توافق استارتاپ‌ها، دانش‌بنیان ها و اتاق بازرگانی تهران

توافق استارتاپ‌ها، دانش‌بنیان ها و اتاق بازرگانی تهران

اتاق بازرگانی تهران در نشستی میزبان صاحبان بنگاه‌های دانش بنیان و فعالان حوزه استارتاپ بود که گردهم آمده بودند تا مشکلات کوچک و بزرگ کارشان را با مدیران اتاق تهران و نمایندگان بخش‌ خصوصی مطرح کرده و چاره‌ای بیابند.

به گزارش اکوسیستم، افرادی که به دعوت معاونت کسب ‌و‌ کار اتاق تهران در نخستین نشست کارگروه شرکت‌های نوین و دانش‌بنیان حضور داشتند، از هر ایده نوآورانه‌ای برای درآمدزایی و تحقق ایده‌های خود استفاده کرده بودند؛ یکی به دنبال کسب ‌و ‌کارهای خانگی رفته بود و عرضه محصولات غذایی را به به شکلی نوآورانه به دنیای مجازی گره زده بود. دیگری به راهکارهایی برای پرداخت مالی در فضای مجازی عرضه کرده بود و از این راه توانسته بود موفقیتی برای خود و چند جوان دیگر به دست آورد.

در این گردهمایی نمایندگانی از برندهای نام آشنا نیز حضور داشتند. با این وجود، چه آن‌هایی که در کسب‌ و ‌کارهای نوین خبره بودند و حالا برندشان چندین میلیارد تومان ارزش پیدا کرده است و چه افرادی که با ایده‌های کوچک خود وارد دنیای استارتاپ‌ها شده بودند، همه در یک مسئله توافق داشتند که چگونه باید در اقتصاد ایران، باد را به پرچم کسب‌ و‌ کار‌های جدید وزاند. به همین دلیل درب اتاق بازرگانی تهران را کوبیده‌اند تا پیوند خود با پارلمان بخش ‌خصوصی را محکم کنند.

معاونت کسب ‌و ‌کار اتاق تهران سعی دارد تا علاوه بر حمایت از کسب ‌و ‌کارهای سنتی، از کسب ‌و ‌کارهای نوین و دانش بنیان نیز غافل نشده و کمک کند تا فعالان این حوزه توان رسیدن به توسعه و پویایی را داشته باشند. در همین راستا این معاونت اقدام به ایجاد کارگروه شرکت‌های نوین و دانش بنیان در اتاق تهران نموده تا با همفکری صاحبان بنگاه‌های این حوزه، کمک کنند که چراغ فعالیت‌های این بخش که چند سالی است در ایران روشن شده، خاموش نشود.

در نخستن جلسه کارگروه شرکت‌های نوین و دانش بنیان، معاون کسب ‌و ‌کار اتاق تهران، مدیران کسب ‌و ‌کار نوین، خدمات مالیاتی، خدمات بیمه و مشاوران این معاونت با صاحبان استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به گفتگو پرداختند که نتیجه آن توافق و تعامل برای ایجاد پنج کارگروه مشترک در اتاق تهران بود.

در این نشست رضا پدیدار و حسن فروزان ‌فرد دو عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز حضور داشتند و از آمادگی هیات نمایندگان برای حمایت از توانمند شدن کسب ‌و‌ کارهای نوین در کشور خبر دادند.

اتاق بازرگانی تهران؛ پل ارتباطی استارتاپ‌ها و صاحبان سرمایه

معاون کسب ‌و‌ کار اتاق تهران در این جلسه یکی از ماموریت‌های این اتاق را حمایت کردن از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها و همچنین شناسایی و حل چالش‌هایی که فعالان این عرصه با آن روبر هستند، عنوان کرد.

در طی این نشست هومن حاجی‌پور یکی از مشکلات موجود بر سر راه رشد و گسترش کسب ‌و‌ کارهای نوین را صدور انواع مجوزها برای فعالیت‌های این بخش دانست و ادامه داد: برخلاف بعضی دستگاه‌های دولتی، اتاق بازرگانی تهران قصد ندارد خود را متولی شرکت‌های دانش بنیان بداند و این اتاق به هیچ‌ وجه قائل به صدور انواع مختلف مجوزها به کسب ‌و‌ کارهای نوین نیست زیرا یکی از موانع جدی برسر راه رشد و توسعه بنگاه‌های فعال در این حوزه، وجود مجوزها است.

وی ضمن اشاره به قانون بهبود مستمر فضای کسب ‌و‌کار، گفت: این قانون از نظر حمایت‌ از شرکت‌های دانش بنیان مشکلاتی دارد و اتاق بازرگانی تهران سعی دارد تا با مشورت فعالان این عرصه و حضور در مجامع تصمیم‌گیری کشور، کمبودها و کاستی‌های موجود در این قانون را برطرف سازد.

حاجی پور یکی از مشکلات پیش روی این کسب و کارها را تامین منابع مالی و جذب سرمایه گذار دانست و بیان کرد: در حال حاضر به مکان مناسبی برای اجتماع سرمایه ‌گذاران مبدل شده و می‌تواند پل ارتباطی بین استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان با صاحبان سرمایه و بازار باشد.

وی خاطر نشان کرد اتاق تهران تریبونی برای بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای شرکت‌های دانش بنیان است، اضافه کرد: با بکار بردن توان و ابزارهایی که اتاق بازرگانی تهران در اختیار دارد از جمله شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی، می‌توان پیشنهادهای فعالان کسب‌ و‌ کارهای نوین که بر پایه قانون باشد را پیگیری کرده و به نتیجه رساند.

آمادگی اتاق تهران برای آسان نمودن فضای کسب ‌و‌کارهای نوین

مدیر کسب و‌کار نوین اتاق تهران آسان نمودن فضای کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به توانمندسازی این شرکت‌ها را دو ماموریت جدی این اتاق و به ویژه معاونت کسب و‌کار آن بیان کرد. علاوه بر این امید هاشمی همگامی به منظور رشد و توسعه این شرکت‌ها در کنار فضای کسب و ‌کار سنتی کشور را از جمله سیاست‌های مدون اتاق تهران عنوان کرد و بیان کرد: اتاق تهران قائل به تخریب خلاق نیست و معتقد هستیم که رشد و رونق کسب و کارهای نو و سنتی در کشور به یکدیگر گره خورده است.

وی از ایجاد کارگروه‌های مشورتی در اتاق بازرگانی تهران با حضور اعضای منتخب هیات نمایندگان و مدیران این اتاق و نمایندگانی از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها را گامی بزرگ در تدوین و ارائه خدمات اثرگذار پارلمان بخش‌ خصوصی به بنگاه‌های فعال در این عرصه عنوان کرد.

پیمان دارابیان، مدیر خدمات مالیاتی اتاق تهران نیز از آمادگی این واحد به منظور ارائه مشاوره‌های مالیاتی به صاحبان این کسب و کارها خبر داد و ذکر این موضوع که قوانین مالیاتی مربوط به فعالیت‌های اقتصادی این حوزه نیاز به بازنگری دارد، گفت: صاحبان بنگاه‌های فعال در این بخش می‌توانند نظرات و راهکارهای خود را با معاونت کسب ‌و‌کار اتاق تهران در میان گذاشته و با چکش‌کاری پیشنهادها، می‌توان از ظرفیت بالای اتاق تهران به منظور عملیاتی کردن آن‌ها استفاده نمود.

محمد جعفری مشاور خدمات بیمه اتاق تهران نیز حضور نمایندگان این اتاق در هیات‌های حل اختلاف را از ظرفیت‌های بالقوه اتاق تهران برای فعالان بخش خصوصی دانست و متذکر شد که صاحبان بنگاه‌های دانش‌بنیان نیز می‌توانند از این ظرفیت به منظو حل مشکلات خود استفاده کنند.

حمایت هیات نمایندگان از دانش‌بنیان‌ها

رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از فعالان صنعت نفت و گاز کشور نیز در جمع صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان، در مورد لزوم خروج دولت از بنگاه ‌داری صحبت کرد و گفت: هیات نمایندگان اتاق تهران به منظور حمایت از بنگاه‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها آمادگی کامل دارد.

رضا پدیدار خاطر نشان کرد که سال‌هاست دولت بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد و در ادامه افزود: زمان آن رسیده است که دیوارهای دولتی از سر راه کسب و کارهای قانونی برداشته شوند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، یکی از مشکلات اصلی پیش روی بنگاه‌های دانش‌بنیان را دستورالعمل‌ها و برخی قوانین مالیاتی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سازمان امور مالیاتی، همچنان تفاوتی بین شرکت‌های سنتی و بنگاه‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها وجود ندارد و این نگاه باید با کمک اتاق بازرگانی و همراهی شرکت‌های فعال در این زمینه، اصلاح گردد.

یک عضو دیگر از هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز یکی از تعهدات اعضای این هیات در دوره هشتم را تلاش برای باز شدن فضای اقتصادی کشور به روی کسب وکارهای جدید عنوان کرد و افزود: با این حال، همچنان جای نمایندگان کسب‌و‌کارهای نوین در اتاق بازرگانی تهران خالی بوده و باید تلاش کرد تا فعالان این عرصه نیز در پارلمان بخش خصوصی کرسی و جایگاه رسمی داشته باشند.

حسن فروزان فرد، تاسیس انجمن‌ها و تشکل‌های مربوط به کسب و کارهای دانش بنیان را ضروری دانست و گفت: با ایجاد تشکل‌های این بخش، قدرت چانه‌زنی و تعامل با دولت برای بنگاه‌های فعال در این عرصه فراهم خواهد شد.

وی معتقدد است، حضور قدرتمند تشکل‌های مختلف در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در نهایت می‌تواند منجر به تشکیل فدراسیون کسب و کارهای نوین در اتاق بازرگانی ایران شود که این موضوع می‌تواند وزنه سنگین و قابل اتکایی برای فعالان این بخش خواهد بود.

صاحبان استارتاپ‌ها به چه مواردی اشاره کردند

در ادامه این نشست، بصضی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحبان استارتاپ‌ها نظرات و دیدگاه‌های خود بیان کردند.

بهمن افتخاری، عضو هیات مدیره اتحادیه صنایع هوا و فضای ایران، چالش برانگیزترین زمینه فعالیت این شرکت‌ها را فقدان سرمایه لازم و نیز مشکلات مربوط به تجهیز دفاتر بنگاه‌ها عنوان کرد. وی ضمن کلیدی دانستن نقش شرکت‌های دانش بنیان در بروزرسانی و بالابردن تکنولوژی حوزه خدمات هوایی کشور، افزود: سهم جهان از صادرات محصولات و خدمات هوا و فضایی به منطقه غرب آسیا حدود ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در سال است، این در حالی است که سهم ایران از این بخش فقط ۸۶۰۰ دلار است.

یکی کارآفرین دیگر فعال در عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان، وجود رانت‌های دولتی را برای بعضی از شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی یا وابسته به دولت، یکی از چالش‌های جدی برای کسب و کارهای نوین دانست و گفت: دولت قادر است سالانه به طور میانگین تا ۳۰ درصد پروژه‌های خود را به شرکت‌های نوپا و تازه تاسیس که کمتر پنج سال سابقه دارند، واگذار کند تا به این ترتیب، بنگاه‌های این عرصه بتوانند توان خود را افزایش دهند. همچنین تشکیل کمیته ارزش‌گذاری بنگاه‌های دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی تهران را نیز اقدامی ضروری دانست.

از جمله مشکلات دیگری که صاحبان شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها مطرح کردند، می‌توان اشاره کرد به  خلا وجود نهادی برای حمایت از استارتاپ‌ها در کشور و ایجاد چتر حمایتی برای فعالان این عرصه و عدم توجه دولت به این بخش با وجود حضور ۲۰۰ شرکت استارتاپی.

تشکیل پنج کارگروه مشورتی

در پایان نخستین جلسه کارگروه شرکت‌های نوین و دانش‌بنیان، پس از شور و مشورت میان معاون و مدیران امور کسب وکار اتاق بازرگانی تهران و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان، برای تشکیل پنج کارگروه مشترک برای ادامه گفتگو و همفکری توافق شد.

بدین ترتیب، تشکیل های کارگروه‌ مقررات‌زدایی و مجوززدایی، مالیات و تامین اجتماعی، نهادسازی در اتاق تهران، فین‌تک‌ها و خدمات به توافق طرفین رسید و قرار شد با معرفی اعضای هر یک از این کارگروه، فعالیت رسمی آن شروع شود.

    نظرات