از نظر سرمایه گذاران چه ویژگی هایی برای موفقیت یک اپلیکیشن نیاز است

از نظر سرمایه گذاران چه ویژگی هایی برای موفقیت یک اپلیکیشن نیاز است

اگرچه منتقدان می‌گویند در شرایط کنونی اپلیکیشن‌های کوچک و نوپا امکان رشد را ندارند؛ اما به اعتقاد بعضی از سرمایه گذاران این نظر درست نیست و اگر اپلیکیشنی عوامل مورد نیاز را داشته باشد در شرایط کنونی نیز موفق خواهد شد.

به گزارش اکوسیستم، امروزه ساخت اپلیکیشنی موفق برای مشتریان کار ساده‌ای نیست؛ از یک سو کاربران مثل قبل تمایل ندارند اپلیکیشن‌های زیادی را دانلود کنند و از سوی دیگر شرکت‌های بزرگی نظیر فیسبوک و گوگل بازار اپلیکیشن‌های مصرف کنندگان را تصاحب کرده‌اند. همچنین اگر اپلیکیشنی در این بازار به موفقیت دست پیدا کند، کمپانی‌های بزرگ اقدام به خرید آن می‌کنند یا در رقابتی ناعادلانه آن را شکست می‌دهند.

جرمی لیو (یکی از سرمایه گذاران Lightspeed Venture Partners و نخستین سرمایه گذار بزرگ اسنپ چت) این موضوع را قبول ندارد. وی معتقد است این مسئله که اپلیکیشن‌ها یا استارتاپ‌های کوچک نمی‌توانند موفق شوند، فقط یک افسانه است. لیو در پست بلاگ خود نوشت: منتقدان ادعا می‌کنند که در شرایط کنونی رشد کردن امکان پذیر نیست، اما این یک اشتباه است. اپلیکیشن‌ها در شرایط فعلی نیز می‌توانند به موفقیت کامل برسند.

این سرمایه گذار باور دارد علیرغم اینکه اپلیکیشن‌هایی مثل فیسبوک، اسنپ چت و ... بیشترین بخش از وقت کاربران را به خود اختصاص داده‌اند اما هنوز فرصت موفقیت وجود دارد. از نظر وی اگر اپلیکیشنی تمام عوامل مورد نیاز را داشته باشد، می‌تواند به موفقیت برسد و توجه سرمایه گذاران سیلیکون ولی را به خود جلب کند.

به اعتقاد این سرمایه گذار، نیاز نیست که اپلیکیشن شما بسیار بزرگ باشد. ولی لیو به دنبال اپلیکیشن‌هایی می‌گردد که حداقل 10 هزار کاربر روزانه داشته باشند و این کاربران روزانه، 25 درصد از آمار کامل کاربران هر ماه را تشکیل بدهند. به عبارت دیگر از بین اپلیکیشن‌هایی که 100 هزار کاربر ماهانه داشته باشد، از نظر لیو آنهایی اولویت دارند که 25 هزار نفر از کاربران به صورت روزانه از اپ بازدید کنند.

لیو تمایل دارد در اپلیکیشن‌هایی سرمایه گذاری کند که کاربران لااقل برای مدت 30 روز از آن استفاده می‌کنند؛ به عبارت دیگر وی به دنبال اپلیکیشن‌هایی می‌گردد که 30 درصد از کاربران آن، 30 روز پس از نخستین بازدید ار اپ، دوباره به سراغ آن می‌روند. در حقیقت این اپلیکیشن باید قادر باشد مردم را به مدت یک ماه نگه دارد.

به اعتقاد او تعداد کاربران یک اپ باید هر ماه حدود 30 درصد افزایش داشته باشد. اگر چه این فاکتورها پیش نیازهای تنها یک سرمایه گذار است اما بطور قطع سایر سرمایه گذاران سیلیکون ولی نیز ذهنیت مشابه را دارند.

اکنون می‌توان عوامل تاثیر گذار در موفقیت یک اپلیکیشن و سرمایه گذاری چند میلیون دلاری روی آن را درک کرد.

 

    نظرات