ميلياردرهاى فست فودى

ميلياردرهاى فست فودى

در این مطلب به معرفی چهارده نفر از میلیاردهایی می‌پردازیم که ثروت افسانه‌ای خود را از طریق تأسیس رستوران‌ها و فست‌فود‌های زنجیره‌ای به دست آورده‌اند ، که شعبه‌های بسیار زیادی از آن‌ها در سراسر جهان راه‌اندازی شده است.

اکوسیستم - برای کسب درآمد میلیاردی در حوزه فست‌فود باید میلیون‌ها ساندویج یا پیتزا را با قیمت بسیار کمی به فروش برسانید. تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان موفق شده‌اند از همین راه ثروت میلیاردی به دست آورده اند. در این مطلب قصد داریم 14 نفر از این افراد را به شما معرفی کنیم و داستان ورود آن‌ها به صنعت فست‌فود را نیز بیان می‌کنیم.

ماریان ایلیچ و خانواده‌اش

فست‌فودهای زنجیره‌ای Little Ceasars

ارزش خالص رستوران‌ها: 6 میلیارد دلار

این فست‌فودهای زنجیره‌ای ثروت 6 میلیارد دلاری را برای خانم ایلیچ و فرزندانش به ارمغان آورده‌اند. خانم ایلیچ و همسرش در سال 1959 تصمیم گرفتند با پس‌انداز ده هزار دلاری خود رستورانی برای عرضه پیتزا در شهر میشیگان آمریکا راه‌اندازی کنند. اکنون آن رستوران کوچک به چند فست‌فود زنجیره‌ای عرضه کننده پیتزا در آمریکا تبدیل شده است که جزء بزرگترین فست‌فودهای زنجیره‌ای آمریکا هستند. درآمد فست‌فودهای Little Ceasars در سال 2016، 4.2 میلیارد دلار اعلام شده است. فست‌فودهای Little Ceasars علاوه بر آمریکا در بیست کشور دیگر نیز شعبه دارند که شامل بحرین، عربستان سعودی، ترکیه، کانادا و گوام می‌شود.

بوبا کتی و دَن کتی

رستوران‌های زنجیره‌ای Chick-Fil- A

ارزش خالص رستوران‌ها: 3.2 میلیارد دلار

این دو برادر رستوران بزرگ Chick-Fil- A را که عرضه کننده مرغ سرخ شده است، از پدر خود، تروت کتی به ارث برده‌اند. پدر آن‌ها این رستوران را در سال 1967 افتتاح کرد و در آن به عرضه ساندویچ موغ به کارمندان کارخانه و فرودگاهی که نزدیک رستوران واقع شده بود، مشغول شد. اکنون 2000 شعبه از این رستوران در آمریکا وجود دارد و برادران کتی سلطان ساندویچ مرغ سرخ‌ شده در آمریکا هستند! درآمد رستوران‌های زنجیره‌ای Chick-Fil- A در سال جاری 3.8 میلیارد دلار بوده است.

تونی تان

رستوران‌های زنجیره‌ای Jollibee (جالیبی)

ارزش خالص رستوران‌ها: 3.4 میلیارد دلار

آقای تان و خانواده او ثروت 3.4 میلیارد دلاری خود را مدیون رستوران‌های زنجیره‌ای جالیبی هستند. رستوران فیلیپی جالیبی دارای 2900 شعبه در سراسر جهان است که در آن‌ها غذاهای فیلیپی، چینی، آمریکایی و اروپایی عرضه می‌شود. آقای تان و خانواده‌اش نخسین فروشگاه جالیبی را در سال 1978 افتتاح کردند و در آن مشغول عرضه بستنی شدند. رستوران‌های جالیبی در‌حال‌حاضر در زمینه زمینه ارائه غذاهای سریع، همبرگر، مرغ خانگی، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، صبحانه و قهوه، دسر و سالاد فعالیت می‌کند. این شرکت در سال گذشته میلادی چهل درصد از سهام فست‌فود‌های زنجیره‌ای Smashburger را که در زمینه عرضه همبرگر فعالیت می‌کنند، به قیمت 100 میلیون دلار خریداری کرد.

اندرو و پگی چرنگ

رستوران‌های زنجیره‌ای Panda Express

ارزش خالص رستوران‌ها: 3.1 میلیارد دلار

آقای اندرو چرنگ و همسرش خانم پگی چرنگ، نخستین رستوران Panda Express را در سال 1983 افتتاح کردند و در آن به عرضه مرغ نارنجی و گوشت خوک ترش و شیرین با قیمت مقرون‌به‌صرفه مشغول شدند. درآمد خالص رستوران‌های زنجیره‌ای Panda Express در سال 2013 دو میلیون دلار بود و اکنون درآمد خالص این رستوران‌های زنجیره‌ای به 3.1 میلیون دلار افزایش یافته است. درآمد Panda Express در سال 2016 از 1900 رستوران خود، 2.8 میلیارد دلار بود. این زوج میلیاردر در سال 2011 یک رستوران بین‌المللی هم در مکزیک افتتاح کردند که اکنون چند شعبه آن در کشور کره‌جنوبی و دوبی نیز افتتاح شده است.

جان اشناتِر

رستوران‌های زنجیره‌ای Papa Jone’s

ارزش خالص رستوران‌ها: 1 میلیارد دلار

نام اشناتر در ابتدای سال جاری وارد لیست میلیاردها شد، اما او در حال‌حاضر در این لیست جایگاهی ندارد. او اولین رستوران Papa Jone’s را در سال 1984 افتتاح کرد که در حال‌حاضر در 44 کشور دنیا 4900 شعبه دارد. درآمد رستوران‌های Papa Jone’s در سال 2015 به 1.65 میلیارد دلار رسید. اما میزان درآمد این رستوران در سه ماهه چهارم سال 2017 کمتر از حد انتظار بود و از میزان درآمد اعلام شده در اوایل سال 2017 نیز کمتر بود. کمی پیش ارزش سهام رستوران‌های Papa Jone’s هفت درصد کاهش یافت و درآمد آن‌ها به 925 دلار رسید؛ بنابراین نام جان اشناتِر نیز از لیست میلیاردهای جهان حذف شد.

کنتارو اگاوا

رستوران‌های زنجیره‌ای Zensho

ارزش خالص رستوران‌ها: یک میلیارد دلار

آقای کنتارو در سال 1970 رستورانی افتتاح کرد که در آن برنج به همراه گوشت رشته رشته شده گاو عرضه می‌شد و شعبه‌هایی از رستوران او در کشورهای چین، برزیل، ژاپن ومکزیک نیز افتتاح شد.

در سال 1982 آقای اگاوا تصمیم گرفت با راه‌اندازی رستوران‌های زنجیره‌ای Zensho تجارت پررونقی را راه‌اندازی کند. رستوران Zensho در‌حال‌حاضر 4800 شعبه دارد و در آن‌ها علاوه بر برنج و گوشت رشته ‌رشته شده گاو، استیک همبرگر و سوشی‌های مختلف نیز عرضه می‌شود.

در ادامه به معرفی چند میلیاردر دیگر که ثروت خود را از طریق راه‌اندازی فست‌فودهای زنجیره‌ای به دست آورده‌اند، می‌پردازیم.

لویی لو داف

رستوران‌های زنجیره‌ای لو داف

ارزش خالص رستوران‌ها: 2.6 میلیارد دلار

پیتر باک

رستوران‌های زنجیره‌ای Subway

ارزش خالص رستوران‌ها: 2.5 میلیون دلار

وو ژیگنگ و خانواده ‌اش

رستوران‌های زنجیره‌ای Shenyang Toly Bread

ارزش خالص رستوران‌ها: 2.1 میلیارد دلار

جک کوین

فست‌فودهای زنجیره‌ای Hungry Jack’s

ارزش خالص فست‌فودها: 1.7 میلیارد دلار

هور یانگ این

شرکت Paris Croissant Food (شرکت تولید‌کننده نان کروسان فرانسوی که غالبا برای صبحانه مصرف می‌شود)

ارزش خالص شرکت: 1.6 میلیارد دلار

رونالد جویس

رستوران‌های زنجیره‌ای کانادایی Hortons

ارزش خالص رستوران‌ها: 1.4 میلیارد دلار

اِدگار سیا

رستوران‌های زنجیره‌ای Mang Inasal (رستوران‌های زنجیره‌ای عرضه کننده انواع کباب)

ارزش خالص رستوران‌ها: یک میلیارد دلار

    نظرات