اکوویک دوازدهم: از توقف کاریابی های غیر مجاز تا برگزاری یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال با حضور 110 استارت آپ

اکوویک دوازدهم: از توقف کاریابی های غیر مجاز تا برگزاری یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال با حضور 110 استارت آپ

اکوویک دوازدهم نیز همانند اکوویک های گذشته به بررسی 5 خبر پر بازدید در طول هفته گذشته اختصاص دارد. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته دوم آبان ماه اخبار متنوعی در خصوص استارتاپ ها و رویدادهای ایرانی در رسانه های مختلف داخلی منتشر شد. این اخبار منتشر شده شامل خبرهایی در خصوص توقف کاریابی های غیر مجاز تا برگزاری یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال با حضور 100 استارتاپ هستند.

فعالیت کاریابی های غیر مجاز متوقف می شود. بابک هاشمی پور (رئیس کانون کاریابی‌های کشور) با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از کاریابی‌های مجازی غیرمجاز است، از ورود وزارت کار و پلیس فتا به منظور متوقف کردن فعالیت این کاریابی‌ها خبر داد. هاشمی پور در مورد فعالیت کاریابی‌های مجازی در ایران اظهار داشت: در چند سال گذشته علاوه بر کاریابی‌های فعال در سطح شهر، کاریابی‌های مجازی نیز شروع به فعالیت کرده‌اند. وی ضمن اشاره به این نکته که کاریابی‌های مجازی در چند سال اخیر رشد داشته‌اند، گفت: اغلب کاریابی‌های مجازی بدون مجوز در قالب وب‌سایت، گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی فعالیت می‌کنند. برآوردهایی که انجام شده است، نشان می‌دهد که ۹۵ درصد این کاریابی‌ها غیر قانونی هستند. رئیس کانون کاریابی‌های کشور به افراد جویای کار در خصوص مراجعه به این کاریابی‌ها هشدار داد و اعلام کرد که وزارت کار در این حوزه ورود خواهد کرد، وی در ادامه افزود: در جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور قائم مقام وزیر کار و دستگاه‌های مسئول برگزار شد، در خصوص برخورد با جرائم سایبری صحبت کردیم و تصمیماتی نیز اتخاذ گردید.

نخستین جشنواره کارآفرینی آموزشی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد. دانشگاه شهید بهشتی نخستین جشنواره کارآفرینی آموزشی را برگزار خواهد کرد؛ در این جشنواره علاوه بر معرفی کارآفرینان موفق، ایده‌های موفق در عرصه کسب و کار در بخش مسابقه ملی کارآفرینی آموزشی نیز به رقابت خواهند پرداخت. احمد خدایی نصر (دبیر رسانه‌ای نخستین جشنواره کارآفرینی آموزشی) گفت: این جشنواره در روزهای ۱۵ و ۱۶ آبان ماه با شعار یاددهی نوآورانه، یادگیری کارآفرینانه و هم آفرینی ارزشی در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی کسب و کارهای نوآورانه آموزشی و تشویق دانشجویان و جامعه به سوی کارآفرینی آموزشی است. وی کارآفرینی آموزشی را کسب و کاری دانست که در فرایندها، محصولات، خدمات، مشتریان، منابع و ساختارهای رسمی و غیررسمی آموزشی دارای نوآوری و خلاقیت است و در ادامه افزود: به همین دلیل این نوع از کسب و کار به طور معمول در بخش خصوصی و شرایطی که به تقاضاها در زمینه آموزش پاسخی داده نمی‌شود، راه‌اندازی خواهند شد.

از طرح آزمایشی فروش اینترنتی بنزین رو نمایی شد. روز شنبه با حضور بیژن زنگنه (وزیر نفت)، از طرح آزمایشی فروش اینترنتی بنزین در حیاط وزارت نفت رونمایی شد. سفارش آنلاین بنزین و فرآورده‌های نفتی یکی از جدیدترین ایده‌های استارتاپی مطرح شده است. یکی از معروفترین استارتاپ‌های فعال در زمینه سفارش آنلاین بنزین و فرآورده‌های نفتی اوایل سال جاری میلادی در ایالت کارناتاکا هند آغاز به کار کرد و به دلیل حل کردن یکی از مهمترین مشکلات این منطقه به عنوان یکی از مهمترین استارتاپ‌‌های سال انتخاب شد. در طرح سفارش آنلاین بنزین، کاربر با نصب یک اپلیکیشن روی گوشی هوشمند خود، درخواست را برای نزدیک‌ترین تانکر بنزین ارسال می‌کند. مانند سیستم‌های تاکسی آنلاین، در این سامانه نیز راننده تانکر بنزین پس از دیدن درخواست کاربر، در محل حاضر می‌شود و عملیات بنزین رسانی انجام خواهد شد. در این ایده رساندن بنزین به خودروهای سطح شهر و آنهایی که در راه گرفتار شده‌اند مد نظر قرار دارد.

اقتصاد تک محصولی مانعی بر سر راه توسعه منابع انسانی است. محمد شریعتمداری (وزیر صنعت، معدن و تجارت) تاکید کرد که کشور باید از اقتصاد تک محصولی متکی به فروش نفت خارج شود و با سرعت بیشتری در مسیر توسعه منابع انسانی گام برداریم. شریعتمداری در سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی ضمن خاطر نشان کردن این که منابع انسانی عامل اصلی رشد و توسعه کشورها است، گفت: سرمایه‌های انسانی متنوع و متغیر هستند و بخشی از دارایی‌های اصلی، رشد و توسعه هر سازمان محسوب می‌شوند. وی بیان کرد: ما سعی داریم که از اقتصاد تک محصولی متکی به فروش نفت خارج شویم و برای رسیدن به این هدف نیز باید سریع‌تر در جهت توسعه منابع انسانی گام برداریم و مهمترین مسئله در این راستا همسویی و همگام شدن در توسعه و گسترش منابع انسانی و استفاده از پتانسیل‌های موجود است تا در جهت خدمت به مردم حرکت کنیم.

یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال با حضور 110 استارت آپ برگزار می شود. حمید ضیایی پرور (قائم مقام یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال) اعلام کرد که این رویداد با حضور ۱۱۰ استارتاپ برگزار خواهد شد. ضیایی پرور گفت: پیش بینی می‌کردیم ۱۵۰ استارتاپ در این نمایشگاه حضور داشته باشند و تا کنون حضور ۱۱۰ موسسه و شرکت نهایی شده است. وی در ادامه افزود: برای این دوره از نمایشگاه فضایی به وسعت ۷۰۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده است، یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از تاریخ ۲۰ الی ۲۶ آبان ماه سال جاری در مصلای بزرگ امام خمینی (ره)  برگزار می‌شود. معاون فرهنگ سازی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در این دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بالغ بر ۳۰۰ غرفه و در صحن اصلی شبستان مصلای امام (ره) برپا می‌شود.

    نظرات