آیا هنوز می توان از تکنیک های قدیمی بازاریابی استفاده کرد؟

اگرچه بازاریابی کار دشواری است و تمام کسب و کارها به دنبال روش‌های جدیدی برای بازاریابی هستند، ولی بعضی از تکنیک‌های قدیمی بازاریابی همچنان کارایی دارند.

اکوسیستم - با همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند، شیوه‌های بازاریابی دیجیتال نیز با سرعت بالایی تغییر کرد. از کمپین‌های ایمیلی تا تبلیغاتی که در سایت‌ها درج می‌شوند، حاکی از آن است که رویکردهای دیجیتال سهم عمده‌ای از بازاریابی را به خود اختصاص داده‌اند؛ از اینرو اکثر بازاریاب‌ها اعتقاد دارند که شیوه‌های سنتی دیگر کارآمد نیستند. بر پایه نظرسنجی وب‌سایت Econsultancy در سال ۲۰۱۶، فقط ۲۲ درصد کسب و‌ کارها توانسته‌اند نتیجه خوبی از تکنیک‌های بازاریابی خود بگیرند. تفاوت بین کمپین‌ها و نرخ تبدیل حاکی از آن است که بازاریابی دیجیتال محدودیت‌های بسیاری دارد.

کمپین‌های ایمیلی که به آنها قهرمان بازاریابی دیجیتال می‌گویند، فقط در شرایطی که مخاطب داشته باشند موفقیت آمیز خواهند خواهند بود. ۷۸ درصد مشتری‌ها اشتراک ایمیل خود را لغو می‌کنند، زیرا تمایل ندارند که در طول روز پیام‌های اضافه دریافت کنند. تبلیغات پاپ‌آپ نیز همانند دو سال گذشته مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و ۹۱ درصد مردم اعتقاد دارند این تبلیغ‌ها نه تنها مفید نیستند بلکه باعث مزاحمت برای افراد می‌شوند. مخاطبان ترجیح می‌دهند تبلیغاتی ببینند که نظرشان را به خود جلب کند نه اینکه از آنان بخواهد به تبلیغات توجه کنند. بازاریابان معتقد هستند که باید نیازهای مشتریان را برآورده کنند؛ ۸۰ درصد از بازاریابان گفته‌اند که تلاش‌های‌شان تا حدی اثرگذار بوده است و می‌توانند بهتر از این عمل کنند؛ بازاریاب‌ها می‌توانند به منظور جذب مخاطب و ایجاد رابطه با آن‌ها به ریشه‌های بازاریابی برگردند و از تکنیک‌های قدیمی استفاده کنند. این روش‌ها پیش‌تر کارایی خود را نشان داده‌اند. در ادامه پنج تکنیک قدیمی بازاریابی که هنوز کارایی دارند شرح داده می‌شود.

تابلوهای تبلیغاتی

یکی از تکنیک‌های قدیمی بازاریابی که هنوز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، تابلوهای تبلیغاتی است. تابلوهای تبلیغاتی از قرن‌ها پیش مورد استفاده بوده‌اند، از سندان‌های قدیمی (ابزاری که آهنگران، آهن گداخته را روی آن می‌کوبیدند) مقابل در آهنگری‌های قرن ۱۵ تا تابلوهای چشمک‌زنی که امروزه مشتری‌ها را به سوی فروشگاه‌ها جذب می‌کنند.

شرکت‌های تبلیغاتی زیادی در این زمینه فعالیت دارند و می‌توانند در طراحی تابلوهای تبلیغاتی به کسب و کارها کمک کنند.

تبلیغ‌کنندگانی با لباس مبدل

یکی از روش‌های قدیمی در بازاریابی، استفاده از افرادی است که بیرون فروشگاه با لباس‌هایی مبدل می‌ایستند و توجه رهگذاران را جلب می‌کنند. این تکنیک هنوز عملکرد خوبی دارد؛ زیرا از طرفی خیلی سخت می‌توان حضور این افراد را نادیده گرفت و از طرف دیگر هزاران رهگذر مخصوصا افرادی که پشت چراغ قرمز منتظر هستند، آنها را خواهند دید.

استفاده از کیسه‌هایی با تبلیغات

استفاده از کیسه‌هایی با تبلیغات

فرض کنید که مشتری‌ها از فروشگاه شما خرید کرده‌اند و محصولات را در کیسه‌هایی قرار می‌دهند که تبلیغ برندتان روی آن چاپ شده است، آنها با این کیسه‌ها وارد خیابان می‌شوند. برندهای زیادی از طرح‌های خلاقانه و جذاب برای کیسه‌های خرید استفاده می‌کنند تا بتوانند توجه بینندگان را به خود جلب می‌کند. این روش تبلیغ هزینه زیادی برای کسب و کارها ندارد و فقط به اندکی خلاقیت و نوآوری نیاز دارد.

ایمیل‌های مستقیم

ارتباط مستقیم با مشتری‌ها و ارائه تخفیف‌های ویژه برای آنها، یکی از تکنیک‌های قدیمی بازاریابی است. کاهش قیمت برای بعضی از مشتری‌ها اگر چه سود حاصل را کاهش می‌دهد ولی اگر رضایت آنان جلب شود مشتری دائمی کسب و کار شما خواهند شد و این برای هر برندی بسیار ارزشمند است.

بروشورهای تبلیغاتی

بروشورهای تبلیغاتی

پخش کردن بروشور تبلیغاتی در سطح شهر می‌تواند روشی مناسب برای معرفی یک برند باشد؛ به علاوه می‌توانید هنگام توزیع بورشورها توضیحاتی نیز به مشتریان ارائه دهید و با آنان بطور حضوری ارتباط داشته باشید. اهمیت این روش بازاریابی زمانی بیشتر مشخص می‌شود که کسب و‌کار جدیدی را راه اندازی کرده باشید و بخواهید مشتریان بالقوه کسب و کار خود را پیدا کنید.

بعضی از روش‌های سنتی بازاریابی مانند مواردی که در این مقاله ذکر شد، همواره کارایی داشته و قدیمی نمی‌شوند. در حالی که روش‌های جدید بازاریابی دیجیتالی که ارائه می‌شوند باید مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا نتیجه آنها مشخص گردد.

    نظرات