زنان صاحب کسب‌و‌کار چگونه می‌توانند موفق به کسب امتیاز قراردادهای دولتی شوند؟

زنان صاحب کسب‌و‌کار چگونه می‌توانند موفق به کسب امتیاز قراردادهای دولتی شوند؟

زنان فعال در زمینه کسب‌و‌کار و تجارت در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند؛ اما گاهی اوقات در کسب امتیاز قراردادهای دولتی با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند که در ادامه قصد داریم راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن این مشکل ارائه دهیم.

اکوسیستم- زنانی که به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف هستند، حتی در دنیای امروز هم با موانع زیادی روبرو هستند و فرصت‌های زیادی در اختیار آن‌ها گذاشته نمی‌شود. این معضل حتی در کشورهای جهان اول مانند آمریکا نیز به چشم می‌خورد. در گذشته در آمریکا قانونی بود که بر اساس آن باید تقاضای وام از سوی زنان برای آغاز کسب‌و‌کار، به امضای یک مرد هم می‌رسید؛ اما خوشبختانه این قانون 29 سال گذشته در این کشور لغو شد.

امروز زنان آمریکایی که به دنبال راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای مختلف هستند، با استفاده از منابع در اختیار خود، توانسته‌اند پیشرفت‌های زیادی به دست آورند؛ اما همچنان در قراردادهای دولتی نادیده گرفته می‌شوند و بر خلاف برنامه‌هایی همچون برنامه WOSB که توسط دولت فدرال برای حمایت از راه‌اندازی تجارت‌های خرد توسط زنان و برطرف کردن مشکلات آن‌ها در این زمینه ایجاد شده است، مرد‌سالاری برای این دسته از زنان آمریکایی پس از گذشت چندین دهه همچنان معضل بزرگی است و این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌خورد که 73 درصد از متصدیان سمت‌های دولتی و عمدتا سیاسی، به‌راحتی موفق به کسب امتیاز قراردادهای دولتی می‌شوند.

دولت فدرال آمریکا هر ساله 500 میلیارد دلار صرف قراردادهای بخش خصوصی می‌کند و 23 درصد از این بودجه به راه‌اندازی تجارت‌های خرد اختصاص داده می‌شود؛ بنابراین زنان فرصت خوبی دارند تا در این میان به موفقیت‌های کوچک و بزرگی دست پیدا کنند؛ اما همانطور که گفتیم زنان در قراردادهای دولتی نادیده گرفته می‌شوند و تمایل دولت به واگذاری این قراردادها به متصدیان مشاغل دولتی و سیاسی، عرصه را برای زنان صاحب کسب‌و‌کار تنگ می‌کند. طبق گزارش منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی آمریکا، احتمال کسب امتیاز قراردادهای دولت فدرال توسط شرکت‌های کوچکی که تحت مدیریت زنان قرار دارند، 21 درصد از شرکت‌های مشابه کمتر است.

با وجود اینکه راه‌حل ساده‌ای برای مقابله با این مشکل وجود ندارند، اما زنان صاحب شرکت‌های کوچک می‌توانند با راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای با این مشکل مقابله کنند؛ به‌عنوان‌مثال آن‌ها می‌توانند با وام گرفتن شرکت‌های بزرگ دیگر را نیز بخرند و با این کار صلاحیت‌های لازم برای بردن مزایده‌های دولتی را به دست آورند یا رابطه خود با آژانس‌های دولتی را تثبیت کنند و سرعت افزایش سود را به میزان زیادی بالا ببرند. مدیریت درست منابع مالی هم می‌تواند فرصت خوبی برای شرکت‌های کوچک تحت مالکیت زنان فراهم کند تا زنان امتیاز قراردادهای دولتی را از آن خود کنند.

به‌عنوان‌ مثال ممکن است چنین شرکت‌هایی موفق به کسب امتیاز قراردادهای دولتی شوند، اما ممکن است مدیران این شرکت‌ها پول لازم برای اجرا و مدیریت آن‌ها را نداشته باشند. این شرکت‌ها باید منابع مالی لازم برای تأمین حقوق کارمندان و سایر هزینه‌ها را در اختیار داشته باشند. همچنین منابع مالی باید برای خرید وسایل و تجهیزات ضروری، کافی باشد و این تجهزات از شرکت‌های تأمین‌کننده‌ای تهیه شوند که بهترین شرایط و قیمت را ارائه دهند. مساله دیگری که این شرکت‌ها باید به آن توجه زیادی داشته باشند، محاسبه میزان خطر در سرمایه‌گذاری برای اجرای قراردادها است و باید اطمینان حاصل کنند که سرمایه آن‌ها باز می‌گردد.

نکته مهم در رابطه با تأمین مالی

زنان در تأمین منابع مالی مورد نیاز خود در مقایسه با مردان با مشکلات بسیار بیشتری مواجه هستند. در ضمن کسری بودجه و عدم تامین منابع مالی به میزان لازم، می‌تواند محدودیت‌های زیادی برای شرکت‌ها ایجاد کند و مانع رشد و موفقیت تجارت‌های خرد زنان شود.

 

    نظرات