استارتاپ های ایرانی در راه یک میلیارد دلاری شدن

استارتاپ های ایرانی در راه یک میلیارد دلاری شدن

ارزش گذاری سهام مجموعه های استارتاپی، فرآیند ساده ای نیست.رتبه بندی و ارزش بالاتر،موضوع مهمی است که استارتاپ ها به دنبال آن هستند.در گروه رایانه و تجارت الکترونیک در بورس ، ارزش نسبی استارتاپ ها را با نسبت قیمت به سود حدود 9 تعیین میکنند.

به گزارش اکوسیستم ، اسنپ با ارزشی بیشتر از 1500 میلیارد تومان ارزشمند ترین استارتاپ موجود در ایران است. اسنپ با آمار ۷ میلیون کاربر فعال، ۷۰۰ هزار سفر در روز و۱۵۰هزار راننده تحت پوشش،روزانه حدود 1.2 میلیارد تومان فروش و حداقل 600 میلیون تومان سود خالص دارد؛چنانچه همین روند ادامه پیدا کند، سود سالیانه اسنپ بیش از 200 میلیارد تومان خواهد شد که البته پس از کسر 50 میلیارد تومان مالیات، سودخالص این مجموعه حدود 150 میلیارد تومان خواهد شد،که ارزش تقریبی اسنپ  در حدود 1300 میلیارد تومان می شود.

ديجي كالا ٬ بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران است که قصد دارد با آمازون در خاورمیانه رقابت کند.این مجموعه در حالی که نسبت به اسنپ کاربر و هزینه انسانی بیشتری دارد،حدود 80 درصد خرده فروشی انلاین کشور را در دست دارد و با حدود 2 هزار میلیارد تومان فروش سالانه معادل 120 میلیارد تومان سود خالص کسب می کند و ارزشی حدود 1100 میلیارد تومان دارد.این درحای است که بامیلو به عنوان رقیب دیجی کالا حدود 200 میلیارد تومان ارزش گزاری شده است.

کافه بازار ٬ هنوز به 1000 میلیارد نرسیده و ارزشی معادل 450 میلیارد تومان دارد. پیش بینی می شود با توجه به رشد 30 درصدی ارزش پولی بازار اپلیکیشن های مبادله شده بر بستر کافه بازار،سود این مجموعه به حدود60 میلیارد تومان برسد که پس از کسر مالیات این عدد به 50 میلیارد تومان برسد.بر این اساس حداقل ارزش کافه بازار حدود 450 میلیارد تومان خواهد بود.

تپسی،اگر چه از نظر ارزش هنوز با رقیب اصلی خود یعنی اسنپ فاصله ی زیادی دارد،اما پس از فروش 25 درصد از سهام خود به بانک ملی،رشد 80 میلیاردی را در میزان ارزش مجموعه ی خود تجربه کرده و به ارزشی در حدود 400 میلیارد تومان سیده است.کارپینو،دیگر مجموعه ی فعال در زمینه ی تاکسیرانی الکترونیک هم ارزشی حدود 100 میلیارد تومان داشته و به دنبال رقبای خود در حال حرکت است.

آپارات ،با ارزشی حدود 200 میلیارد تومان، مدل درآمدی ناپایدارتری نسبت به سایر استارتاپ ها داشته و امید کمتری تا هزار میلیاردی شدن دارد.اپلیکیشن دیوار به صورت روزانه 50 میلیون،ماهیانه 1.5 میلیارد و سالیانه 18 میلیارد تومان درآمد داشته و همچنین ماهیانه 250 میلیون و سالیانه حدود 3 میلیارد تومان هزینه دارد. بر این اساس با کسب سودی در حدود 15 میلیارد تومان،ارزش دیوار حدود 150 میلیارد تومان است.

آژانس مسافرتی آنلاین علی بابا ٬در حال حاضر ماهانه بیش از 140 هزار بلیط با نرخ میانگین 170 هزار تومان به فروش می رساند.این مجموعه در هر ماه حداقل 5 تا 9 درصد از فروش 24 میلیارد تومانی خود کارمزد دریافت می کند که اگر به این میزان سود، سایر درآمد های رزرو بلیط قطار و اتوبوس و درآمد های جاباما را هم اضافه کنیم،سالانه حدود 18 میلیارد تومان درامد خالص دارد.با کسر هزینه های 6 میلیارد تومانی،مشخص می شود که این مجموعه در هر سال حدود 12 میلیارد تومان سود خالص دریافت می کند و بر این اساس ارزش علی بابا حداقل 120 میلیارد تومان تخمین زده می شود.

در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز رقبای سرسختی همچون صبا ویژن، آی نتورک و کلیک یاب حضور دارند که حداقل ارزش هر کدام 30 تا 40 میلیارد تومان تخمین زده می شود.

در حوزه فینتک ها زرین پال با حدود یک میلیارد تومان تراکنش در روز،روزانه حداقل 10 میلیون، ماهانه بیش از 300 میلون و سالانه 3.6 میلیارد تومان درآمد داشته و با توجه به پرسنل 30 نفری حدود یک میلیار تومان هزینه سالانه و نهایتا بیش از 2.5 میلیارد درآمد سالانه  دارد که برابر با ارزشی در حدود 25 میلیارد تومان است.

استارتاپ های ذکر شده بخش کوچکی از مجموعه استارتاپ های فعال در ایران هستند.با توجه به روند رو به رشد این روزها،به زودی می توان شاهد یک میلیارد دلاری شدن استارتاپ های ایرانی بود.

 

نظرات