انتقال بخشی از شرکت‌های تابعه اپل به جزیره جرزی برای کاهش مالیات

انتقال بخشی از شرکت‌های تابعه اپل به جزیره جرزی برای کاهش مالیات

اپل به‌تازگی بخشی از شرکت‌های تابعه اصلی خود را به جزیره جرزی انتقال داده است. قصد اپل از انجام این کار، کاهش پرداخت مالیات به میزان قابل‌توجه است و با انجام این اقدام دیگر مجبور به پرداخت مالیات‌های سنگین نیست.

به گزارش اکوسیستم، اپل بخشی از شرکت‌های تابعه اصلی خود را به صورت مخفیانه و به‌عنوان بخشی از برنامه پیچیده سازماندهی مجدد این شرکت، به جزیره جرزی انتقال داده است. جزیره جرزی وابسته به حکومت بریتانیا است، اما جزء این کشور و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیست. این کار باعث می‌شود اپل مجبور به پرداخت مالیات سنگین نباشد و مالیات بسیار کمی را پرداخت کند.

این اقدام اپل دو شرکت مهم از شرکت‌های تابعه آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد که یکی از این شرکت‌ها کنترل بخشی از دارایی‌های اپل با ارزشی بیش از 250 میلیارد دلار را در دست داشته باشد.

طبق گزارشات منتشر شده میزان مالیات پرداختی توسط اپل از درآمد و سود کسب شده توسط این شرکت از شرکت‌ها و بازارهای خارج از خاک آمریکا، در سه سال گذشته بسیار کم بوده است. البته این میزان مالیات خیلی کمتر از میزان پرداختی این شرکت در قبل از این سه سال نیست، اما به میزان قابل توجهی کمتر از مالیاتی است که توسط کشورهای فروشنده آیفون‌ها، آیپدها و کامپیوتر دسکتاپ این شرکت، پرداخت می‌شود و حتی کمتر از نصف مالیاتی است که ایرلند که بسیاری از شرکت‌های تابعه اپل در این کشور واقع شده‌ است، پرداخت می‌کند.

البته اپل به هیچ وجه از قانون تخطی نکرده و افشای این حقیقت تنها باعث شده است سوالات جدیدی در ذهن مسئولان این شرکت ایجاد شوذ و آن‌ها را وادار کرده از اقداماتی که در راستای پرداخت مالیات کمتر انجام می‌دهند، دفاع کنند. همچنین این افشاگری باعث شده است سوالات دشوار و مبهمی در مورد قوانین مالیاتی تعیین شده توسط دولت ایرلند و زمان‌‌بندی آن‌ها مطرح شود.

اپل از پاسخ به سوالاتی که مربوط به جزییات می‌شود، خودداری کرده است؛ اما از اقدامات جدید خود دفاع کرده و مسئولان آن اذعان کرده‌اند که مالیات پرداخت شده توسط اپل در هیچ یک از کشورهای دنیا کاهش نیافته است.

بیانیه اپل به این شرح است: "بحث در مورد مالیات اپل با میزان بدهی‌ این شرکت ارتباطی ندارد، بلکه به بدهی این شرکت در کشورها و مناطق مختلف مربوط می‌شود. این شرکت در سه سال اخیر 35 میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده و علاوه بر این مالیات املاک، مالیات حقوق و دستمزد، مالیات فروش و مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت کرده است."

"مسئولان این شرکت معتقد هستند که هر شرکتی موظف به پرداخت مالیات تعیین شده است و شرکت اپل مفتخر به همکاری اقتصادی با کشورهایی است که در آن‌ها مشغول به تجارت است."

یکی از وکلای مطرح آمریکا اذعان کرده است که بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی آمریکا استاد اجرای طرح‌هایی هستند که منجر به فرار مالیاتی آن‌ها می‌شود. این موضوع باعث می‌شود مسئولان امر تمام کشورهایی که دارای اقتصاد قدرتمندی هستند، در اخذ مالیات‌های کلان با مشکل مواجه شوند.

    نظرات