چه عاملی منجر به منحصر به فرد شدن یک کسب و کار می شود؟

چه عاملی منجر به منحصر به فرد شدن یک کسب و کار می شود؟

اغلب صاحبان کسب و کارها، تصور می کنند، کسب و کار آن ها به واسطه تولید محصولاتشان و یا خدماتی که ارائه می دهند، منحصر به فرد است. اما واقعیت این است که چیزی که باعث منحصر به فرد شدن یک کسب و کار می شود، محصولات و تولیدات آن نیست بلکه چیزی که یک کسب و کار را انحصاری و منحصر به فرد می سازد، مربوط به فرهنگ و روابطی است که در آن کسب وکار وجود دارد.

به گزارش اکوسیستم، اغلب کسب و کارهایی که راه اندازی می شوند، دارای نمونه های مشابهی هستند. در واقع از هر نوع کسب و کار راه اندازی شده می توان چندین نمونه نام برد که همگی تولیدات مشابهی دارند و همیشه منتظرند تا مشتریان کسب وکار دیگر را از آن خود کنند. غالب صاحبان کسب و کار تصور می کنند محصولاتی که به بازار ارائه می کنند از همه لحاظ خاص است، اما واقعیت این است که این چنین نیست. اگر فردی تمام تلاش خود را انجام دهد و تمام تمرکز خود را بر روی تولید محصول منحصر به فردی قرار دهد آن گاه نمی تواند به سایر جنبه های راه اندازی کسب و کار که تاثیر بسیار زیادی در منحصر به فرد بودن کسب و کار دارند، توجه نماید. هر فردی می تواند محصولی را برای فروش به سایرین تولید نماید اما چیزی که در این میان بسیار مهم است، داشتن روابطی است که باعث می شود تا مشتریان و خریداران آن محصول را پیدا کرده و محصولرا به آن ها ارائه نماید.

نکته مهم دیگری که صاحب کسب و کار باید به آ توجه داشته باشد این است که هر فرد می بایست مشتریان بالقوه خود را شناسایی نماید. اخیرا در نیویورک، رویدادی برگزار شده است که در آن از یکسری گروه های کوچک تجاری که محصولاتی را تولید و به مشتریان عرضه می کرده اند، تقدیر و قدر دانی شده است. در این میان یکی از تولید کنندگان که توانسته بود برند خود را به خوبی به سایرین بشناساند، در خصوص روزهای ابتدایی راه اندازی کسب و کار خود سخنرانی کرد و اینکه چگونه توانسته بود کسب و کار خود را به این درجه از موفقیت برساند به نکات قابل توجهی اشاره کرد. این کار آفرین که صاحب کسب و کار Hed Cycling بود، توانسته بود با سرمایه گذاری شخصی به نام لانس آرمسترانگ، در طول سال 200 دلار سود داشته باشد. بعد از آن بود که مدیر این شرکت سعی کرده بود تا روابط خود را برای بالاتر بردن تعداد مشتریان خود گسترش دهد. او تلاش کرده بود تا ابتدا مشتریان بالقوه خود را شناسایی کند و سپس راه های برقراری ارتباط با آن ها را پیدا کند. او همچنین در کنار محصولات خود به مشتریان، به آن ها خدمات و سرویس های مختلفی را برای جلب نظر مشتریان خود ارائه کرده است.

برقراری ارتباط به مشتریان یکی از مهم ترین موارد برای منحصر به فرد کردن یک کسب و کار است. تصور کنید یک مدیر مشهور رستورانی برای برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان خود که در طول روز در سراسر سالن غذا خوری رستوران قدم می زند و از مشتریان خود در خصوص میزان رضایت آن ها از غذا سوال می پرسد. به این ترتیب او می تواند توسط ارتباط تنگاتنگی که با مشتریان خود دارد، از نظرات آن ها در خصوص سرویس و غذای ارائه شده با خبر شود و همچنین میزان رضایت مشتریان از غذاهای خود را نیز بسنجد.

از نظر بسیاری از کارشناسان، نکته مهم در موفقیت و منحصر به فرد بودن یک کسب و کارف تعامل با مشتری است. در واقع یک صاحب کسب و کار موفق باید بتواند به غیر از فروش محصول به مشتریان، رابطه مناسبی را با مشتریان خود برقرار کند. در واقع باید کاری کند که مشتری احساس کند برای خرید از محصول دعوت شده است و رضایت او اولین و مهم ترین اصل در تولید و ارائه محصول برای شرکت ارائه دهنده وبده است.

یکی از دلایلی که باعث شده است تا شبکه های اجتماعی بتوانند برای معرفی محصولات و فروش آن ها منبع موفقی به حساب بیایند همین ایجاد رابطه و تبادل نظر میان مشتری و ارائه دهنده محصول یا خدمات است. در واقع این شبکه های اجتماعی راهی هستند که به واسطه آن ها مشتری و صاحب کسب و کار می توانند بدون وجود فیلترهایی با یکدیگر رابطه برقرار نمایند.

در واقع شبکه های اجتماعی ابزاری هستند که می توانند به صاحب کسب و کار برای با خبر شدن از خواسته مشتری و اختیاجات آن کمک نمایند. یک صاحب کسب وکار موفق کسی است که از ایجاد و برقراری ارتباط با مشتری خود به هیچ عنوان هراسی ندارد و همواره به دنبال برقراری نزدیک ترین نوع ارتباط مناسب با مشتری خود است.

    نظرات