زمینه تعامل استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌های ایران و سنگاپور فراهم شد

زمینه تعامل استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌های ایران و سنگاپور فراهم شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دردیدار معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با نماینده ویژه وزیر خارجه سنگاپور و مدیران وزارت صنعت و بازرگانی این کشور به محورهایی از جمله راه کارهای اجرایی مشترک جهت برقراری ارتباط و تعامل استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان توانمند ایرانی با شرکت های متناظر سنگاپوری،نحوه گذار ایران و سنگاپور از اقتصاد سنتی به اقصاد دانش بنیان و تجربیات ایران در استفاده از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور پرداخته شد .

در ادامه این نشست سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به این موضوع که کشور سنگاپور در سال های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است گفت : ما آمادگی کامل برای همکاری در زمینه توسعه فناوری و نوآوری و سرمایه گذاری مشترک در حوزه تحقیقات و پروژه های کاربردی را با کشور سنگاپور و تمامی کشورهای جنوب شرق آسیا داریم.

ستاری با اشاره به این موضوع که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون پروژه های مشترک فناوری و تحقیقاتی موفقی با کشورهای چین و روسیه داشته است، گفت: امسال ۲۸ پروژه کاربردی با چین تعریف شده است.

وی ضمن اشاره به طراحی و اجرای پلتفرم همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور از تجارب مشابه کشور چین در جذب متخصصان و محققان چینی مقیم امریکا در قالب برنامه هایی چون ۱۰۰ talent program و talent program ۱۰۰۰ گفت : هرساله در سفر به نیویورک و همراهی با رئیس جمهوری با تعدادی از متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور نشست هایی را با هدف معرفی ظرفیتهای موجود در کشور داریم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت :طی ۴ سال گذشته بیش از هزار و۲۰۰نفر از برترین متخصصان و کارآفرینان ایرانی از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا در قالب برنامه مذکور همکاری خود را با کشور آغاز کرده و تاکنون بیش از ۸۰ استارتاپ موفق توسط آن ها تاسیس شده و حدود دو هزار و ۴۰۰ نفر متخصص و فارغ التحصیل داخلی در آن مشغول به کار هستند.

گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش بنیان

وی همچنین به نحوه گذار هردو کشور از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت :اقتصاد سنتی نمی تواند در مقابل استارتاپ ها مقاومت کند و با حضور جوانان متخصص و با انگیزه در اکوسیستم کارآفرینی ایجاد شده توسط معاونت در حال گذار از اقتصاد مبتنی بر منابع زیر زمینی به سمت اقتصاد دانش بنیان هستیم.

ستاری درباره این که ایران برای حل مشکلات صادرات محصولات خود چه راهکارهایی را در پیش گرفته است، گفت: به نظر ما شرکت های دانش بنیان می توانند با چالش تحریم ها مبارزه کنند و ما می توانیم با کمک کشورهای همسایه و ایجاد شبکه استارتاپی از این چالش عبور کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان به همکاری در زمینه تجارب سنگاپور در حوزه سیاستگذاری های حاکمیتی اشاره کرد و گفت : باید از تجارب مشترک دو کشور در جهت توسعه فناوری و نوآوری و پیشرفت اقتصاد دو کشور استفاده شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره چگونگی ایجاد اکو سیستم کارآفرینی در ایران توسط هیات سنگاپوری گفت:کمک به ایجاد زیرساخت و سیاستگذاری در حوزه کمک به استارتاپ‌ها همچون ایجاد مراکز نوآوری، کارخانه نوآوری و حمایت از پارک‌های فناوری که منجر به ایجاد بیش از ۵۰۰ شرکت فعال در حوزه های مختلف از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی و فناوری در کنار دانشگاه شریف بوده از جمله اقداماتی است که برای ایجاد این اکو سیستم انجام شده است .

وی درادامه گفت : در اصل ما زیرساخت های لازم را به عنوان دولت برای این شرکت ها فراهم کرده ایم و تمرکز ما بر روی سرمایه نیروی انسانی و مغز افراد مستعد بوده است چراکه این نیروهای جوان می توانند چهره شهر را تغییر دهند.

ستاری درباره آینده اجلاس نوآوری آسیا و اقیانوسیه ( APIF )گفت:هدف اصلی شبکه سازی با کشورهای عضو APIF در حوزه های نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان است و در ادامه برای تقویت روابط با کشورهای آسیای شرقی تلاش خواهیم کرد.

همکاری در جهت تقویت اقتصاد دو کشور

زین العابدین نماینده ویژه وزیرکشور سنگاپور نیز در این جلسه اظهار کرد : فضای اقتصادی و اکو سیستم ایجاد شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران بسیار ارزشمند است و با توجه به چالش های سنگاپور در حوزه منابع انسانی و همکاری با کشورهای همسایه،دو طرف می‌توانند با همکاری با یکدیگر راه حل‌های مشترکی پیدا کنند.

وی با اشاره به تمایل کشور سنگاپور به همگرایی بیشتر با ایران در قالب اتحادیه آ.سه.آن گفت : با توجه به ارائه بسته پیشنهادی ده گانه برنامه ایران برای همکاری با اتحادیه آ.سه.آن به خصوص بسته پیشنهادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنوان" پروژه طراحی و پیاده سازی شبکه آزمایشگاهی اتحادیه کشورهای آسیایی "از این معاونت دعوت می شود تا در اجلاس بعدی که در شهریور ماه جاری در کشور سنگاپور برگزار می شود حضور یابد.

پایان پیام /۲۶

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات