ایلان ماسک: کارآفرینی مانند ایستادن بر لبه پرتگاه است

ایلان ماسک: کارآفرینی مانند ایستادن بر لبه پرتگاه است

در دنیای کسب و کار امروز که تب داغ استارتاپ همه‌گیر شده است، ایلان ماسک معتقد است که کارآفرینی مانند ایستادن لبه پرتگاه است و اشتیاق به تنهایی کافی نیست.

اکوسیستم - ایلان ماسک فرد کم حرفی است و در برابر منتقدان اغلب ترجیح می‌دهد سکوت کند و دستاوردهایی که کسب کرده است به جای او سخن بگویند.

بنیانگذار تسلا و اسپیس ایکس بیش از آنچه که باید در معرض انتقاد قرار گرفته است و منتقدان معمولا تلاش می‌کنند که این کارآفرین آینده نگر را دلسرد کنند؛ ولی ماسک پاسخ آنها را با موفقیت‌هایش می‌دهد، نتایج غیر‌ ممکنی که زبان منتقدان را کوتاه می‌کند و آنها را انگشت به دهان می‌گذارد.

در طی بازدید دانشجویان دانشگاه دراپر از کارخانه تسلا، یکی از دانشجویان از ایلان ماسک پرسید که به عنوان یک کارآفرین بزرگ چه توصیه‌ای برای جوانان مشتاق به کارآفرینی دارد؟ وی گفت: راه اندازی یک استارتاپ همانند خوردن شیشه و ایستادن بر لبه پرتگاه است؛ فقط در شرایطی به دنبال آن بروید که مجبور باشید، در غیر این صورت نصیحت من این است که کارآفرینی را فراموش کنید.

اگر چه در نگاه اول این پاسخ شاید اشتیاق جوانان را سرکوب کند اما در حقیقت اینطور نیست و اگر با دقت به جواب ماسک توجه کنیم، مطالب بیش‌تری را درمی‌یابیم. یکی از دانشجویان حاضر پاسخ او را اینگونه تعبیر کرد: در مورد شکوه کارآفرینی در رسانه‌ها بیش از اندازه اغراق شده است. در اکثر مواقع اداره کردن یک کسب و کار نوپا بسیار سخت و طاقت فرسا است و شاید بسیاری از ما آمادگی آن را نداشته باشیم. اکثر ما از کارآفرینی بیشتر رویای آن را در سر داریم تا اینکه برنامه و عزم جدی داشته باشیم.

در حقیقت فضای کارآفرینی شامل سختی‌ها و شکست‌های زیادی است؛ پذیرش ریسک‌های بزرگ و تلاش‌های خستگی ناپذیر برای نتیجه‌ای که لااقل تا یک سال قابل درک نیست، کار راحتی نخواهد بود و به اراده‌ای قوی احتیاج دارد. افراد زیادی توان تحمل این سختی را ندارد و در مسیر کارآفرینی به سرعت ناامید خواهند شد. اگر قرار است با موج‌های منفی اطرافیان دلسرد شوید و راه اندازی کسب و کار خود را به زمان دیگری موکول کنید، این یعنی هنوز آماده‌ نیستید. کارآفرینان بزرگ همواره ذخایری از انگیزه‌های درونی دارند که مانع از تسلیم شدن آنها در برابر سختی‌ها و حرف‌های دلسرد کننده می‌شود. برای کارآفرین شدن، ابتدا باید شخصیت مناسب آن را داشته باشید.

اگر شما فردی هستید که واقعا انگیزه‌های درونی زیادی برای راه‌اندازی کسب و کار دارید، این توصیه می‌تواند برای شما انگیزه‌ای را به وجود آورد که ثابت کنید ایلان ماسک اشتباه می‌کند. در حقیقت این توصیه ایلان ماسک خدمتی برای کارآفرینان است که خود را برای مواجه با مشکلات بزرگ آماده کنند.

    نظرات