نوآوری مخرب و تاثیر آن در کسب و کار

نوآوری مخرب و تاثیر آن در کسب و کار

نوآوری مخرب، تاثیرگذارترین ایده کسب و کار در قرون بیست و یکم است. این اصطلاح به نوعی نوآوری اشاره دارد که بازار و شبکه ارزش جدیدی را به وجود می‌آورد و در شرایط قبلی اختلال ایجاد می‌کند؛ در نتیجه موازنه شرکت‌ها را به هم می‌زند.

اکوسیستم – البته تمام نوآوری‌ها مخرب نیستند؛ بطور مثال زمانی که برای نخستین بار در قرن نوزدهم از خودرو استفاده شد، این نوآوری مخرب محسوب نمی‌شد؛ زیرا اتومبیل جزو وسایل لوکس و تجملاتی بود که بر بازار حمل و نقل آن زمان اثری نداشت. در سال 1908 با تولید اولین خودرو فورد مدل T که قیمت ارزانی داشت، بازار حمل و نقل دستخوش تحول شد و در آن زمان خودرو، یک نوآوری مخربی به حساب آمد.

نوآوری‌های مخرب عمدتا محصولاتی جدید و ناشناخته را تولید می‌کنند و تمایل به کارآفرینی در حوزه این محصولات دارند. از آنجا که نوآوری‌های مخرب در ابتدا به اندازه کافی درآمد زایی ندارند، معمولا کارآفرینان در آغاز مسیر کسب و کار خود تمایلی به این نوع از نوآوری ندارند. فرآیند نوآوری مخرب نسبت به سایر نوآوری‌ها، می‌تواند توسعه بیشتری پیدا کند و ریسک بالاتری نیز دارد، ولی زمانی که در بازار به کار گرفته شود، نفوذ سریع‌تر و تاثیرگذاری پایدارتری را خواهد داشت.

ایده‌های مبتکرانه، راهکار موفقیت شرکت‌های کوچک با منابع محدود

این شرکت‌ها به بخش‌هایی از بازار توجه دارند که به علت سودآوری کم از سوی سایر رقبا نادیده گرفته شده‌اند و به همین دلیل رشد می‌کنند. همان گونه که شرکت‌های بزرگ توجه خود را معطوف بهبود خدمات و محصولات می‌کنند، کسب و کارهای کوچک نیز با استفاده از بازارهای جدیدی که مورد توجه رقبا نیست، شروع به فعالیت می‌کنند.

این کسب و کارهای کوچک بطور معمول توسط شرکت‌های بزرگ به وجود می‌آیند، کمپانی‌های بزرگ معمولا این کسب وکارها را با تکنولوژی‌های نوآورانه به منظور ارائه خدمات و محصولات بهتر و مناسب‌تر به مشتریان راه اندازی می‌کنند. محصولات و خدمات این کسب و کارهای کوچک دائما به بازار ارائه می‌شوند تا زمانی که هم عملکرد مورد انتظار مشتریان را فراهم کند و هم مزایایی که ضامن موفقیت اولیه شرکت است را داشته باشد.

شرکت‌ها چگونه می‌توانند در خلال نوآوری مخرب به حیات ادامه دهند؟

گوگل در حال توسعه خودروهای بدون راننده است، آمازون هواپیماهای بدون سرنشین را برای فروش عرضه می‌کند و حتی احتمال دارد که در آینده ما بتوانیم داروهای‌ مورد نیازمان را با استفاده از پرینترهای سه بعدی در منزل چاپ کنیم؛ با وجود این نوآورهای مخرب، شرکت‌های موجود چطور می‌توانند بقای خود را حفظ کنند؟ این اختلال ممکن است برای شرکت‌های بزرگ دلهره‌آور باشد؛ این شرکت‌ها باید با سرمایه گذاری در حفظ نوآوری مشارکت داشته باشند. همچنین می‌توانند با به وجود آوردن بخش‌های جدیدی در سازمان برای  یافتن فرصت‌های رشد؛ نتایج ناشی از اختلال را کاهش دهند.

معمولا کسب وکارهایی با ایده‌های مخرب به صورت مستقل و تهاجمی رشد می‌کنند و در نهایت حتی می‌توانند مشتریان شرکت‌های بزرگ را به سوی خود بکشانند. رهبران این شرکت‌ها نباید از خود انتظار داشته باشند پیش از برطرف کردن مشکلات اساسی؛ بتوانند از پس اختلالات ناشی از نوآوری مخرب برآیند.

    نظرات