بانکداری باز و تاثیر آن در حوزه بانکداری

بانکداری باز و تاثیر آن در حوزه بانکداری

در ادامه شما را با یکی از شیوه‌های نوین بانکداری یعنی بانکداری باز آشنا می‌کنیم که بانک‌ها با بهره‌گیری از آن می‌توانند برای خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان خود، از نرم‌افزار‌ها و خدمات شرکت‌های دیگر کمک بگیرند.

اکوسیستم - بانکداری باز یکی از پدیده‌های نوظهور حوزه بانکداری است که می‌تواند زمینه‌ساز تحول بزرگی در این حوزه شود. بانکداری باز به همکاری بانک‌ها با شرکت‌های مستقل برای ارائه خدمات بیشتر به مشتریان با امکان سفارشی‌سازی راحت‌تر است.

پلتفرم FinanceBay بانک Fidor پلتفرمی است که در راستای بهره‌گیری از مزایای بانکداری باز ایجاد شده است. این پلتفرم امکان یافتن اپلیکیشن‌های بانکداری در یک اپ‌ استور و مقایسه آن‌ها با یکدیگر را برای مشتریان فراهم می‌سازد. هدف بانک Fidor از انجام این کار، جذب بهترین خدمات از شرکت‌های ارائه‌دهنده اپلیکیشن‌ها و خدمات نرم‌افزاری مرتبط با بانکداری، معرفی مشتری‌های جدید به این شرکت‌ها و ایجاد امکان انتخاب اپلیکیشن‌های مختلف از یک اپ استور توسط مشتری بوده که شامل اپلیکیشن‌های مختلفی می‌شود؛ از اپلیکیشن‌های انتقال پول شخص‌به‌شخص گرفته تا اپلیکیشن‌های مرتبط با بیمه.

البته Fidor تنها بانکی نیست که فعالیت خود را در زمینه بانکداری باز آغاز کرده است. طبق مطالعه‌ای که به‌تازگی صورت گرفته است، بانک‌های بزرگ دیگر از سراسر جهان نیز تا سال 2020 سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در این زمینه انجام می‌دهند. این شیوه نوین بانکداری می‌تواند برای بانک‌هایی که دارای اکوسیستم گسترده بسته‌ای هستند، این فرصت برای مشتریان را فراهم کند که هم از خدمات ارائه شده توسط شرکت‌ و سازمان‌های مختلف استفاده کنند و هم امکان دسترسی سایر پلتفرم‌ها به نرم‌افزارها و خدمات خود را فراهم کنند. بانک‌ها می‌توانند با قرار دادن رابط‌کاربری برنامه‌نویسی نرم‌افزار خود در اختیار شرکت‌های مطرح فناوری، امکان ادغام سرویس‌های خود با سرویس‌های بانک یا بالعکس را فراهم کنند. بانک‌ها با دسترسی راحت به اپلیکیشن‌های سایر شرکت‌ها، دیگر مجبور نیستند برای انجام کارهایی همچون بررسی حساب‌های بانکی، وضعیت بانک‌ها و وفاداری مشتری، نرم‌افزارهای خود را توسعه دهند. بانک‌هایی که از بانکداری باز بهره می‌برند، هم می‌توانند از نرم‌افزار و خدمات ایجاد شده توسط خودشان سود ببرند و هم می‌توانند از خدمات و نرم‌افزارهای ارائه شده توسط شرکت‌های مستقل کسب درآمد کنند.

بانک‌هایی که می‌‌خواهند از این شیوه نوین بانکداری استفاده کنند، باید ابتدا مطمئن شوند که تعامل ایجاد شده بین مشتری و بانک برای حفظ ارتباط مشتری با بانک، به اندازه کافی خوب و قابل‌قبول است. در صورتی که تمام سازمان‌ها و نهادهای مالی از خدمات و تجهیزات مشابه استفاده کنند، عملکرد و ساختار آن‌ها نیز تقریبا یکسان می‌شود؛ همانند اتفاقی که برای مراکز خرید دوبی و سنگاپور رخ داده است. بانک‌هایی که می‌خواهند از بانکداری باز بهره‌مند شوند، باید به دنبال پیروی از اصول به‌ کار گرفته شده توسط شرکت‌هایی همچون اپل و آمازون باشند. زیرا این دو شرکت تعامل خوبی با مشتریان خود برقرار کرده‌ و بهترین کالاها را به آن‌ها عرضه می‌کنند و هر روز موفقیت‌های بیشتری به دست می‌آورند.

    نظرات