هفت عادت غلط در مصاحبه شغلی که باعث رد شدن شما می شود

هفت عادت غلط در مصاحبه شغلی که باعث رد شدن شما می شود

اگر به زودی یک مصاحبه شغلی در پیش رو دارید و یا تاکنون در مصاحبه های خود موفق نبوده اید،در اینجا می توانید با اشتباهات رایجی که در این زمینه وجود دارد آشنا شده و آن ها را برطرف کنید.

اکوسیستم –  در طول هر مصاحبه شغلی موارد زیادی برای احراز یا رد صلاحیت شما مورد قضاوت قرار می گیرد. از نحوه لباس پوشیدن و دست دادن با مصاحبه گر گرفته تا میزان اعتماد به نفس شما در هنگام معرفی خودتان. تقریبا هر کاری که شما در طول یک مصاحبه شغلی انجام می دهید، از جمله خصوصیات رفتاری فردی، زیر ذره بین است.

متاسفانه چه دوست داشته باشید و چه نه، اغلب استخدام کنندگان دارای تعصبات و سو گیری های خاصی هستند. گاهی ممکن است این سو گیری ها در مورد رفتار هایی باشد که از نظر ما اهمیت چندانی نداشته باشد، ولی به دلایل نامعلومی برای آن ها غیر قابل تحمل است. اگرچه استخدام کنندگان با هم متفاوت اند، ولی در اینجا تعدادی از عادت های رفتاری که می تواند در قبولی شما در یک مصاحبه شغلی تاثیرات منفی داشته باشد را به شما معرفی می کنیم.

۱ . وول خوردن

تکان خوردن بیش از حد می تواند نشان دهنده عصبی بودن شما باشد. هرچند مشاهده مقداری از آن برای استخدام کنندگان طبیعی است، ولی در صورتی که شما مرتبا تکان بخورید و در جای خود حرکت کنید، در نظر مسئول استخدام تاثیر بسیار منفی ایجاد می کنید. مایکل پلومر، مدیر عامل شرکت بازاریابی ایمیلی Our Town America می گوید: من افرادی را دیده ام که آنقدر عصبی بوده اند که این اضطراب سایر حرکات و زبان بدنشان را تحت الشعاع قرار داده است.

۲ . لبخند نزدن

جدی بودن مهم است، ولی استخدام کنندگان نیز انسان هستند و مسلما به نشانه های دیداری از جمله لبخند واکنش نشان می دهند. تصور کنید که شما فردی را برای اولین بار ملاقات کنید و در حالی که با او دست می دهید، دهانتان در حالت عادی باقی بماند. آیا این کار کمی بی ادبانه به نظر نمی رسد؟ مصاحبه شغلی هم از این قاعده مستثنی نیست.

دنیس دادلی، نویسنده کتاب موفق Work it!: Get In, Get Noticed, Get Promoted می گوید: لبخند زدن باعث می شود تا فرد باهوش تر، جذاب تر، صادق تر و آرام تر از فردی که لبخند نمی زند به نظر برسد. او ادامه می دهد: با دیدن فردی که لبخند به لب دارد، مراکز  پاداش دهی مغز  فعال شده و با آزاد کردن موادی شیمیایی موجب پدیدار شدن احساس خوشی در ما می شود.

۳ . غلط ادا کردن نام مصاحبه گر

بعضی از افراد اسم های دشواری دارند. اگر چه غلط ادا کردن نام افراد در میهمانی ها و جمع های خودمانی مشکلی ندارد و با یک معذرت خواهی همه چیز ختم به خیر می شود، ولی در یک مصاحبه کاری باید از روی دادن این اتفاق جلوگیری کنید. به گفته هاروی دویچندورف، کارشناس هوش هیجانی، اگر زمانی که فردی خود را معرفی کرد، نفهمیدیم چگونه باید نام او را تلفظ کنیم، باید از او بخواهیم تا نام خود را به صورت واضح برای ما تکرار کند تا جایی که کاملا متوجه شویم.

دویچندورف می گوید: این کار ممکن است اندکی ناخوشایند باشد، ولی در حقیقت نشان می دهد که شما به ادای صحیح نام افراد اهمیت می دهید و از تلفظ غلط نام مصاحبه گر و تکرار مداوم آن خیلی بهتر است.

۴ . نوشتن نامه های تشکر آمیز فاجعه بار

ممکن است شما مصاحبه خود را به خوبی طی کرده و از انجام هرگونه اشتباهی خودداری کرده باشید. ولی باز هم می توانید با انجام یک سری کار های غلط پس از مصاحبه، تصور مثبت آن ها از خود را نابود کنید.

در ابتدا باید اشاره کنیم که نوشتن نامه تشکر آمیز، امری ضروری و حیاتی است. ولی باید از نوشتن نامه های طولانی و یا تکرار آن چه که در مصاحبه ذکر کرده اید، در نامه خود خودداری کنید. ماتیلدا پریمولا، یک کارشناس منابع انسانی، می گوید: مسئولین استخدام همواره به دنبال یافتن دلیلی هستند تا یک کاندیدا را بالاتر از بقیه قرار داده و سایرین را رد صلاحیت کنند، این کار آن هاست! پس احتمال دارد آن چه که به تصور شما یک اشتباه کوچک در نوشتن نامه تشکر آمیز است، خطای بزرگی باشد که مصاحبه گر هر روز چندین بار با آن مواجه می شود و این خیلی بد است.

۵ . استفاده بیش از حد از کلمه “ما” هنگام صحبت از دستاورد های قبلی

مصاحبه شغلی برای شما در حکم تبلیغ و بازار گرمی برای نمایش دادن توانایی های خودتان است. بله، ممکن است شما بخواهید به دستاورد های بزرگی که شما در کسب آن سهیم بوده اید، اشاره داشته باشید، حتی اگر خودتان به تنهایی آن کار را انجام نداده باشید. ولی شما باید بیشتر بر روی نقش خود در دستیابی به آن موفقیت متمرکز شوید تا مسئول استخدام بتواند آن را با شغل مورد درخواست شما مطابقت دهد. به گفته یکی از کارآفرینان موفق به نام James Sudakow، اکثر مصاحبه گر ها می خواهند در مورد دستاورد های شما بدانند، حتی اگر به تنهایی به آن دست نیافته باشید.

۶ . رعایت نکردن قواعد دستوری در هنگام صحبت کردن

شما نه تنها باید در نوشتن نامه پوششی (کاور لتر) و رزومه خود قواعد دستوری را به دقت رعایت کرده و از عدم وجود هر گونه غلط در آن مطمئن شوید، بلکه باید این کار را در هنگام صحبت کردن نیز انجام دهید. مرتکب شدن اشتباهات دستوری از اعتبار شما در نزد مصاحبه گر و استخدام کننده می کاهد. البته مهم است که شما خودتان باشید، ولی همانطور که برقراری ارتباط حرفه ای با ایمیل قواعد خاص خودش را دارد، برقراری ارتباط کلامی در محیط کار نیز تابع مقررات خاص خود است.

۷ . استفاده بیش از حد از کلمات پر کننده

متاسفانه، استفاده زیاد از یک سری کلمات باعث می شود که شایستگی شما زیر سوال برود و مطمئنا شما دوست ندارید این اتفاق در مصاحبه شغلی برایتان رخ دهد. استفاده از کلمات پر کننده ای مثل: “مثلا”، “در واقع”، “میدونی”، “ااام” و… ممکن است در مکالمات روزمره طبیعی به نظر برسد ولی شما باید نهایت تلاش خود را به کار ببرید تا در هنگام مصاحبه با مسئول استخدام از به کار بردن آن ها جلوگیری کنید.

دبورا تانن، استاد زبان شناسی دانشگاه جورج تاون می گوید: دلیل استفاده از این کلمات، پر کردن فضای خالی میان صحبت هایمان در هنگام فکر کردن در مورد چیز هایی که می خواهیم بگوییم، است. در نتیجه، ممکن است استخدام کننده فکر کنند که شما در مورد آن چه که می گویید مطمئن نیستید.

پس در این مواقع چه باید کرد؟ به اعتقاد تانن در این مواقع بهتر است مکث کرده و به افکار خود سر و سامان دهید. در هر صورت، چند ثانیه سکوت کردن، بهتر از ساختن جمله هایی با کلمات زاید فراوان است.

    نظرات