و ثروت آفرینی خود می توانند این فرهنگ را ترویج کنند که اشتغال پایدار، در توسعه کسب و کارهای متکی به خلاقیت جوانان در حوزه های مختلف است.

وی ادامه داد: در همین استان در بخش کشاورزی تجربه های موفقی صورت گرفت که الگوبخش دیگر جوانان شد. اگر بتوانیم در حوزه های گوناگون الگوهای موفقی را به صورت پایلوت ایجاد کنیم که جوانان را به سوی ایجاد بنگاه های زودبازده ترغیب کند قطعا در رونق اشتغال استان موفق خواهیم بود. امیدواریم از ظرفیت مجموعه شرکت های دانش بنیان به نحو احسن استفاده کنیم.

۴۰۰ شرکت در حوزه صنایع خلاق فعالیت می‌کنند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه این سفر به پارک علم و فناوری خوزستان رفت و از دستاوردهای فعالان دانش بنیان و فناور مستر در این پارک بازدید کرد.

در این بازدید فعالان فناور مستقر در پارک علم و فناوری خوزستان، دستاوردهایشان را در حوزه های گوناگون فناوری، به معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و استاندار خوزستان معرفی کردند. این پارک علم و فناوری با شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور فعال پارک علم و فناوری خوزستان، محصولات و خدمات فناورانه خود را در نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع پزشکی حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری های زیستی، الکترونیک، لیزر و برق تجاری سازی کرده اند. این مرکز رشد ۶ زیرمجموعه  زیر نظرخود دارد و بیش از ۱۷۰ شرکت دانش بنیان را مستقر کرده است. این واحدها در طول ۶سال فعالیت پارک، بیش از یک و نیم میلیون دلار صادرات داشته اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به اینکه توسعه و تجاری سازی علوم از نگاه اقتصاد دانش بنیان، در قالب شرکت‌ها اتفاق می‌افتد،‌ اظهار کرد: در همین راستا برنامه حمایت از شرکت‌های خلاق را اجرایی کردیم و اکنون بیش از ۴۰۰ شرکت خلاق خدمت و محصولاتشان را تجاری سازی کرده اند.

ستاری گفت: توسعه علوم انسانی به معنای تجاری سازی آن است و جایگاه نهم زبان فارسی در فضای مجازی به کمک استارتاپ‌های این حوزه، فرصتی ارزشمند برای ترویج و رونق زبان فارسی ایجاد کرده است.

پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات